
Na pražské letiště budou cestující vozit trolejbusy, Praha zaplatí za dvacet vozů přes 600 milionů korun
29. října 2020 12:28
DPP chystá nákup dvaceti velkokapacitních nízkopodlažních tříčlánkových bateriových trolejbusů, v těchto dnech vypisuje veřejnou zakázku na jejich dodavatele. Trolejbusy plánuje nasazovat primárně na linku 119, jejíž elektrifikaci v současnosti připravuje. Vítěz tendru by měl být znám na konci března příštího roku.
První vůz k homologaci by mohl být do Prahy dodán na podzim 2022, zbylá vozidla pak nejpozději do dvou let od podpisu kupní smlouvy s DPP. Tendr by měl být uveřejněn ve Věstníku veřejných zakázek nejpozději v pátek 30. října.
Nákup velkokapacitních bateriových trolejbusů vychází ze schválené koncepce zavádění alternativních pohonů v pražské autobusové MHD a reaguje na evropské, národní i městské cíle a závazky ke snižování energetické náročnosti, ale také emisí i hlukové zátěže městské autobusové dopravy.

Další podmínkou tendu je vybavení vozidel dle aktuálně platných Standardů kvality PID, jako je odbavovací a informační systém, klimatizace, dvě místa pro přepravu cestujících na invalidním vozíku, kamerový systém nebo systém automatického počítání cestujících.
DPP předpokládá průměrný roční nájezd trolejbusů 90 tisíc kilometrů. Nabíjení trolejbusů bude probíhat pomocí dvoupólové technologie z instalované nabíjecí troleje, kterou DPP postaví na obou obratištích, tedy jak na Nádraží Veleslavín, tak i na letišti a na zhruba polovině trasy linky od Nádraží Veleslavín po Terminál 3. V úseku mezi Terminálem 3 a konečnou na Letišti budou trolejbusy využívat energii z akumulátorů.
„V roce 2022 začneme stavět trolejové vedení pro elektrifikaci linky 119 na letiště. Na jaře 2023 na ni nasadíme nové bezemisní a bezbariérové trolejbusy. Budou mít na délku až 25 metrů, čímž se výrazně zlepší komfort cestujících. Místní ocení, že budou tiché a celkově ulehčíme dopravě tím, že nebudeme přidávat další autobusové spoje. Zároveň snížíme na této lince emise výfukových plynů na nulu,“ uvedl náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP Adam Scheinherr.
„S velkou pravděpodobností budeme prvním provozovatelem tohoto typu trolejbusů v České republice. Před jejich běžným nasazováním nás ale nejdříve čeká jejich homologace pro provoz v Česku podle právních předpisů, což mimo jiné znamená bezzávadový nájezd předepsaného počtu kilometrů ve zkušebním provozu bez cestujících, a pak i s nimi. Předpokládáme, že bychom s homologací prvního vozidla mohli začít na podzim roku 2022, pokud nenastanou komplikace v průběhu veřejné zakázky nebo dodávky,“ uvedl Jan Barchánek, vedoucí jednotky Provoz autobusů DPP.„Z předběžných tržních konzultací nám vyplynulo, že nejvhodnější forma veřejné zakázky na dodání těchto specifických vozidel je jednací řízení s uveřejněním, které je otevřeno všem výrobcům, kteří splňují technické a kvalifikační požadavky. Tato forma nám umožňuje o předložených nabídkách účastníků dále jednat a získat tak co nejefektivnější a nejvhodnější řešení. Můžeme díky tomu po předložení nabídek například jednat o nastavení pozáručního servisu,“ dodal.
Předložené nabídky podle něj bude DPP vyhodnocovat na základě ekonomické výhodnosti podle zákona o zadávání veřejných zakázek. V rámci ekonomické výhodnosti se bude hodnotit šest hodnotících kritérií ve vazbě na náklady během celého životního cyklu vozidla.
Hlavním kritériem bude nabídková cena za vozidlo s přihlédnutím k jeho kapacitě s vahou 50 procent, dalšími kritérii budou délka záruky na vozidlo, průměrné roční náklady na předepsanou údržbu vozidel, průměrné roční náklady na mimozáruční a pozáruční servis vozidel, náklady na náhradní trakční akumulátor a průměrné roční náklady na podporu a rozvoj odbavovacího a informačního systému a funkcí energetického managementu vozidla.

Veřejná zakázka navazuje na dvě kola předběžných tržních konzultací realizovaných loni na podzim. V nich DPP oslovil přední výrobce trolejbusů. Konzultací se aktivně zúčastnily společnosti Škoda Electric, Solaris, Van Hool, Carrosserie HESS a Cegelec.
Příprava nezbytné infrastruktury pro elektrifikaci linky 119 pokračuje podle harmonogramu. Projekt nedávno získal kladné posouzení vlivu na životní prostředí (EIA). DPP v současnosti finalizuje projektovou dokumentaci pro sloučené stavební a územní řízení.
Praha chystá elektrifikaci také dalších linek. Již pracuje na nasazení trolejbusů na linku 140 z Palmovky do Čakovic. Na lince číslo 134 z Dvorců k Podolské vodárně pak plánuje nasadit elektrobusy. Elektrifikovány by měly být rovněž čtyři autobusové linky na levém břehu.