Dnes Pondělí - dest 13°C
Zítra Úterý - obcasny-dest 14°C
Pondělí 5. 6. 2023
Svátek má Dobroslav
Newsletter Pražský patriot
Pro odběr ranního přehledu článků za posledních 24 hodin se přihlaste zde.
Na pražské letiště budou cestující vozit trolejbusy, Praha zaplatí za dvacet vozů přes 600 milionů korun
Ve chvíli, kdy začne provoz trolejbusů, už dopravní podnik věří, že bude letiště opět plně vytíženo. Foto: archiv

Na pražské letiště budou cestující vozit trolejbusy, Praha zaplatí za dvacet vozů přes 600 milionů korun

Dvě desítky velkokapacitních trolejbusů, které budou primárně jezdit na autobusové lince 119 spojujících stanici metra Veleslavín a letiště v Ruzyni, koupí pražský dopravní podnik (DPP). Za vozidla zaplatí maximálně 628 milionů korun bez DPH. V tendru bude nyní hledat dodavatele. První vůz by mohl dorazit na podzim roku 2022 a v provozu pak na jaře 2023.

DPP chystá nákup dvaceti velkokapacitních nízkopodlažních tříčlánkových bateriových trolejbusů, v těchto dnech vypisuje veřejnou zakázku na jejich dodavatele. Trolejbusy plánuje nasazovat primárně na linku 119, jejíž elektrifikaci v současnosti připravuje. Vítěz tendru by měl být znám na konci března příštího roku.

První vůz k homologaci by mohl být do Prahy dodán na podzim 2022, zbylá vozidla pak nejpozději do dvou let od podpisu kupní smlouvy s DPP. Tendr by měl být uveřejněn ve Věstníku veřejných zakázek nejpozději v pátek 30. října.

Nákup velkokapacitních bateriových trolejbusů vychází ze schválené koncepce zavádění alternativních pohonů v pražské autobusové MHD a reaguje na evropské, národní i městské cíle a závazky ke snižování energetické náročnosti, ale také emisí i hlukové zátěže městské autobusové dopravy.

Minimální požadovaná délka velkokapacitních trolejbusů je 23, maximální 25 metrů, s kapacitou 40 až 55 sedadel pro cestující, konstrukční rychlostí alespoň 70 km/h, garantovaným dojezdem vozidel na baterie minimálně 11 kikometrů a životností akumulátorů minimálně 60 měsíců nebo 450 tisíc odjetých kilometrů.

Další podmínkou tendu je vybavení vozidel dle aktuálně platných Standardů kvality PID, jako je odbavovací a informační systém, klimatizace, dvě místa pro přepravu cestujících na invalidním vozíku, kamerový systém nebo systém automatického počítání cestujících.

DPP předpokládá průměrný roční nájezd trolejbusů 90 tisíc kilometrů. Nabíjení trolejbusů bude probíhat pomocí dvoupólové technologie z instalované nabíjecí troleje, kterou DPP postaví na obou obratištích, tedy jak na Nádraží Veleslavín, tak i na letišti a na zhruba polovině trasy linky od Nádraží Veleslavín po Terminál 3. V úseku mezi Terminálem 3 a konečnou na Letišti budou trolejbusy využívat energii z akumulátorů.

„V roce 2022 začneme stavět trolejové vedení pro elektrifikaci linky 119 na letiště. Na jaře 2023 na ni nasadíme nové bezemisní a bezbariérové trolejbusy. Budou mít na délku až 25 metrů, čímž se výrazně zlepší komfort cestujících. Místní ocení, že budou tiché a celkově ulehčíme dopravě tím, že nebudeme přidávat další autobusové spoje. Zároveň snížíme na této lince emise výfukových plynů na nulu,“ uvedl náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP Adam Scheinherr.

„S velkou pravděpodobností budeme prvním provozovatelem tohoto typu trolejbusů v České republice. Před jejich běžným nasazováním nás ale nejdříve čeká jejich homologace pro provoz v Česku podle právních předpisů, což mimo jiné znamená bezzávadový nájezd předepsaného počtu kilometrů ve zkušebním provozu bez cestujících, a pak i s nimi. Předpokládáme, že bychom s homologací prvního vozidla mohli začít na podzim roku 2022, pokud nenastanou komplikace v průběhu veřejné zakázky nebo dodávky,“ uvedl Jan Barchánek, vedoucí jednotky Provoz autobusů DPP.

„Z předběžných tržních konzultací nám vyplynulo, že nejvhodnější forma veřejné zakázky na dodání těchto specifických vozidel je jednací řízení s uveřejněním, které je otevřeno všem výrobcům, kteří splňují technické a kvalifikační požadavky. Tato forma nám umožňuje o předložených nabídkách účastníků dále jednat a získat tak co nejefektivnější a nejvhodnější řešení. Můžeme díky tomu po předložení nabídek například jednat o nastavení pozáručního servisu,“ dodal.

Předložené nabídky podle něj bude DPP vyhodnocovat na základě ekonomické výhodnosti podle zákona o zadávání veřejných zakázek. V rámci ekonomické výhodnosti se bude hodnotit šest hodnotících kritérií ve vazbě na náklady během celého životního cyklu vozidla.

Hlavním kritériem bude nabídková cena za vozidlo s přihlédnutím k jeho kapacitě s vahou 50 procent, dalšími kritérii budou délka záruky na vozidlo, průměrné roční náklady na předepsanou údržbu vozidel, průměrné roční náklady na mimozáruční a pozáruční servis vozidel, náklady na náhradní trakční akumulátor a průměrné roční náklady na podporu a rozvoj odbavovacího a informačního systému a funkcí energetického managementu vozidla.

Aby mohl dodavatel podat nabídku, musí splňovat požadovanou technickou kvalifikaci, která spočívá v předložení seznamu alespoň dvou realizovaných dodávek minimálně pět kusů nízkopodlažních bateriových kloubových trolejbusů, homologovaných pro kteroukoliv členskou zemi EU.

Veřejná zakázka navazuje na dvě kola předběžných tržních konzultací realizovaných loni na podzim. V nich DPP oslovil přední výrobce trolejbusů. Konzultací se aktivně zúčastnily společnosti Škoda Electric, Solaris, Van Hool, Carrosserie HESS a Cegelec.

Příprava nezbytné infrastruktury pro elektrifikaci linky 119 pokračuje podle harmonogramu. Projekt nedávno získal kladné posouzení vlivu na životní prostředí (EIA). DPP v současnosti finalizuje projektovou dokumentaci pro sloučené stavební a územní řízení.

Praha chystá elektrifikaci také dalších linek. Již pracuje na nasazení trolejbusů na linku 140 z Palmovky do Čakovic. Na lince číslo 134 z Dvorců k Podolské vodárně pak plánuje nasadit elektrobusy. Elektrifikovány by měly být rovněž čtyři autobusové linky na levém břehu.


Autor: Jan Puci

Nový přístřešek na zastávce Lipnická

31. května 2023 v 16:54

Zastávka MHD Lipnická na začátku června získá přístřešek. Vzhledem k okolní rodinné zástavbě není v blízkosti jediné místo, kde se schovat před deštěm.

Řidiči by měli zbystřit, v Letňanech se chystá blokové čištění ulic

31. května 2023 v 00:23

Od 9. do 16. června, pouze v pracovní dny, bude v Letňanech probíhat úklid komunikací – blokové čištění. Čisticí technika vyjede do ulic v pracovních dnech vždy od 8 do 15 hodin.

Na Rock for People vlakem a se slevou

29. května 2023 v 11:33

Od 8. do 11. června se bude v Hradci Králové konat hudební festival Rock for People. Návštěvníci, kteří se na něj vypraví vlakem Českých drah, mohou využít cenově zvýhodněné nabídky Vlak+ Rock for People.

Dopravní vycházka v Praze 6: Elektrifikace linky 131

26. května 2023 v 11:59

Radní pro dopravu Prahy 6 Ondřej Matěj Hrubeš zve v pondělí 29. května na dopravní vycházku na téma elektrifikace linky 131.

Praha 11: Linku 213 se povedlo zachránit, změn v dopravě bude od soboty hodně

25. května 2023 ve 20:05

Od soboty 27. května dojde v souvislosti s prodloužením tramvajové tratě z Modřan na Libuš k několika změnám v dopravě v rámci Jižního Města. Například nová linka 126 nabídne od poslední květnové soboty obyvatelům Jižního Města časté spojení s Křeslicemi a nádražím v Uhříněvsi. Nahradí například...

Další články
Nahoru