Dnes Pátek - zatazeno 14°C
Zítra Sobota - obcasny-dest 11°C
Pátek 31. 3. 2023
Svátek má Kvido
Zpravodajství
Novinky z hlavního města
Na Pankráci začala stavba linky metra D, cestující se svezou v roce 2029
Při stavbě nové linky metra D budou využity tunely, které vznikly pro geologický průzkum. Foto: Facebook A.S.

Na Pankráci začala stavba linky metra D, cestující se svezou v roce 2029

Představitelé hlavního města a dopravního podniku (DPP) dnes na Pankráci zahájili stavbu trasy metra D z Pankráce na Olbrachtovu. Náklady na tuto část linky jsou asi 14,5 miliardy korun a práce potrvají 90 měsíců, tedy asi sedm a půl roku. Součástí jsou dvě stanice, kdy stanice Pankrác bude přestupní na nynější stejnojmennou stanici na lince C a město v ní očekává více než 120 000 cestujících denně. Na dnes zahájený úsek poté naváže úsek na Nové Dvory a jako poslední vznikne úsek do Písnice. Náklady by měly být při započtení inflace celkem 52,09 miliardy korun. Úsek na nové dvory by měl být také dokončen v roce 2029.

DPP letos v lednu dokončil geologický průzkum, který na Pankráci prováděl na čtyřech místech. Stavby vytvořené při průzkumu budou v budoucnu využity. V první etapě vzniknou na 1,3 kilometru dlouhém úseku nejen zmíněné dvě stanice, ale také mezistaniční tunely, tunel pro obratové koleje a odstavný tunel, technologické tunely pro vzduchotechniku, spojka mezi tratěmi C a D a několik eskalátorových tunelů. Po dokončení úseku do Písnice má metro pokračovat z Pankráce na náměstí Míru.

„Takový okamžik, jakým je zahájení nově trasy metra, se naposledy uskutečnil před 44 lety, kdy začala stavba linky B. Myslím si, že je to (zahájení stavby metra D) neuvěřitelně důležitý krok pro rozvoj města, nejen jižní části, která trpí tím, že je obsloužená pouze automobilovou dopravou," řekl dnes náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě).

Stanice Pankrác bude jednolodní s bočními nástupišti a bude největší na trase D. Kolejiště bude 33 metrů pod zemí. Stanice Olbrachtova bude tvořena dvěma staničními tunely v oblouku s vnitřními nástupišti a bude mít dva vestibuly.

Tunel mezi stanicemi bude měřit 675 metrů. Na Pankráci budou využity zmíněné tunely vytvořené při geologickém průzkumu. Vybudována bude rovněž 468 metrů dlouhá propojka mezi linkami C a D. Metro na ni překoná výškový rozdíl 15 metrů. Vlaky budou do doby, než bude mít trasa D své depo, vyjíždět z depa Kačerov.

Jako první začnou práce na přeložkách inženýrských sítí, na které naváže hloubení přístupových šachet nutných pro ražbu samotných stanic. Současně s tím začnou ražby tunelů mezi stanicemi. Ve druhé fázi v letech 2024 a 2025 začnou dělníci razit stanice. Na konec začne stavba vestibulů.

Financovat bude město stavbu nejen ze svého rozpočtu, ale zároveň jedná o úvěru s Evropskou investiční bankou (EIB) a rovněž s vládou. „Jsme v pokročilém jednání s EIB. Doufáme, že Prahu podpoří český stát a vláda, a to nejen morálně, ale i finančně. Města v civilizovaném světě nestaví metra samy, ale jsou podporovány centrálními vládami," řekl náměstek primátora Pavel Vyhnánek (Praha Sobě). Město by si od banky mohlo půjčit více než 20 miliard korun. Pro letošní rok vyčlenilo hlavní město v rozpočtu na stavbu metra více než čtyři miliardy korun.

Příprava stavby se potýkala s řadou problémů. Město se muselo dohodnout s vlastníky pozemků podél plánované trasy. Sdružení Pankrácká společnost podalo proti stavbě několik stížností, mimo jiné obvinilo magistrát ze systémové podjatosti, což ministerstvo dopravy následně zamítlo.

Od stejných stěžovatelů řešilo i stížnost proti vydání stavebního povolení. Antimonopolní úřad se zabýval také stížností na tendr, ve kterém DPP vybíral zhotovitele stavby. Také tato stížnost byla zamítnuta.


Autor: ČTK

Vyjíždějí sezonní vlaky a cyklobus

25. března 2023 v 06:29

V sobotu 25. března opět vyjedou po zimní přestávce víkendové rekreační vlaky Pražské integrované dopravy dopravců České dráhy a KŽC Doprava, které spojují hlavní město s turisticky atraktivními destinacemi ve středních Čechách i sousedních krajích. Stejně jako v loňském roce se i letos můžete...

Praha 4: Do konce roku se konají na Spořilově farmářské trhy, pozor na dopravu

22. března 2023 ve 12:25

Z důvodu konání farmářských trhů bude pravidelně uzavírána horní část Roztylského náměstí při ulicích Boční I a Boční II – pod ulicí Hlavní, na Spořilově každou sobotu až do 23. prosince.

Začíná rekonstrukce části Prosecké

20. března 2023 ve 12:03

V sobotu 25. března začne rekonstrukce Prosecké ulice v Praze v úseku od křižovatky Prosecká x Vysočanská až po křižovatku ulic Prosecká x Na Vyhlídce x Nad Krocínkou. 

Rekonstrukce ulice U Nemocnice na Karlově náměstí

19. března 2023 v 07:16

Technická správa komunikací (TSK) zahájí ve čtvrtek 23. března další etapu rekonstrukce obvodové komunikace Karlova náměstí v jeho jižní části v úseku mezi ulicí Vyšehradskou a U Nemocnice.  

Začne rekonstrukce části Podbělohorské ulice

17. března 2023 v 09:18

Technická správa komunikací (TSK) zahájí v pondělí 20. března rekonstrukci vozovky a chodníků v ulici Podbělohorská v Praze 5, v úseku od křižovatky s ulicí Pod stadiony, cca 180 m směrem k ulici Smrčinská.

Lávka nad Petržílkovou ulicí bude uzavřena

15. března 2023 ve 21:33

Od čtvrtka 16. března od 8 hodin proběhne uzavírka lávky nad Petržílkovou ulicí.

Omezení provozu na Vinohradské

15. března 2023 v 17:23

Od pátku 17. do pondělí 20. března bude omezen provoz na komunikaci Vinohradská v Praze 2 před křižovatkou s Legerovou.

Praha 9: Rušení staré tramvajové zastávky Kbelská omezí dopravu

14. března 2023 v 08:50

V termínu od 17. března do 31. března bude v Praze 9 v Poděbradské ulici ve směru do centra zúžena vozovka o levý odbočovací pruh do Průmyslové ulice a ve směru z centra zúžena pouze na jeden jízdní pruh. Důvodem je rušení staré tramvajové zastávky MHD Kbelská. Městská část o tom informovala na...

Další články
Nahoru