dnes
Neděle - polojasno
3°C
zítra
Pondělí - zatazeno
1°C
pozítří
Úterý - snih
0°C
Na mostě si udělali smogový dýchánek
Smogový dýchánek trval na Nuselském mostě zhruba půl hodiny. Foto: Anna Strejcová / www.auto-mat.cz

Na mostě si udělali smogový dýchánek

Dnes ráno probíhal na Nuselském mostě „smogový dýchánek“ s názvem Akce čisté plíce. Účastníci chtěli přimět řidiče k zamyšlení, zda musí jezdit každé ráno do práce autem. Zároveň apelovali na politiky, aby začali jednat. Koncentrace zdraví škodlivých látek v pražském ovzduší je podle aktivistů nejhorší hned po Ostravě.

Zhruba čtyři desítky Pražanů se ve středu ráno shromáždili na kraji Nuselského mostu ve směru do centra, aby dali najevo, že nechtějí žít v zamořeném ovzduší a vyzvali politiky k činům. Chtěli také přimět řidiče k zamyšlení, zda musí jezdit každé ráno do práce autem. Akce trvala zhruba půl hodiny.

Převážně mladí lidí stály na chodníku u rušné komunikace a řidičům ukazovaly transparenty. Byla na nich napsána hesla jako: Bez masky vypadám hůř. Akce čisté plíce. Moc aut.

Auta s jediným člověkem

„Smogovým dýchánkem s podtitulem Akce čisté plíce jsme chtěli upozornit na to, že politikům je poškozování zdraví Pražanů lhostejné. Do centra se každé ráno valí tisíce aut, v nich sedí jediný člověk. Město by mělo dělat všechno proto, aby je přesvědčilo jet veřejnou dopravou,“ řekl organizátor akce Václav Mucala.

Aktivisté tvrdí, že ačkoli byl v roce schválen Krajský program snižování emisí, město jej neplní. „Ve srovnání s loňským rokem se naplňování Krajského programu snižování emisí téměř nehnulo z místa. Přestože smog zahaluje metropoli každou zimu, vedení města nepovažuje zdraví Pražanů za svou prioritu,“ vysvětlil Vratislav Filler z iniciativy Auto*Mat.

Podle něj je problémem nechuť politiků regulovat automobilovou dopravu, která je příčinou smogu. „Od roku 2000 narůstá každoročně objem individuální automobilové dopravy o dvě procenta a nikdo se jej nepokouší zbrzdit. Miliardy městských investic směřují do tunelu Blanka, zatímco rozvoj veřejné, cyklistické a pěší dopravy se prakticky zastavil,“ řekl Vratislav Filler.

Prašnost se moc neomezuje

„Program snižování emisí požaduje zavedení mýtného pro vjezd do centra Prahy, stavbu nových linek metra a tramvají a doplnění infrastruktury pro cyklistickou dopravu. Většinu z toho město dělá polovičatě nebo nedělá vůbec. Výsledkem je zhoršující se kvalita ovzduší,“ dodal Vratislav Filler.

Auto*Mat provedl letos podruhé analýzu Krajského plánu snižování emisí. Při hodnocení vycházel z odpovědí magistrátu na konkrétní dotazy. Iniciativa došla k závěru, že Praha plní stanovená opatření pouze ze 44 %. Loni byla míra plnění plánu prakticky stejná – jen 38 %.

Podle aktivistů se v metropoli poměrně málo dělá v omezování prašnosti a regulační plán pro smogovou situaci, který Praha schválila loni v dubnu, neobsahuje regulaci automobilové dopravy.


Další články
Nahoru