Na Masarykově nádraží se zvýší počet nástupišť, přibude nový vstup
27. března 2023 08:53
SŽ na začátku letošního roku sdělila, že pro modernizaci historického nádraží z první poloviny 19. století získala pravomocné stavební povolení. Na jaře se vypíše výběrové řízení na zhotovitele, a ještě letos by měly začít i samotné stavební práce.
Při přeměně frekventovaného místa se upraví i počet nástupišť, místo stávajících čtyř jich bude šest. A k sedmi kolejím se přidají další dvě. Přístupy k vlakům budou ze dvou směrů, kromě stávající dvorany nově i z mimoúrovňově platformy zastřešení od ulic Hybernská/Opletalova a Na Florenci.
„Dojde tím ke zkrácení pěších vazeb cestujících a odstranění bariéry v území,“ uvedl Gavenda. Například lidé, kteří půjdou pěšky z hlavního na Masarykovo nádraží, budou mít oproti současnému stavu kratší cestu.
Nad kolejištěm vznikne průchozí plocha. Vizualizace: Správa železnic
Radnice Prahy 1 se obávala, že se kvůli okolní výstavbě zkrátí nástupiště. „Navyšování jejich počtu, ale zároveň i jejich zkrácení by nebyla dobrá cesta. Cílem by spíš mělo být navyšování kapacity vlaků,“ uvedl radní pro dopravu Vojtěch Ryvola (ANO).
Podle Gavendy však ke zkracování nedojde. Aktuálně činí délka nástupišť ve stanici 220 metrů a to zůstane. Pouze první a čtvrté jsou v dnešním stavu z důvodů obsluhy prodloužena až ke sloupům magistrály, po rekonstrukci se sjednotí s ostatními.
Podle Ryvoly by se naopak měla kratší nástupiště protáhnout, což by přispělo k zvýšení kapacity přepravy. Vytížená trať už podle něj více vlaků nezvládne, proto je potřeba navyšovat kapacity jednotlivých spojů.
Stanice po modernizaci, pohled z Havlíčkovy. Zdroj: Správa železnic
„Technické řešení je už schváleno a uzavřeno, v současné době již připravujeme tendr na realizaci stavby. Postupujeme v souladu s vydaným pravomocným územním rozhodnutím a pravomocným stavebním povolením,“ reagoval mluvčí SŽ.
Pokud vše půjde podle plánu a s modernizací se začne ještě letos, dokončení má být v roce 2026.