
Na Lítačku si majitel kuponu MHD dál zdarma půjčí kolo, už ale jen maximálně dvakrát denně
19. dubna 2022 17:02
„Rozhodli jsme se trvale zapojit sdílená kola do systému Pražské integrované dopravy a během několika dnů vypíšeme veřejnou zakázku na poskytovatele služby sdílených kol. Začali jsme ve velkém přidávat cyklostojany ke stanicím metra a připravujeme je i u tramvajových přestupních uzlů. Budou-li mít poskytovatelé sdílených kol zájem se do služby zapojit, lidé si díky tomu budou moci kromě klasických kol půjčovat i elektrokola a využívat tyto služby i v okolí většiny stanic metra po celé Praze, což bylo četné přání uživatelů během zkušebního provozu,“ uvedl náměstek primátora a radní pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě).
„Od loňského října, kdy je možné si s předplatním kuponem PID pro Prahu zapůjčit zdarma až čtyřikrát denně na 15 minut kolo od poskytovatelů Rekola a Nextbike, si tato služba získala téměř 12 tisíc zákazníků a více než 77 procent z nich propojení opakované využívá,“ sdělil ředitel organizace Ropid Petr Tomčík.
Pražané si podle něj kola půjčují nejčastěji na dobu kolem 5 minut. Největší zájem je v uzlových bodech MHD, zejména v oblastech Holešovic, Dejvic, Karlína a Starého Města. Atraktivní je také celá oblast podél vltavských břehů. Nejčastěji si lidé půjčují kola v přepravních špičkách, a to ráno zhruba kolem sedmé a odpoledne mezi 14. a 17. hodinou. Velký zájem je i dopoledne.
„Do léta, než Praha vysoutěží provozovatele této služby pro spolupráci s městem na další čtyři roky, se bude dál pokračovat ve stávající spolupráci se společnostmi Rekola a Nextbike. Z pilotního projektu vyplynulo, že drtivá většina uživatelů se vejde do dvou výpůjček denně. Abychom tedy při našich finančních možnostech mohli službu nabízet co nejvíce uživatelům, bude od 25. dubna snížen počet dotovaných výpůjček na dvě denně,“ dodal Libor Šíma, ředitel odboru dopravy pražského magistrátu.
Podmínkou tendru bude, že provozovatelé musí pokrýt 90 procent stanic metra. Dodavatelé budou muset do systému nově zapojit rovněž elektrokola. Ta budou kvůli vyšší pořizovací ceně k dispozici zdarma pouze pět minut, nikoliv 15 minut jako je tomu u běžných kol.
Kde přesně budou bicykly lidem k dispozici, bude jasné až z předložených projektů uchazečů. Náměstek Scheinherr uvedl, že město bude pokryto rovnoměrně, neboť tím, že provozovatelé budou vybráni dva, tak podle něj nebudou chtít dávat svá kola na stejná místa. Od výsledku tendru se bude odvíjet rovněž celkový počet sdílených kol v metropoli.
V Praze provozují sdílená kola či elektrokola firmy Rekola, NextBike, Bolt, Lime nebo Homeport.