dnes
Pondělí - jasno
1°C
zítra
Úterý - polojasno
1°C
pozítří
Středa - zatazeno
2°C
Na lince ke stanici metra mohou cestující zdarma cestovat elektrobusy
Do elektrobusu se vejde až 73 cestujících. Foto: archiv

Na lince ke stanici metra mohou cestující zdarma cestovat elektrobusy

Dva nové elektrobusy od českého výrobce SOR vyjely dnes ráno na trasy pravidelných linek BB1 a BB2 spojující multifunkční areál BB Centrum a stanici metra Budějovická na trase C v Praze 4.  Jedná se o první elektrobusy nasazené do ostrého provozu v MHD, které mohou cestující využívat bezplatně.

Posílit kyvadlovou dopravu spojující BB Centrum s významným dopravním uzlem linky C zvažovala společnost Passerinvest Group již od roku 2013, protože poptávka po této službě ze strany nájemců z celého areálu postupně narůstá. Příprava společného projektu započala zhruba před rokem.

„Zatím tu jezdily tři dieselové autobusy, nově zajistí provoz na těchto linkách dva elektrobusy a dva diesely. Díky tomu pojede linka BB1 častěji než dnes – v ranní a odpolední špičce se výrazně zkrátí její interval, ráno nebudete čekat na autobus ani pět minut,“ říká generální ředitel Arriva Daniel Adamka.

„Elektrobusy jsou vynikající do měst s hustým provozem, kde zplodiny z dopravy neúměrně zatěžují životní prostředí. U nás jsou zatím spíš popelkou, budu se ale snažit, aby dál přibývaly. Zatím máme v Česku tři,“ dodává Daniel Adamka.

Do každého elektrobusu se vejde 73 pasažérů a na jedno nabití ujede v běžném provozu s cestujícími 130 až 15 kilometrů. Za rok na těchto linkách najezdí elektrobusy dohromady přes 42 tisíc kilometrů.   

Důležitá je zejména šetrnost elektrobusů k životnímu prostředí a velmi nízká hlučnost. V praxi jsou eBusy dokonce tišší než trolejbusy.

Technické detaily k elektrobusům SOR

Výrobcem a dodavatelem speciálně vyvinuté odlehčené karoserie elektrobusu je společnost SOR, kompletní elektrické vybavení do aktuálně vyráběných modelů dodává firma Cegelec. Vozidla jsou vybavena 180 články lithium-iontových akubaterií o celkové kapacitě 172 kWh.

Baterie se dobíjí dvěma způsoby. Pomalým nabíjením 3× 400 V/32 A nebo rychlonabíjením 3× 400 V/250 A. Dobíjení z 30 % na 100 % kapacity trvá v prvním případě 7 až 8 hodin, ve druhém maximálně hodinu.

Při brždění nebo jízdě z kopce vozidlo rekuperuje a dobíjí touto energií vlastní baterie. Velmi dobře se elektrobus chová na sněhu, pomáhá mu zatížení zadní nápravy těžkými bateriemi. „První elektrobusy jsou v provozu 5 let a stále jezdí na první sadu baterií s drobnou obměnou jednotlivých článků,“ říká Aleš Lipavský, zástupce obchodního ředitele SOR. Elektrobusům vyhovuje spíš zima než léto, jedním z důvodů je fakt, že v zimě není potřeba chladit bateriový prostor, který se zahřívá.


Další články
Nahoru