
Na Karlově náměstí skončila druhá fáze rekonstrukce komunikací, příští rok budou práce pokračovat
4. listopadu 2021 23:55
Rekonstrukce byla zahájena první etapou loni v létě a pokračovala do zimy. Stála 20 milionů korun. Druhá etapa pokračovala od letošního dubna a skončila v říjnu. Stála 60 milionů. Třetí etapa od ulice U Nemocnice – Karlovo náměstí proběhne v roce 2022, zde jsou náklady odhadovány na 40 milionů korun.
V prostoru Karlova náměstí byla v rámci druhé etapy v koordinaci s úpravami semaforů křižovatek Karlovo náměstí – Ječná, Karlovo náměstí – Žitná a Karlovo náměstí – Odborů provedena rekonstrukce komunikací v prostoru těchto křižovatek a navazujících úseků mezi nimi.
Došlo také k úpravě dopravního režimu na východní straně náměstí. Úsek mezi ulicemi U Nemocnice a Ječná je nově průjezdný jen pro vozidla integrovaného záchranného systému, nicméně mnozí řidiči to nerespektují.

Rekonstrukce se podle něj připravovala devět let a konečně se ji podařilo dotáhnout. „Nově je náměstí bezbariérově přístupné pro všechny Pražany bez rozdílu stejně jako stanice metra Karlovo náměstí a na nástupiště se konečně dá dostat i výtahem,“ pokračoval.
„Největší díky patří projektantovi, což je Praha 2 a Institutu plánování a rozvoje, kteří to táhli a spolu osm let projednávali. Jsem rád, že TSK se toho pak chopila a vše se dotáhlo do zdárného konce,“ dodal.
Bezbariérové přechody pro chodce jsou nově vybaveny signálními slepeckými pásy. Došlo k rozšíření nároží křižovatek, čímž se zkrátila délka vybraných přechodů. Pruhy pro auta byly někdo zúženy, aby vzniklo místo pro cyklopruhy.
„Těší mě, že se díky provedeným změnám stalo Karlovo náměstí o poznání přívětivějším. Spolu s nedávným zprovozněním bezbariérového vstupu do metra je tak lékařská péče zdejší Všeobecné fakultní nemocnice v Praze mnohem dostupnější. Za velmi důležité považuji v tomto kontextu zachování obousměrného provozu před poliklinikou, které jsme jako městská část prosazovali,“ řekl místostarosta pro oblast dopravy, financí a investic Prahy 2 Jan Korseska (ODS).
Zároveň si posteskl, že se městské části nepodařilo prosadit kvůli výhradám památkářů zachování kolmých parkovacích míst před zdravotnickým zařízením. „Muselo se jít zde i na jiných místech do kompromisu, takže toto je nyní maximum možného. Ale domluva je taková, že pokud to s ohledem na úpravy náměstí jako celku bude v budoucnu možné, tak kolmá parkovací místa zde zavedeme,“ dodal.V rámci zmiňované druhé etapy prací TSK nechala obnovit a upravit uliční vpusti a jejich přípojky pro odvodnění komunikací. V rámci stavby se řešily i úpravy stávajících inženýrských sítí.
Vozovka má nyní nový asfaltový kryt, parkovací zálivy jsou nově z velké žulové dlažby a chodníky na straně zástavby jsou obnoveny do takzvané pražské mozaiky a na straně parku je asfaltový kryt.
V rámci „dodělávek“ druhé etapy budou na jaře natřeny některé sloupy u křižovatek na černo a na náměstí budou instalovány takzvané chytré semafory, které by měly efektivněji řídit provoz a reagovat na aktuální potřeby průjezdnosti.
Podle Institutu plánování a rozvoje by první fáze rekonstrukce samotného Karlova náměstí, která je připravována už dlouhou dobu, mohla začít v roce 2023. Počítá se s různými povrchy chodníků, toaletami, dětským hřištěm nebo třeba kavárnou. U Novoměstské radnice by měl vzniknout prostor pro pořádání trhů a dalších akcí pro veřejnost. Řeší se také hospodaření se srážkovou vodu, kterou by se mohla zalévat zeleň na náměstí.Podle Jana Korsesky druhá městská část usiluje o to, aby v jihovýchodní části parku Karlova náměstí vznikly na úrovni Novoměstské jezuitské koleje podzemní garáže se zhruba třemi stovkami parkovacích míst. „Zatím to naráží na odpor památkářů, ale věřím, že se to podaří prosadit. Zlepšilo by to situaci na povrchu a dost by se ulevilo i nemocnici,“ sdělil.