dnes
Pátek - jasno
5°C
zítra
Sobota - zatazeno
3°C
pozítří
Neděle - skorojasno
2°C
Jedni korzovali, druzí uvízli v zácpách. Uzavírka Smetanova nábřeží nenadchla každého
Při akci Nábřeží žije! bylo na podzim pět sobot za sebou uzavřeno pro auta Smetanovo nábřeží. Foto: archiv

Jedni korzovali, druzí uvízli v zácpách. Uzavírka Smetanova nábřeží nenadchla každého

V rámci akce občanského sdružení Auto*Mat Nábřeží žije bylo nedávno na pět sobot uzavřeno Smetanovo nábřeží a část Křižovnické ulice. Z více i méně oficiálních míst zaznívají názory, že by se dokonce mohlo nábřeží po zprovoznění tunelu Blanka uzavřít pro auta nastálo. Ve veřejném prostoru byly prezentovány hlavně pozitivní názory. Server Pražský patriot se proto rozhodl dát prostor také opačným – méně mediálně prezentovaným – názorům.

Kritici opakovaných uzavírek Smetanova nábřeží upozorňují především na to, že kvůli uzavírce vznikala zácpa jinde, hlavně na Malé Straně, a chodci se museli proplétat i v uzavřeném Smetanově nábřeží.

Na internetu vznikla iniciativa vyzývající nespokojené občany, aby psali politikům z pražského zastupitelstva i první městské části. Proti uzavírání Smetanova nábřeží vznikla i petice. Elektronicky ji podepsalo více než 1400 lidí.

Chtěli dosáhnout konce podobných experimentů

„Odmítáme nezodpovědný a naprosto nepřipravený experiment magistrátu hlavního města Prahy, který ve spolupráci se sdružením Auto*Mat testuje na občanech uzavření Smetanova nábřeží pro automobilovou dopravu,“ uvádějí petenti.

karmelitska-nahled

Uzavírka nábřeží ucpala Karmelitskou a Újezd

Organizátory akce podle nich „netrápí negativní důsledky, které tyto sobotní akce mají na život obyvatel Prahy 1“. „Ať už jde o nucené odklonění dopravy do přilehlých ulic, které však absolutně nejsou na tranzitní dopravu dimenzované, nebo o omezení obyvatel Prahy 1 například při cestě domů,“ dodávají autoři petice pod vedením obyvatelky Starého Města Olgy Krahulcové.

Petenti považují za nepřípustné, „aby někdo takovým způsobem prosazoval své vlastní zájmy na úkor jiných občanů“. Obyvatelé Prahy 1 podle nich nemohou být trestáni za to, že si dovolují normálně žít na území městské části. Peticí chtěli dosáhnout „konec podobných experimentů bez koncepčního řešení související dopravy či konání obdobných akcí na místech k tomu svou polohou a charakterem určených“.

Rozpor mezi magistrátem a Prahou 1

Zatímco magistrát s uzavírkou Smetanova nábřeží a části Křižovnické ulice souhlasil, Praha 1 s tím měla problém – Pražský patriot již informoval o tom, že v říjnu na „jedničce“ přijali usnesení, že s pokračováním uzavírání Smetanova nábřeží a úseku Křižovnické ulice nesouhlasí.

Například opoziční zastupitelka Prahy 1 Jaroslava Janderová (ODS) uvedla, že občané byli jako „pokusní králíci v experimentu": „Bydlení v centru Prahy má svá specifika. Jeho kvalitu snižují davy turistů, často popíjejících a hlučných. Občanům komplikují život časté sportovní, kulturní i společenské akce. Myslel vůbec někdo na tyto občany? Vzal je v potaz při plánování těchto experimentů?“

Kritické hlasy se ozývaly i na velké radnici. Zastupitel Lubomír Ledl (za KSČM) při listopadovém jednání zastupitelstva uvedl, že komise pro využívání veřejného prostoru měla návrh Auto*Matu Nábřeží žije posoudit zodpovědněji. „Komise si vyžádala materiály a mezitím se uskutečnilo na zkoušku několik víkendů, kdy bylo uzavřeno Smetanovo nábřeží a kus Křižovnické ulice. Mělo to spíš negativní dopady,“ řekl.

Kritické názory na internetu

Anketa

Mělo by se podle vás pokračovat v uzavírkách Smetanova nábřeží?

39.3%
(39.3%)
60.7%
(60.7%)
Kritické názory lze nalézt i ve veřejných blozích či v otevřených dopisech. Na svém blogu na iDNES.cz akci ironizuje místopředseda Strany svobodných občanů Damir Špoljarič: na silnici se podle něj lidé museli vyhýbat tramvajím, policejním autům a „neukázněným cyklistům, kteří akci pojali jako cykloanarchii a jezdili si, jak chtěli, div neporáželi chodce, kteří se snažili přes ten cirkus dostat k nejbližšímu chodníku“.

Pravicově zaměřený aktivista Jan Polanský v otevřeném dopise primátorovi uvedl: „Je nesporné, že důsledky tohoto otevřeného pokusu na lidech v oblasti dopravní obslužnosti byly viditelné nejen v samotném místě, ale také v širokém okolí. Nutnost následné regulace se přelila do dalších ulic a městských částí, nemluvě o nákladech spojených s organizací a policejním zajištěním.“.

Místostarostka Prahy 8 Vladimíra Ludková (ODS) zase na svém facebookém profilu zmínila veřejnou debatu, která měla „vedení města poskytnout pozitivní podněty a zjevné potvrzení zamýšleného plánu“. Debatu podle ní vedli bezejmenní mladíci, „kteří si po čas debaty říkali facilitátoři a černým fixem zapisovali na flipcharty plusy a mínusy problematiky nábřeží“.

„U našeho stolu se popisovaný papír plusy nějak nechtěl naplnit a náš facilitátor se nám snažil vnuknout pozitivní myšlení a nutil nám ho tak dlouho, až debatu ukončil se slovy, že máme posledních pár minut na mínusy,“ popsala setkání.


Autor: Anna Skálová
Další články
Nahoru