Na dejvickém nádraží si můžete prohlédnout salonní vůz arcivévody Františka z roku 1909
24. června 2014 09:29
K vystavení železničního salonního vozu Aza 1–0086 v Praze a Brně vydala na konci dubna Česká pošta příležitostnou dopisnici s obrazovým motivem salónního vozu následníka trůnu (autorem přítisku je Jiřího Bouda). Dopisnice bude přepravena po kolejích ve dnech 27. – 28. června na trase Praha – Brno. Nasbírané dopisnice vlakové pošty budou 27. června slavnostně převezeny dobovým povozem polní pošty na nádraží Praha-Dejvice, povoz vyjede od Národního technického muzea ve 13 hodin a na trase projede Letenským sadem.
V rámci projektu Velká válka bude ve spolupráci s Českými drahami vůz prezentován v krátkém parním vlaku s parní lokomotivou 464.102 v pátek 27. června odpoledne v Praze na dejvickém nádraží.
Odtud v pozdních odpoledních hodinách nastoupí arcivévoda svou pomyslnou cestu do Sarajeva. V sobotu 28. června odpoledne přijede na hlavní nádraží v Brně, které se stane jeho Sarajevem. Jak v Praze, tak v Brně bude salonní vůz zvenku s výkladem prezentován veřejnosti v souvislosti s výročím sarajevského atentátu spáchaného dne 28. června 1914, který se stal záminkou pro vypuknutí 1. světové války.
I přesto, že salonní vůz arcivévodu a jeho choť Žofii Chotkovou na osudnou cestu kvůli zadřenému ložisku nápravy nevezl (cesta se uskutečnila ve vagónu první třídy), jedná se o unikátní dotýkaný exponát, který důstojně připomene osobnost následníka trůnu i významné události, které osudná cesta do Sarajeva v červnu 1914 odstartovala.
Salonní vůz AZA 1–0086 ze sbírek Národního technického muzea byl postaven v roce 1909 pro arcivévodu Františka Ferdinanda d´Este ve smíchovské továrně Ringhoffer. Vnitřní uspořádání a vybavení vozu vycházelo z přímých požadavků arcivévody, naopak vnější vzhled byl inspirován rychlíkovými vozy c. a k. Státních drah.
Následník používal vůz k soukromým rodinným a polooficiálním cestám. Poprvé vůz využil v dubnu 1910 pro cestu z Puly do Divače, později pro cesty například na francouzskou riviéru, nebo k návštěvám německého císaře Viléma II.
Arcivévoda František měl použít vůz také pro absolvování části cesty do Sarajeva v červnu 1914, ale kvůli zadřenému ložisku nápravy musel absolvovat cestu do Vídně ve vagónu první třídy.
Harmonogram akce:
Pátek 27. června
13:00 – 18:00 – Vystavení vlaku s parní lokomotivou 464.102 a salonním vozem AZA 1 0086 na nádraží Praha-Dejvice
13:00 – Slavnostní odjezd vlaku z Prahy-Dejvic na cestu do „Sarajeva“
13:00 – Odjezd povozu polní pošty od dopravní haly Národního technického muzea
14:00 – Příjezd povozu polní pošty na nádraží Praha–Dejvice
18:00 – Slavnostní odjezd vlaku z Prahy-Dejvic na cestu do „Sarajeva“
Sobota 28. června
15:30 – Slavnostní příjezd vlaku do „Sarajeva“ (Brno-Hlavní nádraží)
16:00 – 19:00 – Vystavení vlaku s parní lokomotivou 464.102 a salonním vozem AZA 1 0086 na Hlavním nádraží v Brně