Dnes Pátek - jasno 11°C
Zítra Sobota - oblacno 14°C
Pátek 7. 5. 2021
Svátek má Stanislav
Koronavirus
Aktuální informace o šíření epidemie v Praze.
Na dalších linkách v pražské MHD začnou jezdit elektrobusy
Před dvěma lety začal být testován v úseku Palmovka – Letňany elektrobus Škoda – SOR 30Tr. Foto: Foto: Petr Ludvíček / DPP

Na dalších linkách v pražské MHD začnou jezdit elektrobusy

V pražské MHD přibude elektrobusů. Město chce společně s dopravním podnikem (DPP) elektrifikovat autobusové linky číslo 131, 137, 176 a 191. Důvodem je zlepšení životního prostředí, snížení hluku a snížení provozních nákladů. Odhadované náklady jsou jedna až 1,3 miliardy korun a projekt by měl být uskutečněn po roce 2023. Vyplývá to z dokumentu, který v pondělí projednají pražští radní.

DPP již letos v dubnu ohlásil záměr nakoupit 14 elektrobusů za 200 milionů korun. Nyní rovněž připravuje nasazení elektrobusů na linku 119 na Letiště Václava Havla a linky 140 z Palmovky do Miškovic.

Zmíněné linky byly podle dokumentu vybrány z několika důvodů. Na jejich trasách jsou totiž v některých místech tramvajové troleje, z kterých by se vozy případně mohly dobíjet. Linky rovněž tvoří funkční celek, pro který by vznikla ucelená nabíjecí infrastruktura.

Například linky 176 a 191 by sdílely část trolejového vedení i měnírny Hřebenka a Strahov. Trasy linek vedou obytnými zónami, kde by se tak oproti současnému provozu snížil hluku a emise.

Elektrobusy by měly fungovat na takzvaném dynamickém způsobu dobíjení. To znamená, že by nebyly napojeny na troleje celou svou trasu, ale jen v některých úsecích.

Troleje by byly ve strmých stoupáních a klesáních, které je náročné na spotřebu energie. Vozy by se tak v těchto místech napojily na trolej a baterie by se tak nevybíjela, ale naopak dobíjela.

Finančně nejnáročnější je podle odhadu nákladů elektrifikace linky 191, která jezdí ze zastávky Na Knížecí přes Ciolkovského na Letiště Václava Havla Praha. Cena je odhadována na 580 milionů.

U linky 176 jsou odhadovány náklady na 320 milionů a u linek 137 a 131 je to 220 milionů, respektive 200 milionů korun. Technické zázemí v garážích Řepy vyjde na 130 milionů.

Pokud radní dokument v pondělí schválí, podniku tím uloží, aby zahájil projektovou přípravu. Odhadovaná cena projektu činí dohromady asi 32 až 35 milionů. Na celý projekt elektrifikace zmíněných linek bude chtít DPP získat peníze z evropských fondů.

DPP má zhruba 1200 autobusů, které postupně obnovuje. Náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě) před časem uvedl, že by měly autobusy do roku 2024 produkovat o pětinu méně emisí a v roce 2030 jich má být nejméně třetina na elektrický pohon.

DPP plánuje nakupovat také hybridní vozy kombinující naftový a elektrický pohon a testovat vozy na vodík. Podnik zatím stále počítá i s naftovými vozy s nejvyšší emisní třídou.

V hlavním městě vyjel první klasický trolejbus před více než 80 lety, 9. srpna 1936. První linka vyjela od tramvajové vozovny Střešovice a trolejbusy jezdily v Praze přes 30 let. Poslední vyrazil od vinohradské Orionky v neděli 15. října 1972.


Most v ulici Za Černým mostem bude neprůjezdný

Včera v 15:07

Technická správa komunikací (TSK) zahájí v úterý18. května rekonstrukci mostu, který vede přes železniční trať a převádí ulici Za Černým mostem, která se dále napojuje přes komunikaci Cíglerova na Pražský okruh (Poděbradská/Chlumecká).

V noci ze čtvrtka na pátek neprojedete Brusnickým a Dejvickým tunelem

4. května 2021 ve 14:03

Z důvodu pravidelné údržby a kontroly technologie budou tunely Brusnický a Dejvický uzavřeny od čtvrtka 6. května od 23 hodin do pátku 7. května do 5 hodin.

V noci ze středy na čtvrtek neprojedete Strahovským tunelem

3. května 2021 ve 13:59

Z důvodu pravidelné údržby technologie a čištění kamer bude Strahovský tunelu od středy 5. května od 23 hodin do čtvrtka 6. května do 5 hodin uzavřen.

Patočkovu ve směru do centra uzavřou opravy

1. května 2021 v 09:03

Technická správa komunikací (TSK) zahájí 10. května souvislou údržbu ulice Patočkova ve směru do centra, v úseku ulic Bělohorská a Pod Královkou.

Pro nový tunel do Berouna hledá Správa železnic zpracovatele dokumentace

29. dubna 2021 ve 12:42

Správa železnic vyhlásila opakované výběrové řízení na zhotovení aktualizace dokumentace pro územní řízení stavby nové trati mezi Prahou-Smíchovem a Berounem. Její součástí bude přibližně 24 kilometrů dlouhý tunel.

Praha 9: Nově otevřené parkoviště pro rezidenty

27. dubna 2021 v 11:35

Od úterý 27. dubna je řidičům k dispozici rezidentské parkoviště za Poliklinikou Prosek.

Na Novém spojení začaly rozsáhlé údržbové práce

25. dubna 2021 ve 21:50

Na část nejvytíženějšího koridorového uzlu v Praze se přesunuli stavbaři. Jejich úkolem je kompletní úprava geometrické polohy koleje a výhybek v oblasti takzvaného Nového spojení a úseku trojkolejné trati Praha-Libeň – Praha-Běchovice.

Další články
Nahoru