dnes
Čtvrtek - zatazeno
2°C
zítra
Pátek - zatazeno
3°C
pozítří
Sobota - obcasny-dest
4°C
Na dalších linkách v pražské MHD začnou jezdit elektrobusy
Před dvěma lety začal být testován v úseku Palmovka – Letňany elektrobus Škoda – SOR 30Tr. Foto: Foto: Petr Ludvíček / DPP

Na dalších linkách v pražské MHD začnou jezdit elektrobusy

V pražské MHD přibude elektrobusů. Město chce společně s dopravním podnikem (DPP) elektrifikovat autobusové linky číslo 131, 137, 176 a 191. Důvodem je zlepšení životního prostředí, snížení hluku a snížení provozních nákladů. Odhadované náklady jsou jedna až 1,3 miliardy korun a projekt by měl být uskutečněn po roce 2023. Vyplývá to z dokumentu, který v pondělí projednají pražští radní.

DPP již letos v dubnu ohlásil záměr nakoupit 14 elektrobusů za 200 milionů korun. Nyní rovněž připravuje nasazení elektrobusů na linku 119 na Letiště Václava Havla a linky 140 z Palmovky do Miškovic.

Zmíněné linky byly podle dokumentu vybrány z několika důvodů. Na jejich trasách jsou totiž v některých místech tramvajové troleje, z kterých by se vozy případně mohly dobíjet. Linky rovněž tvoří funkční celek, pro který by vznikla ucelená nabíjecí infrastruktura.

Například linky 176 a 191 by sdílely část trolejového vedení i měnírny Hřebenka a Strahov. Trasy linek vedou obytnými zónami, kde by se tak oproti současnému provozu snížil hluku a emise.

Elektrobusy by měly fungovat na takzvaném dynamickém způsobu dobíjení. To znamená, že by nebyly napojeny na troleje celou svou trasu, ale jen v některých úsecích.

Troleje by byly ve strmých stoupáních a klesáních, které je náročné na spotřebu energie. Vozy by se tak v těchto místech napojily na trolej a baterie by se tak nevybíjela, ale naopak dobíjela.

Finančně nejnáročnější je podle odhadu nákladů elektrifikace linky 191, která jezdí ze zastávky Na Knížecí přes Ciolkovského na Letiště Václava Havla Praha. Cena je odhadována na 580 milionů.

U linky 176 jsou odhadovány náklady na 320 milionů a u linek 137 a 131 je to 220 milionů, respektive 200 milionů korun. Technické zázemí v garážích Řepy vyjde na 130 milionů.

Pokud radní dokument v pondělí schválí, podniku tím uloží, aby zahájil projektovou přípravu. Odhadovaná cena projektu činí dohromady asi 32 až 35 milionů. Na celý projekt elektrifikace zmíněných linek bude chtít DPP získat peníze z evropských fondů.

DPP má zhruba 1200 autobusů, které postupně obnovuje. Náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě) před časem uvedl, že by měly autobusy do roku 2024 produkovat o pětinu méně emisí a v roce 2030 jich má být nejméně třetina na elektrický pohon.

DPP plánuje nakupovat také hybridní vozy kombinující naftový a elektrický pohon a testovat vozy na vodík. Podnik zatím stále počítá i s naftovými vozy s nejvyšší emisní třídou.

V hlavním městě vyjel první klasický trolejbus před více než 80 lety, 9. srpna 1936. První linka vyjela od tramvajové vozovny Střešovice a trolejbusy jezdily v Praze přes 30 let. Poslední vyrazil od vinohradské Orionky v neděli 15. října 1972.


Ve čtvrtek v noci neprojedete Tunelovým komplexem Blanka

Včera v 06:25

Z důvodu pravidelné údržby a kontroly technologie bude Tunelový komplex Blanka od 26. listopadu od 23 hodin do 27. listopadu do 5 hodin uzavřen.

Na Ořechovce začaly platit parkovací zóny

23. listopadu 2020 ve 12:18

Na Ořechovce v šesté městské části dnes začaly platit parkovací zóny. Od 2. listopadu platí v Praze 6 zóny také na Hanspaulce.

Zlíchovský tunel bude o víkendu uzavřen

20. listopadu 2020 v 07:59

Z důvodu revize trafostanice a vypnutí napájení tunelu bude Zlíchovský tunel od soboty 21.listopadu od 23 hodin neděle 22. listopadu do 2:30 uzavřen hodin.

Další články
Nahoru