dnes
Středa - zatazeno
4°C
zítra
Čtvrtek - obcasny-dest
6°C
pozítří
Pátek - oblacno
4°C
Na chodnících v centru Prahy se přestanou plést vozítka segway, novela umožní zónový zákaz
Častý obrázek v centru metropole. Kvůli vozítkům segway je chvílemi na chodnících poměrně těsno. Foto: archiv

Na chodnících v centru Prahy se přestanou plést vozítka segway, novela umožní zónový zákaz

Poslanci uplynulý týden v úvodním kole schválili novelu zákona o provozu na pozemních komunikacích, která především řeší provoz elektrických vozítek segway, s kterými se potýká hlavně centrum Prahy, kde se na nich projíždějí převážně turisté.

Návrh novely zákona o provozu na pozemních komunikacích, kterým se bude zabývat hospodářský výbor, také mimo jiné dává policii pravomoc zadržet řidiči osvědčení o registraci vozidla kvůli jeho špatnému technickému stavu, řidičům ukládá povinnost čistit vozy od ledu a námrazy a chodcům na vozovce mimo obec povinnost nosit v mlze, ve tmě či za jinak snížené viditelnosti reflexní prvky, třeba pásky.

Vozítka segway nyní nemají v zákoně vlastní kategorii. Při jízdě na chodnících hrozí jejich střety s chodci, což vyvolává problémy. Novela řeší situaci tak, že provoz segwayů bude obecně povolen, ale města a obce budou mít právo jej omezit či zakázat dopravní značkou.

Na chodnících se budou moci segwaye pohybovat pouze rychlostí chůze, na cyklostezkách bez omezení. Někteří poslanci se dotazovali na to, jak by to se segway konkrétně vypadalo. V centru metropole segway dlouhodobě trápí občany, aktivisty i politiky.

Ministr dopravy  Dan Ťok (za ANO) uvedl, že o strategii mluvil se starostou Prahy 1 Oldřichem Lomeckým (TOP 09), který s ní vyslovil souhlas. „Nechceme segwaye zakázat plošně, umožňujeme jim provoz na chodnících s tím, že nemohou být rychlejší než chodec,“ řekl ministr.

„Umožňujeme zároveň zakázat podle potřeb jednotlivých obcí provoz segwayů jak v jednotlivých ulicích, tak také zónovou značkou. Bavili jsme se o tom, že třeba v Praze 1 by to mohla být památková rezervace podle UNESCO, která by to vymezila s tím, že by se tam udělaly nějaké průchody,“ dodal.

„Původně jsme chtěli jít cestou plošného zákazu, ale chápu, že v některých menších městech by si to samosprávy nepřály. Oceňuji, že pan ministr prosadil do novely možnost zakázat pohyb segway na chodnících zónovou zákazovou značkou. Tím se problém s vozítky na chodnících vyřeší,“ uvedl Lomecký. „Snad začne zákon platit co nejdříve. Potom připravíme patřičné místní vyhlášky. Nechceme další průtahy,“ pokračoval.

I když je Praha 1 spokojena s tím, že novela umožní zakázat provoz segway v centru hlavního města, přesto má k navržené podobě drobnější výhrady. „Je tam uvedeno, že vozítka mohou jet rychlostí chůze. To je kolik kilometrů? Pět, deset, patnáct? Měla by tam být konkrétní číslovka, aby to nebyl paskvil ve stylu ´množství větší než malé´. Novela nenakazuje, že kdo jede na vozítku, musí být střízlivý. Když sednete opilý na kolo, můžete dostat pokutu. Když si dáte pár piv a vyrazíte na segway, žádný postih vám nehrozí. Proto věřím, že novela bude v tomto ohledu ještě upravena. Není správné, aby zákon umožňoval řídit tato vozítka v opilém stavu,“ dodal starosta Lomecký.


Další články
Nahoru