Na Černém Mostě funguje u metra nový parkovací dům, poskytuje 886 míst
1. prosince 2021 16:06
Parkoviště P+R na Černém Mostě je jedno z největších parkovišť tohoto typu v Praze a pojme až 886 vozidel včetně aut na plyn, elektromobilů nebo speciálních vozů pro handicapované. Kromě toho jsou zde pro veřejnost umístěny i nabíječky pro elektromobily a stání pro cyklisty.
Parkovací dům byl vybudován v lokalitě povrchového parkoviště P+R u Chlumecké ulice a nahradil dřívější prostor pro stání, avšak nyní má trojnásobnou kapacitu. Řidiči dojíždějící do Prahy budou tak budou moci pohodlně zaparkovat jen pár minut chůze od konečné stanice trasy B Černý Most a v docházkové vzdálenosti od nákupních center.
Z celkového počtu 886 míst je 89 míst určeno pro auta na plyn, dalších 22 pro handicapované a 18 míst pro rodiče s dětmi s širším prostorem pro stání. Osm míst bude sloužit pro nabíjení elektromobilů a na parkovišti je i 28 míst pro motocykly. Zároveň zde budou moci v uzamykatelné části odložit své kolo i cyklisté, celková kapacita je pro ně 38 míst.
„V Praze 14 jsme nedávno otevřeli 101 stání v ulici Chlumecká, 430 podél Ocelkovy a tohle je další krok, jak odlehčit nejen místním, ale celé Praze. Za týden začínáme stavět parkovací dům na Nových Butovicích,“ uvedl Scheinherr.Projekt stavby nového P+R parkoviště Černý Most III je spolufinancován z Operačního programu Praha – pól růstu (OPP PR) a Evropského fondu pro regionální rozvoj. Celkově stálo vybudování parkoviště necelých 500 milionů korun bez DPH, přičemž celková dotace z Evropské unie činila 291 milionů korun.
Vlastní objekt P+R parkoviště je postaven z monolitického železobetonového skeletu a má celkem čtyři patra a čtyři výtahy. Zastavěna plocha pak činí 7 457 metrů čtverečních a fasáda je tvořena mimo jiné ze zavěšených vegetačních „žlabů“.
„Praha 14 patří mezi městské části, které se dlouhodobě potýkají s nedostatkem parkovacích míst. O to větší mám radost, že se tento projekt podařilo dokončit, navíc v relativně krátkém čase. Jsme na okraji Prahy a nemáme zavedené zóny placeného stání, což má své důsledky – lidé dojíždějící do města za prací, nákupy a podobně zabírají místa rezidentům. Věřím, že tento problém nový parkovací dům alespoň částečně vyřeší,“ dodal místostarosta Prahy 14 Hukal, který má v gesci dopravu.
Řidiči platí za parkovné vozidel i motocyklů 50 korun za den, případně 100 korun za noc, přičemž provozní doba je od 04:00 do 01:00 hodin, umístění kol není zpoplatněno. Pokud by si zájemci chtěli nechat i nabít svůj elektromobil, u výjezdu zaplatí částku podle ceníku společnosti PRE. Na místě mohou lidé platit hotově, kartou či aplikací MPLA.
Na území Prahy je asi dvacítka záchytných parkovišť a provozuje je městská firma Technická správa komunikací. Vedení města od srpna 2021 zvedlo cenu stání na většině záchytných parkovišť. Na čtyřech budou lidé za denní stání platit 100 korun a na devíti 50 korun. Zbylých sedm, která nejsou hlídaná, jsou na 12 hodin zdarma. Dosud řidiči na všech parkovištích kromě jednoho za den zaplatili 20 korun.