Dnes Sobota - polojasno 6°C
Zítra Neděle - obcasny-dest 4°C
Sobota 7. 12. 2024
Svátek má Ambrož, Benjamín
Pražské drby
Co se v Praze povídá aneb Tak trochu jiný pražský bulvár
Pro inzerenty
Inzercí na serveru www.prazskypatriot.cz cílíte na pražské zákazníky
Pražská kultura

Na Cenu Marka Ravenhilla 2014 bylo nominováno deset inscenací

Centrum současné dramatiky letos popáté udělí cenu za nejlepší českou divadelní inscenaci nového dramatického textu. Za rok 2014 bylo z více než 80 premiér v českých divadlech nominováno 10 inscenací.

Vítěz bude vyhlášen ve čtvrtek 14. května v Divadle DISK. Předávání se opět osobně zúčastní britský dramatik Mark Ravenhill. Cenou pro vítěze je „kožich Marka Ravenhilla“, který pro letošní ročník zhotovila režisérka a výtvarnice Kamila Polívková.

Součástí slavnostního večera bude hostování brněnského HaDivadla s inscenací Vyhnání Gerty Schnirch (Kateřina Tučková, Marián Amsler), která jakožto dramatizace nemůže být nominována na Cenu Marka Ravenhilla, nicméně je inspirativním počinem v oblasti inscenování současných českých autorů.

Cena Marka Ravenhilla za inscenaci nového textu je ocenění za počin v oblasti inscenování současné dramatiky pro česká divadla. Novým textem se rozumí takový text, který vznikl v období 10-ti let před příslušným udělením ceny. Oceněná inscenace je volena na základě konsensu členů Rady Ceny Marka Ravenhilla, kteří zohledňují symbiózu kvalitního textu a kvalitu jeho inscenování. Rada sleduje i výsledky autorské či kolektivní tvorby, u nichž rozhoduje výsledný text a jeho přenositelnost mimo kontext konkrétní inscenace a poetiky divadla, pro nějž vznikal. Projekt Centrum současné dramatiky, v rámci něhož je cena udílena, založilo pod záštitou Václava Havla v roce 2010 Divadlo LETÍ.

V předchozích ročnících získaly Cenu Marka Ravenhilla inscenace Divadla Petra Bezruče Můj romantický příběh v režii Daniela Špinara, inscenace Komorní scény Aréna S nadějí, i bez ní v režii Ivana Krejčího, inscenace Činoherního studia Ústí nad Labem Hamlet je mrtev. Bez tíže v režii Davida Šiktance a inscenace Pražského komorního divadla Černé panny v režii Dušana D. Pařízka.

Nominované inscenace na Cenu Marka Ravenhilla za rok 2014:

•             Viliam Klimáček: Maso

A studio Rubín, režie: Jan Frič

„Konečně jedna učesaná“, chtělo by se parafrázovat známý pohádkový výrok. Jinak řečeno dobrý nápad, který tandem Klimáček-Frič dotáhl do zdárného konce textově i inscenačně a který výborně zapadl do mozaiky inscenačních miniatur dramaturgie a poetiky současného A studia Rubín. Narozdíl od projektů, které s mediálně i grantově atraktivními politicky nekorektními tématy „tlačí na pilu“, vyznívá téma války generací o přežití v tržně nehostinném světě tak nějak přirozeně, až z toho i přes všechny ty srandičky mrazí. (Martina Černá)

•             Stephen Beresford: Poslední z Haussmanů

Divadlo na Vinohradech, režie: Petr Kracik

Současná dramatika na velkém jevišti, anarchismus a rebelie na prknech přední pražské měšťanské scény, debut v Česku nepříliš známého autora již po roce v regulérní inscenaci – ne, to není oxymoron. V Divadle na Vinohradech ukázali, že velká činohra nemusí být vždy jen klasika, byť je Stephen Beresford nazýván anglickým Čechovem. Pohotově nasazená novinka spojuje brilantní text s brilantními hereckými výkony „jméno nejméno“. Co víc si pro nominaci na cenu za inscenaci současné dramatiky přát, i když – dle blížící se derniéry soudíc a i přes velmi jemně dávkovanou provokaci – symbióza inscenace s příliš početným segmentem vinohradského publika nenastala. (Martina Černá)

•             Roland Schimmelpfennig: Létající dítě

Buranteatr, režie: Mikoláš Tyc

Inscenovat v českých zemích Schimmelpfenniga jistě není nic dramaturgicky objevného, ale přístup k jeho inscenování je velmi různorodý. Inscenace Buranteatru (která byla českou premiérou tohoto Schimmeplfennigova textu z roku 2012) je silná především v tom, že nechá naplno zaznít Schimmelpfennigův text; nikterak ho neilustruje, situace jsou rozehrávány  s citem a přesností. Létající dítě je tedy nominováno zejména za režijně-dramaturgické zpracování, které – podpořeno výbornými hereckými výkony – jasně zprostředkovává a vybarvuje Schimmelpfennigův svět. (Vladimír Čepek)

•             Miloš Orson Štědroň: Velvet Havel

Divadlo Na zábradlí, režie: Jan Frič

Inscenace je pozoruhodná inteligentním humorem, odstupem a schopností ryze současně nahlížet naši nedávnou minulost skrze osobnost bývalého prezidenta. Mimořádnou devízou je také původní hudba a mimořádné herecké výkony. Práce tvůrčího tandemu Frič – Orson Štědroň v této inscenaci dosáhl svého nejvýraznějšího úspěchu, který stojí na energii čiré tvůrčí autorské práce. (Jan Žůrek)

•             Esteve Soler, Martina Schlegelová, Marie Špalová: Proti pokroku, proti lásce, proti demokracii

Divadlo LETÍ, režie: Martina Schlegelová, Marián Amsler, Ivan Buraj, Sláva Daubnerová, Natália Deáková, Daniel Špinar, Janek Růžička, Jana Špalová

Formálně i obsahově komplikovaná dramatická předloha Esteva Solera se svým naddimenzovaným rozsahem a kaleidoskopickým roztříštěním na sled vzájemně spolu nesouvisejících výstupů, scén, obrazů či výjevů radikálně vzpouzí snadnému inscenačnímu uchopení. Divadlu Letí se v multifunkčním kulturním prostoru DOX podařilo takřka dokonale zpracovat tuto emotivní mozaiku o materiálním (ale především citovém) úpadku civilizace, přičemž ji s režijně – dramaturgickou rafinovaností dala rámec interaktivní hry, ve které si divák sám volí svou cestu labyrintem více než dvacítky obrazů Solerovy trilogie. Roztříštěnost se tak sceluje v metaforickém sdělení, že sebevědomá představa současné euroamerické civilizace o absolutní svobodě volby povede ke katastrofě, pokud se v naší mravní a konzumní odpoutanosti budeme vyhýbat zodpovědnosti. Za druhé lidi, za přírodu, za svět jakožto celek. Za použití různých forem klasického činoherního divadla, loutkového divadla, rozhlasu, výtvarné instalace a divadelní performance vznikla inscenace, která svou sytostí a suverénností ve výrazu a myšlence patří k ojedinělým počinům v současném českém divadle. (Vít Pokorný)

•             Karel Steigerwald: Cena facky

Slovácké divadlo Uherské Hradiště, režie: Břetislav Rychlík

Karel Steigerwald v Ceně facky zkoumá residua bolestí totalitní doby v dnešní společnosti – ovšem sdělením, ač by se to mohlo zprvu zdát, není pouhé konstatování, že komunisté byli svině, vztahy jsou komplikovanější a problematika složitější. A ač vychází z konkrétní kauzy Aloise Grebeníčka, přesahuje do podstatně obecnějších témat. Vedle toho nabízí hra (a s ní i podařená Rychlíkova inscenace) výstředně opulentní formu „cimbálmuzikálu“, pohrává si s prvky nejrůznějších stylů včetně lidových her a půvabně střídá vážnost osudové tragédie s ustavičným (sebe)parodizováním a trivializováním. Hradišťské divadlo navíc dodává herecky i pěvecky disponovaný soubor a mrazivou autenticitu města, o které v celém příběhu také běží. (Michal Zahálka)

•             Milan Šotek: Fraška á la krab (Krabaret)

Slovácké divadlo Uherské Hradiště ve spolupráci s Divadlem LETÍ, režie: Martina Schlegelová

Milan Šotek je nesporným dědicem české kabaretní tradice a s formami skeče, kupletu, kabaretní jednoaktovky či cimrmanovské pseudovědecké přednášky si pohrává s evidentní brilancí. V hříčce napsané přímo pro Slovácké divadlo se dokázal vyhnout i některým rizikům svého talentu: přílišné poplatnosti svým vzorům (ať se jmenují Bass, Suchý či Svěrák) či nadměrnému povolení své zálibě ve slovních hříčkách. Naopak okouzluje přetržitou, montypythonovsky bizarní dramatickou stavbou, v níž se k údivu všech nakonec všechny motivy úhledně protnou a poskládají. Inscenace Martiny Schlegelové tyto kvality umocňuje jak přesnou výstavbou jednotlivých gagů a dialogických point, tak neokázalým espritem celého kabaretního rámce. (Jan Šotkovský)

•             David Drábek: Velká mořská víla

Klicperovo divadlo Hradec Králové, režie: David Drábek

V pokračování úspěšných Jedlíků čokolády se David Drábek při vším svém neopominutelném smyslu pro humor zaměřuje na temnější tóny a na někdejší romantickou komedii navazuje podstatně vážnější hrou o tom, co přijde po happy endu. V postupné únavě manželského vztahu i v existenčních nejistotách hrdinů hra reflektuje neurózy současného žití, jistého nadhledu se jí dostává skrze fantaskní pointu. Přinejmenším od Akvabel nenapsal Drábek tak silný, soudržný text – a zároveň na jeho podkladě vystavěl i svou nejlepší klicperovskou inscenaci, podpořenou řadou výborných hereckých výkonů. (Michal Zahálka)

•             Roland Schimmelpfennig: Říše zvířat

Studio Hrdinů, režie: Kamila Polívková

Inscenace Říše zvířat je tak trochu zhmotněním ošklivých hereckých snů. Nesnaží se vytvořit ucelený, plynule běžící tvar, místo toho nabízí dílem směšné, dílem poetické a taky docela depresivní průhledy do útrob jedné rutinní komerční produkce; zákulisní herecké žvanění – banální, pokrytecké, upřímné i naivně mazané. Chvílemi je to přímočaře zábavné, chvílemi se to trochu vleče, ona základní poloha, nervózní nejistota herecké profese, je ale v každém případě zachycena dosti věrohodně. (Vladimír Mikulka)

•             Roman Sikora: Lysistrata/Aiás

Národní divadlo Brno, režie: Martin Čičvák

Sikorova razantní adaptace dvojice antických her, přesahující meze běžné úpravy a představující osobité autorské zpracování klasické zápletky, ukazuje dnešní možnou podobu aristofanovské komedie – s respektem ke vší její nekorektnosti, přímočarosti, kabaretní „poetice čísel“, komediální zkratkovitosti i fantaskní nadsázce. Zároveň i díky úvodnímu motivu vypůjčenému ze Sofoklova Aianta je Sikorova Lysistrata oproti té Aristofanově hořčí, krvavější a skeptičtější o všechnu válečnou zkušenost moderního člověka. Riskantní textový tvar, který se v lecčems vymyká naší představě o „dobře napsané hře“ dostal v divadelně syté a zdravě dryáčnické Čičvákově inscenaci přesvědčivou, drze apelativní podobu se silným feministickým akcentem. (Jan Šotkovský)

Rezervace vstupenek na slavnostní ceremoniál a představení Vyhnání Gerty Schnirch na pokladně Divadla DISK. Cena vstupenek 300,– / 200,– Kč (studenti, ZTP/P).

Více informací: Karolína Macáková, produkce@divadlo-leti.cz, 777 583 355, www.divadlo-leti.cz


Praha 2: Poslední letošní jazzový večer na Bastionu

Včera v 10:50

Praha 2 zve na poslední koncert z cyklu Hudba na hradbách letošního roku. V Bastion Prague Restaurant vystoupí v úterý 10. prosince australská zpěvačka Michelle Nicolle & The Gang.

Vernisáž výstavy Derecka Harda - Things v Galerii 1

5. prosince 2024 v 08:35

Prosincová výstava v Praze 1 představí velkou sólo výstavu volné tvorby renomovaného mezinárodně uznávaného autora Derecka Harda, která se zaměřuje na minimalistická výtvarná zátiší. Vernisáž proběhne v pátek 6. prosince od 18 hodin.

Adventní tipy z Divadla Viola

4. prosince 2024 v 09:44

Nalaďte se na pohodovou sváteční vlnu a nadělte si už před Štědrým dnem nevšední kulturní zážitky v Divadle Viola na Národní třídě. Letošní novinka Lásky/Plné večery ve středu 4. prosince originální formou propojí tři osobnosti. Nezapomenutelná šansoniérka Lenka Nová, geniální klavírista Ivo...

Ivanka Zuchová vystavuje na radnici

4. prosince 2024 v 08:08

Výstavu krásných výtvarných děl nevidomé malířky Ivanky Zuchové nabízí galerie v 7. patře radnice Prahy 1 ve Vodičkově 18.

Nová spirála nabízí dárkové poukazy

3. prosince 2024 v 18:47

Chcete letos obdarovat své blízké dárkem, který jim vykouzlí úsměv na tváři? Něčím, co přinese nové, vzrušující zážitky a otevře dveře do světa umění, kultury a emocí? Pak zpozorněte – Nová Spirála na Výstavišti je místem, kde se magické okamžiky setkávají s moderními technologiemi, a kde se rodí...

Adventní koncert Prahy 1

3. prosince 2024 v 17:10 | Aktualizováno 30. listopadu -0001, 00:00

Koncert se koná v pondělí 9. prosince od 18:15 hodin.

Výstava: Divadlo Svět

2. prosince 2024 v 10:59

Ve čtvrtek 5. prosince začne v Galerii v přízemí Novoměstské radnice v Praze 2 výstava Jaroslav Kerles: Divadlo Svět. Koná se k nedožitým 85. narozeninám známého českého výtvarníka, karikaturisty a ilustrátora.

Půjdem spolu do Betléma na Nuselské radnici

2. prosince 2024 v 07:45

Třetí z Adventních koncertů se na Nuselské radnici koná v pondělí 9. prosince. Začíná v 17 hodin. Vstupenky jsou na Nuselské radnici k dispozici za 70 korun.

Vánoční strašidelný speciál s němým filmem

1. prosince 2024 v 08:18

Spolek Malostranský hřbitov zve na přednášku po stopách prvního celovečerního hororu Der Student von Prag (1913), který více jak před sto léty obletěl celý svět a navždy změnil poetiku kinematografie. Malá Strana jako génius loci uhranula filmaře už za doby Rakousko-Uherska.

Výstava o Karlu Schwarzenbergovi na Vítězném náměstí

30. listopadu 2024 v 11:22

Na Vítězném náměstí v Dejvicích je k vidění v češtině a němčině výstava věnovaná Karlu Schwarzenbergovi k výročí jeho úmrtí. Výstavu pořádá Praha 6 spolu s Knihovnou Václava Havla, Spolkem Adalberta Stiftera v Mnichově a Českým centrem ve Vídni.

Rok věnovaný Pláničkovi vrcholí

29. listopadu 2024 v 16:33

Legendární brankář František Plánička, neodmyslitelně spjatý se Slavií, ožívá na plátně! Přijďte se podívat na sérii dokumentů o Pláničkovi a poslechnout si besedu se zajímavými hosty. 

Výstava v Praze 2: Svátky světla

29. listopadu 2024 v 11:18

Praha 2 zve na vernisáž kolektivní výstavy Nového sdružení pražských umělců (NSPU). Výstava, která nese název Svátky světla, bude k vidění od 2. prosince až do 31. ledna 2025.

Praha 6: Výstava sídliště Petřiny

28. listopadu 2024 v 06:43

Ve čtvrtek 28. listopadu v 17 hodin bude ve Skleněném paláci zahájena výstava návrhů studentů UMPRUM z ateliéru profesora Jana Šépky a Mirky Gulbisové. 

Adventní koncert 2024 v Galerii 14

27. listopadu 2024 v 09:19

Ve středu 4. prosince 2024 se v Galerii 14 uskuteční adventní koncert. Vystoupí soubor BIG BAND TRUMPETS.

Další články
Nahoru