Na autobusové lince v Praze 4 začnou jezdit elektrobusy, dobíjet se budou díky sousedství tramvajové trati
15. září 2020 10:42
Půjde o první linku, na které hlavní město nasadí do provozu takzvané čtyřpólové nabíjení. Linka začíná i končí na zastávkách, kde je dostupná tramvajová trať, takže tam půjde snadno udělat napojení nabíjecí stanice.
Cílem je snížit množství emisí v ovzduší. „Hlavní výhodou této technologie je snížení škodlivých emisí z provozu dieselových vozidel v městské dopravě a také snížení hlučnosti v ulicích a na trasách linek,“ uvedl pražský primátor Zdeněk Hřib (Piráti).
„Autobusy v Praze spotřebují během jednoho roku přibližně třicet milionů litrů nafty. I díky čtyřpólovému nabíjení elektrobusů budeme moci toto číslo nadále aktivně snižovat,“ uvedl náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě).
Vedení města včera schválilo takzvanou předprojektovou přípravu, která bude zahrnovat technickou specifikaci, průzkum inženýrských sítí, možnost připojení, podrobnou analýzu provozních podmínek či energetickou bilanci. Předpokládané náklady na vytvoření bilance jsou 2,5 milionu korun. Stejnou technologii využívají i další evropská města ve Velké Británii, Francii, Norsku či Dánsku.
„Asi jediným úskalím je pořizovací hodnota elektrobusu a dobíjecí infrastruktury. Ta je oproti klasickému naftovému autobusu vyšší, ale naopak náklady na provoz připadají přibližně jen na desetinu oproti klasickým autobusům,“ sdělil generální ředitel OICT Michal Fišer.
Praha chystá elektrifikaci také dalších linek. Již pracuje na nasazení trolejbusů na linku 140 z Palmovky do Čakovic a na linku 119 na letiště v Ruzyni. V těchto případech by však šlo o odlišný způsob dobíjení než u linky 134. V případě dvou zmíněných by totiž byly vozy nabíjeny nejen v konečných stanicích, ale rovněž při jízdě z trolejí.