dnes
Úterý - zatazeno
14°C
zítra
Středa - zatazeno
17°C
pozítří
Čtvrtek - zatazeno
15°C
Může se hodit: Kde všude v Evropě se mohou motoristé setkat s nízkoemisními zónami
Řada evropských měst už starší auta ve svých centrech nechce. Ilustrační foto: Tags / Freeimages.com

Může se hodit: Kde všude v Evropě se mohou motoristé setkat s nízkoemisními zónami

Evropská města se krok za krokem „zavírají“ před vozy, jejichž emise jsou nižší než Euro 5. Nejbližší budoucnost, tedy postupně od roku 2020, bude ještě více zaplněná dalšími omezeními.

Zatím se jedná obvykle jen o vjezd do center města, ale postupně se očekává úplný zákaz nejdříve dieselů, následně v řadě míst dokonce i všech osobních, ale i užitkových automobilů se spalovacími agregáty. Důvod? Znečištění ovzduší především ve velkých městech je podle Světové zdravotnické organizace zodpovědné ročně za úmrtí tři milionů lidí.

Celkem je v Evropě přes 220 měst (včetně místních omezení), která řeší své ekologické problémy i cestou zavádění nízkoemisních zón. „Je to zjevný trend, který bude nadále pokračovat, a s nímž je třeba počítat jak teď, tak především v blízké budoucnosti,“ říká prezident Ústředního automotoklubu České republiky Oldřich Vaníček. Motoristé budou podle něj muset volit už dnes před cestou na dovolenou, kam mohou vjet, a kterému městu se raději vyhnout.

První nízkoemisní zóny zavedlo v 90. letech Švédsko. Konkrétně šlo o města Stockholm a Göteborg (asi zcela první město v roce 1996).

Největší rozmach tohoto řešení zažívá Německo. Zákon, který zavedení „umweltzone“ povolil, vešel v platnost v roce 2007, v současnosti se odhaduje, že se to týká zhruba 70 měst, přičemž jde i o 19 územních celků, z nichž zřejmě největším je Porúří s 850 kilometry čtverečními.

Za nedodržení tohoto pravidla, tedy vjezd do center měst bez emisní známky, hrozí pokuta. Nejnižší ze tří možných známek – červenou, mají obvykle vozidla roku výroby 1997 a splňující normu Euro 2. Následuje známka žlutá a nejvyšší je zelená.

Ve Francii vznikly od roku 2017 zóny v Paříži, Lyonu, Grenoblu, Lille, Toulouse a Štrasburku, stejně jako ve dvanácti departmentech. Pro vjezd je nezbytná celostátně platná nálepku Crit´Air šesti kategorií a barev, v závislosti na typu auta, jeho stáří a plnění emisní normy. Například v Paříži je nezbytná ZCR (Zones a Circulation Restrainte), pro vjezd za vnitřní městský okruh, ale jen v pracovní dny. O víkendech a svátcích je průjezd volný.

V dalších francouzských městech se uplatňují ZPA (Zones de Protection de l´Air) viněty nezbytné jen, když je v ovzduší nadměrně škodlivin. Pokuty za absenci známky jsou od 35 do 375 eur.

Prozatím jen dvě zóny LEZ (Low Emision Zones) platí v Bruselu a Antverpách v Belgii. Nezbytné jsou celoročně a získávají se on-line. Do Antverp nesmějí diesely Euro 3 a nižší, do Bruselu vozy s naftovými motory Euro 2 a nižší, a s benzinovými Euro 1 a nižší.

Motoristé ze zahraničí se rovněž musí registrovat on-line. K tomu je zapotřebí technický průkaz a COC (dokument o shodě se schválením typu ES, který vydá prodejce vozu). Pokuty? V Antverpách 125 euro, v Bruselu až 350 euro. Průjezd městy po dálničních okruzích je povolen.

Traffico Limitato (ZTL), tak se označují nízkoemisní zóny v Itálii. Protože je na každém městě jak se rozhodne, dá se jen odhadnout, že v této zemi je přes 100 míst, kde platí nějaká omezení. Ve velkých městech jako Římě nebo Janově dohlíží nad dodržováním kamerový systém, v malých policie.

Pokuta je od 80 euro. Ve většině měst si nemusí emisní „povolenku“ pořizovat host hotelu, za nějž to ubytovací zařízení při včasném avízu dopředu vyřídí.

Do Rotterdamu a Utrechtu v Nizozemsku by se neměly vydávat motoristé s vozy se vznětovými motory uvedenými do provozu před rokem 2001. Vše kontroluje kamerový systém platný i pro zahraniční motoristy.

Madrid a Barcelona patří mezi města ve Španělsku s omezeními. Při vyšším znečištění ovzduší  se omezuje vjezd méně ekologickým vozidlům.

Lisabon v Portugalsku má nízkoemisní zónu ZER (Zona de Emissoes Reduzidas) platnou od 7 do 21 hodin. Jde o dvě části. Do Zona 1 nemohou vozy splňující Euro 2 a nižší, do Zona 2 Euro 1 a níže.

Budapešť v Maďarsku může podle stavu ovzduší omezit vjezd vozidlům až do normy Euro 4, což platí i pro cizince. Pokuta 100 až 120 eur.

Města Kodaň Frederiksberg, Aalborg, Aarhus a Odense v Dánsku rovněž zavedla nízkoemisní zóny. V Řecku platí v Aténách, pro turisty naštěstí jen pro domácí registraci. Vozy z autopůjčoven mají výjimku na 40 dnů.

A pominout nelze ani velké zastánce nízkoemisních zón – Norsko a Švédsko. V první severské zemi platí omezení ve městech: Bærum, Bergen, Bodø, Forde, Grenland, Harstad, Haugesund, Kristiansand, Namsos, Nord-Jæren, Oslo a Trondheim.

Jde o jakési ekologické mýto, jehož výše se i během dne může měnit. Švédsko má klasické emisní zóny ve městech: Göteborg a Stockholm, dále Helsingborg, Lund, Malmö, Mölndal, Umeå a Uppsala.


Příští týden budou na tři noci uzavřeny tunely Brusnický a Dejvický

Dnes v 10:16

Z důvodu mytí budou Brusnický a Dejvický tunel uzavřeny od 29. října do 1. listopadu vždy od 23 hodin do 5 hodin.

Palmovka – Maniny: V sobotu a v neděli nepojedu tramvaje

Včera v 08:39

V sobotu 26. října a v neděli 27. října, vždy od 8 hodin do 18:15 hodin bude z důvodu výměny svítidel veřejného osvětlení na Libeňském mostě obousměrně přerušen provoz tramvají v úseku Palmovka – Maniny.

Uzavření Bubenečského tunelu potrvá 3 noci

18. října 2019 ve 13:30

Z důvodu mytí bude Bubenečský tunel od 21. 10. do 24. 10. uzavřen vždy od 23 do 5 hodin.

Letenský tunel bude od pondělí čtyři noci uzavřen

18. října 2019 v 11:37

Z důvodu pravidelné údržby a mytí bude Letenský tunel od 21. října do 25. října, tj. 4 noci, vždy od 23 hodin do 5 hodin uzavřen.

V pondělí začne oprava povrchu vozovky ulice Do Říčan

18. října 2019 v 11:02

V pondělí 21. října zahájí Technická správa komunikací souvislou údržbu komunikace Do Říčan v úseku Českobrodská – Na Korunce.

Další články
Nahoru