dnes
Úterý - zatazeno
6°C
zítra
Středa - oblacno
4°C
pozítří
Čtvrtek - obcasny-dest
5°C
Mraky nad Blankou. Prahu žaluje další stavební firma
Blanka je velký tunel. Foto: tunelblanka.cz

Mraky nad Blankou. Prahu žaluje další stavební firma

Inženýring dopravních staveb (IDS) podal v polovině ledna u pražského městského soudu proti Praze žalobu o téměř 145 milionů korun. Město firmě dva roky neplatí za inženýrské činnosti v rámci problematické stavby tunelového komplexu Blanka. Informace dnes potvrdili Pavel Kočiš z IDS a náměstek primátora Jiří Nouza (TOP 09).

Kvůli stavbě tunelu Blanka se Praha u rozhodčího soudu pře se stavební firmou Metrostav. Jde také o nezaplacené faktury, v tomto případě ale ve výši 2,155 miliardy korun. Podobně jako v případě IDS byly práce provedeny nad rámec smluv a Praha neví, jak je nyní zpětně zákonnou cestou proplatit. Metrostav kvůli tomu v prosinci loňského roku zastavil stavbu.

„Práce IDS není již delší dobu hrazena a společnost se kvůli tomu za loňský rok zřejmě propadne do ztráty," uvedl Kočiš. „Potíže vyplývají ze špatně nastavených smluvních vztahů v minulosti," reagoval Nouza. Smlouvy pocházejí z roku 2007, kdy Prahu vedl primátor Pavel Bém (ODS). „Budeme muset najít nějakou cestu, jak se s tím vypořádat," doplnil Nouza.

Blanka, která vyjde Prahu zhruba na 36 miliard korun, měla původně sloužit řidičům už v roce 2011. Termín se později odsunul na jaro 2014, nyní primátor Tomáš Hudeček (TOP 09) mluví o konci léta. Záležet přitom bude především na průběhu soudních sporů. Rozhodčí soud v předběžném stanovisku nařídil Metrostavu v některých pracích pokračovat.

Anketa

Podaří se podle vás zprovoznit tunelový komplex Blanka v roce 2014?

15%
(15%)
85%
(85%)
Z právní analýzy, kterou si už dřív nechala Praha vypracovat od společnosti White&Case, mimo jiné vyplynulo, že smlouva firmu IDS dostatečně nemotivuje, aby dohlížela na nezdražování stavby a na včasné dokončení díla. Firma totiž dostává odměny podle ceny stavby, která se ovšem v průběhu let prodražila o několik miliard.

Analýza navíc poukázala na to, že IDS údajně zadávala vícepráce bez vědomí Prahy. Firma, o které média mluví v souvislosti s napojením na pražské politiky z TOP 09, to už dřív odmítla.

IDS má na starosti také kontrolu dostavby metra A do Motola, za kterou Praha zaplatí zhruba 22,5 miliardy. I v tomto případě se město prostřednictvím dopravního podniku vypořádává s problematickými vícepracemi.


Další články
Nahoru