
Motýlí křídla nad Karlínem budí vášně
26. února 2013 09:20
S tím, aby v Karlíně vyrostla obří administrativní budova AFI Karlín Business Centre v podobě dvou křídel spojených otevřeným proskleným atriem, nesouhlasí mnoho občanů i občanských iniciativ.
Bojí se kupříkladu nárůstu automobilové dopravy, ohrožení bezpečnosti, úbytku parkovacích míst pro rezidenty či zhoršení kvality ovzduší. Proti stavbě administrativní budovy, která by měla vyrůst na rohu ulic Korybutova a Pernerova, vznikla i petice.
V petici občané požadují komplexní přehodnocení projektu stavby, která podle nich může nenávratně negativně zasáhnout do života širokého okolí.
Místo pod památným vrchem Vítkovem s přiléhající kapličkou, kde plánuje společnost AFI Europe vystavět obchodně-administrativní centrum, představuje jednu z posledních větších volných ploch s osobitým charakterem v širším okolí vhodných k úpravě pro různorodé aktivity karlínského obyvatelstva.
Výhrady radnice
Problémy se stavbou má i radnice Prahy 8, která se už loni odvolala proti územnímu rozhodnutí o jejím umístění, které za státní správu vydal 7. srpna 2012 stavební úřad. Odvolací řízení probíhá na Magistrátu hlavního města Prahy.
„Rada osmé městské části odsouhlasila odvolání se proti vydanému územnímu rozhodnutí. S navrženým řešením stavby nesouhlasíme,“ uvedl starosta MČ Praha 8 Jiří Janků (ODS).
Někteří stavební experti upozorňují na to, že stavba, pokud se uskuteční, nezapadne do blokové zástavby, která v daném místě je.
Domy tam byly stavěny již v 19. století. Jedna fasáda činžovního domu měří totiž kolem šestnácti metrů, a do tohoto prostředí byl navržen dům, jehož velikost jednoho bloku je sedm tisíc metrů.
Dopravní problémy
Návrh stavby je zajímavý, tvoří jej třeba čtyři motýlí křídla. Je však vsunuta do zcela nevhodného prostředí, budova tak působí arogantně a vzbuzuje pocit mohutnosti.
V budově by mělo být zaměstnáno asi dva tisíce lidí, kteří mají dle směrnic nárok na parkovací místa. To by způsobilo ranní dopravní kolaps.
Plánováno je tam 310 parkovacích míst a existují pochybnosti, zda to bude stačit. I s tímto počtem by však vznikly problémy. Ráno by se tam během čtvrt hodiny muselo vejít takové množství aut. Auta by mohla způsobit asi tříkilometrovou frontu, která by se během čtvrthodinky musela úzkými uličkami dostat na parkoviště.
Do práce by to navíc měli daleko zaměstnanci, kteří by jezdili prostředky MHD – budova by byla více než 400 metrů vzdálená od tramvajové zastávky a asi 750 metrů od stanice metra Křižíkova.
Morové odkladiště
Místo vzadu u kopce Vítkov, kde by byla budova přimáčknutá na trať, je navíc špatně větratelné. Do 19. století se tam nestavělo, je to neprovětrávané a zátopové místo. Bývalo to Špitálsko, kam Pražané odkládali lidi nakažené morem, které odkládali.
Nesouhlas se stavbou vyjádřily občanské iniciativy Divoké matky, Karlín sobě, Rodiče Smysluplné školy, Klub za starou Prahu či sdružení Arnika.
„Mile nás překvapila velká angažovanost a podpora nejen místních obyvatel,“ uvedla Renata Lišková z občanského sdružení Rodiče Smysluplné školy.
„Celou záležitost považujeme za selhání jednotlivců na úseku státní správy i samosprávy,“ řekl obyvatel Karlína Petr Štoncner.
Nesouhlas investora
Investor stavby, kterým je společnost AFI EUROPE Czech Republic, s výtkami k projektu nesouhlasí. Jak již dříve uvedl ve své tiskové zprávě, „významným parametrem architektonického řešení je jeho vstřícnost k životnímu prostředí, přičemž navržená stavba měřítkově a výškově nijak nepřesahuje okolní zástavbu a respektuje historickou lokalitu Karlína.“
Přínosem mají být podle společnosti také služby, které vzniknou v přízemí objektu. Počítá se s obchody, službami a restaurací. „Díky novému projektu bude vybudováno kvalitnější osvětlení hlavní ulice a ulic přilehlých,“ uvádí se v tiskové zprávě.