Dnes Středa - zatazeno 19°C
Zítra Čtvrtek - obcasny-dest 18°C
Čtvrtek 10. 10. 2024
Svátek má Marina
Pražské drby
Co se v Praze povídá aneb Tak trochu jiný pražský bulvár
Pro inzerenty
Inzercí na serveru www.prazskypatriot.cz cílíte na pražské zákazníky
Most ve Stromovce po úpravách umožní plavbu vysokých lodí, porota vybrala vítězný návrh
Vítězný návrh most. Vizualiazace: Nemec & Taller Architektur / ŘVC

Most ve Stromovce po úpravách umožní plavbu vysokých lodí, porota vybrala vítězný návrh

Ředitelství vodních cest (ŘVC) vybralo vítěze architektonické soutěže o návrh řešení komplexní úpravy mostu v ulici Za Elektrárnou přes plavební kanál Troja-Podbaba v Praze 7. Návrh ateliéru Nemec & Taller Architektur odborná porota vyhodnotila jako nejvhodnější odpověď na předložené zadání. Úprava má zajistit podjezdnou výšku pro lodě sedm metrů nad nejvyšší plavební hladinou. Informoval tom jeden ze zadavatelů soutěže, který je právě ŘVC. Na soutěž naváže příprava projektové dokumentace, v roce 2028 by mohla začít výstavba, předběžně za 250 milionů korun.

Architektonická soutěž o návrh byla uspořádána ve vzájemné spolupráci Ředitelství vodních cest ČR, Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy a vedení hlavního města s cílem dosáhnout důstojného architektonického a krajinářského řešení celého dotčeného území přemostění plavebního kanálu.

Nezávislou část odborné poroty tvořili experti z řad architektů z praxe v čele s vedoucím katedry ocelových a dřevěných konstrukcí Fakulty stavební ČVUT Pavlem Ryjáčkem. Závislou část pak představovali zástupci ŘVC ČR, Ministerstva dopravy, hl. m. Prahy a městské části Praha 7. Jako odborní poradci poroty pak byli přizváni zástupci Povodí Vltavy, státní podnik, Státní plavební správy a Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy.

„Výsledky první architektonické soutěže pořádané Ředitelstvím vodních cest ČR hodnotím úspěšně. Vítězný návrh se zajímavým architektonickým a urbanistickým ztvárněním dopravního řešení mostu ze Stromovky na Císařský ostrov, ke kterému dospěla porota složená ze zástupců různých kompetentních organizací a expertů, považuji za více než zdařilý,“ uvedl Lubomír Fojtů, ředitel ŘVC, investorské organizace zajišťující rozvoj infrastruktury vodních cest.

„Věřím, že se nyní podaří v navazujícím jednacím řízení s vítězným týmem dohodnout na podmínkách dopracování projektové dokumentace pro povolení záměru a nejpozději v roce 2028 zahájit výstavbu, aby se tato překážka pro plavbu vysokých lodí odstranila,“ dodal.

V první fázi soutěže obdrželo Ředitelství vodních cest ČR celkem 12 soutěžních návrhů, kdy v březnu tohoto roku porota po podrobné diskuzi a pečlivém zhodnocení poslala do finále 5 nejlepších návrhů.

V rámci druhé fáze hodnocení zvítězil návrh společnosti NEMEC & TALLER ARCHITEKTUR s.r.o. Na druhém místě se umístil ateliér EHL & KOUMAR ARCHITEKTI s.r.o. a na třetím Lucid Architects Limited.  

Porota na vítězném návrhu ocenila zejména integraci všech dopravních módů, což je kvůli převažujícímu podílu pěších a cyklistů vhodné řešení umožňující rovněž šířku mostovky pouze 9 metrů, což povede k úspoře realizačních i provozních nákladů. Dále porota vyzdvihla lapidární urbanistické řešení přemostění včetně intuitivní a přehledné pěší trasy.

Návrh dle hodnocení poroty přinesl velmi dobré a čitelné krajinářské řešení. Pobytová místa u nástupů na rampy jsou vítanou přidanou hodnotou pro uživatele a prostředkem k lepšímu zapojení díla do kontextu přírodního parku a nábřeží kanálu. Porota se zabývala i konstrukčním řešením návrhu, kdy je efektivně využita integrace mostu a tím i eliminace ložisek a závěrů a v místech s obtížnou údržbou využívá efektivního materiálu UHPFRC.

„V rámci soutěže bylo předloženo mnoho zajímavých návrhů, nicméně vítězný projekt považuji za nejvhodnější řešení na předložené zadání. Po uvážení výhod a nevýhod použití buď pevného mostu, nebo dvojice mostů s pohyblivou lávkou porota nakonec vybrala návrh pevného mostu, který je tvarově čistý, elegantní a účelně integruje dopravní módy. Most současně přináší díky pobytovým místům vítanou přidanou hodnotou pro uživatele a pomáhá zapojení díla do kontextu přírodního parku,“ uvedl předseda poroty Pavel Ryjáček, vedoucí katedry ocelových a dřevěných konstrukcí Fakulty stavební ČVUT v Praze.

„Z konstrukčního hlediska návrh efektivně využívá integraci mostu a správně a účelně využívá vysokohodnotný beton. Tím je velmi dobře odolný jak nárazu plavidel, tak povodni a má nízké nároky na údržbu,“ dodal.

Vítězný tým vyřešil požadavky soutěžních podmínek návrhem integrované konstrukce mostu bez pohyblivých dílů s maximálním ohledem ke krajinnému rázu Stromovky a Císařského ostrova v duchu pražských obloukových a klenbových mostů. Dopravní řešení v dané lokalitě je dále rozvinuto sdíleným prostorem bez prostorového oddělení podél obou nábřeží plavebního kanálu a také v prostoru jeho přemostění.

ŘVC plánuje ve spolupráci s Institutem plánování a rozvoje hl. m. Prahy na konec září tohoto roku oficiální prezentaci návrhů spojenou s výstavou. Zároveň bude unikátní příležitostí pro veřejnost seznámit se se všemi 5 návrhy z druhé fáze soutěže na výstavce v rámci festivalu „Poznej Vltavu“, a to již v neděli 22. září v areálu Staré čistírny odpadních vod v Bubenči.

V minulých letech takto byla upravena série deseti mostů na Vltavě od Mělníka, včetně pohyblivého mostu přes zdymadlo v Hoříně. Na plavebním kanále Troja-Podbaba byla v prosinci 2022 dokončena modernizace dvou mostních objektů u Ústřední čistírny odpadních vod.

Návazně po proudu na plavebním kanále Vraňany-Hořín u Mělníka bylo v roce 2021 uvedeno do provozu sedm mostů, z toho tři zdvižné, a upravena plavební komora Hořín také se zdvižným mostem.


Autor: Karel Netolický

Americký velvyslanec ocenil pražské profesionální hasiče

Včera v 07:48

Ředitel pražských hasičů brigádní generál Luděk Prudil a náměstek pro IZS plk. Jaromír Piesh se setkali s americkým velvyslancem Bijanem Sabetem, který poděkoval pražským profesionálním hasičům za dosavadní spolupráci.

Seminář k plánům udržitelné městské mobility se koná na Staroměstské radnici

Včera v 07:40

Praha ve středu a ve čtvrtek 9. a 10. října hostí v Sálu architektů na Staroměstské radnici školení zaměřené na plány udržitelné městské mobility (SUMP-Sustainable Urban Mobility Plan). Akce se koná za podpory hlavního města, protože může pomoci s efektivním zaváděním opatření aktualizovaného...

Praha 2 schválila přijetí dotace na zvýšení mezd ve školství

7. října 2024 ve 22:08

Radní Prahy 2 na svém nedávném zasedání souhlasili s přijetím neinvestiční dotace z rozpočtu hl. m. Prahy na posílení mzdových prostředků zaměstnanců škol a školských zařízení ve výši 4 582 000 korun. Posílení mzdových prostředků v oblasti obecního školství schválilo v první polovině září...

Další články
Nahoru