dnes
Sobota - zatazeno
4°C
zítra
Neděle - prehanky-snih
3°C
pozítří
Pondělí - snih
2°C
Most v Podolí: magistrát se občanům opět vysmál
Kdyby po plánovaném mostě ze Zlíchova do Podolí jezdila i osobní auta, výrazně by zhoustl provoz v Jeremenkově ulici. Místním se to nelíbí. Foto: archiv

Most v Podolí: magistrát se občanům opět vysmál

Občané Podolí se opět nedozvěděli, jak to vypadá s plánovaným mostem, který má ústit na jejich území. Výbor pro územní rozvoj hlavního města totiž dnes už podruhé neprojednal návrh na příslušnou změnu územního plánu. Občané proti stavbě mostu protestují.

Most, který prosazuje hlavní město Praha, by měl vést ze smíchovského Lihovaru na podolské Dvorce. Na území Smíchova – od Lihovaru až po Smíchovské nádraží – má totiž vzniknout mohutná výstavba bytů a administrativních budov a lidé by odtud dobře dostávali na pravý břeh řeky.

Podle původních záměrů měl být most vyhrazen pro městskou hromadnou dopravu, nyní se ale uvažuje o tom, že by tam jezdily i automobily. Tím by byla automobilovou dopravou zamořena i navazující Jeremenkova ulice. Místní proti tomu protestují.

Stejně tak se jim nelíbí přístup pražského magistrátu – bod byl již podruhé vyřazen z jednání výboru. Ačkoli místnost byla plná občanů především z Prahy 4, na podolský most se znovu nedostalo.

Předseda výboru Vladimír Schmalz (ODS) to hájil tím, že výbor má pro jednání o všech bodech vyhrazen dvouhodinový časový limit a že někdy se na některé body nedostane.

„Nebojte se, v ilegalitě nyní nezasedne skupina lidí, která to projedná bez vás,“ řekl směrem k podrážděným přítomným. Další jednání se uskuteční asi za měsíc. Schmalz slíbil, že příště bude bod zařazen hned na začátek jednání výboru.

Jednání zdržely dohady nad metropolitním plánem

Celou první hodinu se především zástupci ODS a TOP 09 dohadovali nad tím, kolik bude stát metropolitní územní plán chystaný náměstkem Tomášem Hudečkem (TOP 09). To, že dosud chybí rozpočet plánu, kritizovali i přítomní občané či zástupci městský částí.

Skutečnost, že most v Podolí projednán nebude, se přítomní dozvěděli právě až po této hodině a teprve poté, co se na to opakovaně zeptali. Otráveně odešli, další hodina byla totiž vyhrazena pro jiný bod.

„Skutečnost, že byl bod týkající se mostu v Podolí opět přesunut, považuji za pohrdání veřejností. Lidé se uvolní z práce, aby se mohli vyjádřit k záležitosti, která je v zájmu jich i jejich okolí. Navíc to na mě dělá dojem, že se konají zákulisní jednání,“ uvedla pro Pražský patriot přítomná zastupitelka Prahy 4 Iva Kotvová.

Vadí jí i to, že záměr postavit most je navíc v programu vždy schován za změnou týkající se výstavby na Smíchově. Občané pak podle názvu bodu nemusejí poznat, o co se jedná. „Kdybychom jim to dopředu neřekli, mnozí by to opravdu nevěděli,“ dodala. Ona osobně nesouhlasí především s tím, že by přes most mohla jezdit i auta.

Proti záměru, že by přes most jezdila auta, je i zastupitelstvo Prahy 4, které to nedávno deklarovalo ve svém usnesení. Počátkem devadesátých let zastupitelstvo čtvrté městské části navíc přijalo usnesení, že bude chránit vltavské břehy a Vltavu jako biokoridor. Podle místních by postavení mostu bylo v rozporu s takovým usnesením.

Podle podolských je most zájmem developerů

To, že výbor při zastupitelstvu hlavního města Prahy bod přesunul na příští jednání, nepřekvapilo Jiřinu Julákovou ze sdružení Přátelé Podolí a okolí. „Je to běžný způsob, jak se nakládá s občany,“ řekla. Snaha o postavení mostu je podle ní důsledek nekoncepční výstavby v místě nádražních pozemků.

„Jsme zejména proti tomu, aby na mostě jezdily automobily,“ řekla. Připomněla, že původně se o mostu, který měl být na spojnicí mezi Zlíchovem a Dvoreckou (dnešní Jeremenkovou), uvažovalo již v dobách první republiky.

„Měl to být most městského typu, který by vedl kolmo přes Vltavu, jezdily by po něm tramvaje a chodili pěší. Poté se postavil Barrandovský most, který absolutně nemá charakter městského mostu a jezdí po něm i nákladní doprava,“ dodala.

Záměr postavit most je podle nespokojených občanů Podolí především zájmem develeperů, kteří chtějí zastavět pozemky na Smíchově. Mají zájem na tom, aby se ti, kteří budou v nové zástavbě bydlet nebo pracovat, co nejrychleji dostali do centra města.

Juláková se obává, že pokud bude most postaven, nebude pro tramvaje, pěší a cyklisty, ale právě pro automobily. Upozorňuje na to, že by byl navíc na dotek od ochranného pásma národní památky Vyšehrad.

Lidé ze sdružení Přátelé Podolí a okolí se obávají, že pokud by se člověk podíval z Vyšehradu na nádherný tok řeky Vltavy, vehnalo by mu slzy do očí, pokud by výhled surově přeťal další Barrandovský most. Byla by tím podle nich zničena celá čtvrť Podolí.


Autor: Anna Skálová
Další články
Nahoru