
Modernizace Masarykova nádraží rychle pokračuje, už rostou nová nástupiště
4. dubna 2025 22:07
Celková přestavba Masarykova nádraží odstartovala na začátku loňského roku. Rekonstrukcí projde celé kolejiště, navíc přibude jedno nové nástupiště a dvě koleje. Jejich počet se zvýší na devět, čímž se zvýší kapacita celé stanice. Tu překlene nová platforma, která propojí Masaryčku s Florencí a hlavním nádražím. Dokončení všech prací se plánuje v roce 2027.
Jako první přišel na řadu archeologický průzkum, dělníci poté odstranili část kolejí a provedli překládku sítí a kabelů. V loňském roce probíhaly práce na první koleji pod Vítkovem, nyní přišla na řadu druhá kolej. Stavbaři zde také provádějí rekonstrukci opěrných zdí. V samotné stanici se betonují dílce platformy přes kolejiště a staví se nástupiště.
Na konci letošního roku bude hotové nástupiště u nových kolejí číslo 8 a 9. U koleje číslo 9 bude možné nastoupit a vystoupit z obou stran vlakové soupravy. Cestující se tak dostanou rovnou do ulice Na Florenci.
Zhotoviteli prací jsou společnosti STRABAG Rail a STRABAG. Celkové investiční náklady stavby dosahují 3,97 miliardy korun, vše bude hotovo v létě 2027.
Modernizace Masarykova nádraží je součástí projektu Praha – Letiště – Kladno, který tvoří 11 samostatných staveb. Hotová je už rekonstrukce Negrelliho viaduktu, v současné době se kromě Masaryčky pracuje také v úseku z Bubnů na Výstaviště a mezi stanicemi Kladno a Kladno-Ostrovec.
Ještě letos plánuje Správa železnic zahájit celkovou modernizaci trati z pražské Ruzyně až do Kladna. V příštím roce pak začne hledat zhotovitele prací v úseku od Výstaviště do nové podzemní stanice v Dejvicích. Z Prahy bychom na Letiště Václava Havla měli vlakem dorazit okolo roku 2030.
„Masaryčka je součástí nového spojení směrem na letiště a do Kladna. Do budoucna také počítáme s tím, že vlaky z letiště budou jezdit i na hlavní nádraží do podzemní stanice, abychom dokázali propojit expresy z letiště s vysokorychlostními a dálkovými vlaky po České republice,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
„U rychlodráhy čekáme ještě na proces EIA úseku mezi Dejvicemi a Veleslavínem, který budeme vést v hlubokém tunelu, což se ukázalo jako jediné schůdné řešení. U dalších částí postupně naplňujeme plán, letos se začne stavět mezi Ruzyní a Kladnem a pracujeme na PPP projektu, který bude mít za úkol vybudovat část mezi Veleslavínem, Ruzyní a letištěm, což je důležitá věc, abychom se dokázali kolem roku 2030 dostat vlakem na letiště,“ dodal.
„I když budeme rozvíjet hlavní nádraží, tak na Masarykově nádraží bude stále končit celá řada regionálních vlaků a v dlouhodobé koncepci počítáme s tím, že to bude důležité propojení regionální a místní dopravy,“ pokračoval.