dnes
Úterý - oblacno
18°C
zítra
Středa - obcasny-dest
15°C
pozítří
Čtvrtek - zatazeno
17°C
Moderní lokomotiva polepená pražskými motivy zkrátí cesty z metropole do Německa
Polep s pražskými symboly na nové lokomotivě. Foto: ČD

Moderní lokomotiva polepená pražskými motivy zkrátí cesty z metropole do Německa

První dvě z deseti moderních lokomotiv Vectron, které budou od prosince v pravidelném provozu vozit mezistátní vlaky do Drážďan a nejpozději od června 2018 i do Berlína a Hamburku, dostala polep v korporátních barvách národního dopravce. Na boku lokomotivy jsou siluety měst, jimiž vlaky při cestě k Severnímu moři projíždějí. Díky nasazení těchto lokomotiv se už v roce 2018 zkrátí cestovní čas mezi Prahou a Berlínem na 4 hodiny. To je nejrychlejší cestovní čas v historii přímého spojení obou metropolí.

„Deset lokomotiv je určeno pro společný česko-německý projekt kvalitního a rychlého spojení Prahy s Drážďany, Berlínem a Hamburkem. Tuto skutečnost připomíná i zvolený neobvyklý design, který představuje hlavní dominanty těchto čtyř měst,“ sdělil Miroslav Kupec, člen představenstva Českých drah odpovědný za techniku, servis a majetek.

„S obchodními partnery úzce spolupracujeme na spuštění pravidelného provozu. Díky tomu můžeme zahájit ostrý provoz do Drážďan a Lipska bez odkladu hned od prvního dne nového jízdního řádu. Na konci jara pak pojedeme napříč celým Německem až do Hamburku a Kielu,“ připomněl plánovaný provoz Vectronů v novém jízdním řádu Miroslav Kupec. 

Z Prahy do Berlína poprvé v historii za 4 hodiny 

Vlakové spojení Prahy a Berlína funguje už od roku 1851. Na počátku trvala tato cesta více než 16 hodin. Díky vývoji modernějších, výkonnějších a rychlejších lokomotiv, lepšího zabezpečení nebo modernějším brzdovým systémům se cestovní čas na konci 19. století zkrátil až na 7,5 hodiny.

Přibližně 6 hodin trvala cesta mezi Prahou a Berlínem ve 30. letech 20. století. Průměrná cestovní rychlost byla kolem 60 km/h. Tyto parametry, tedy nejrychlejší vlaky s jízdní dobou kolem 6 hodin, běžné expresy s cestovním časem okolo 7 hodin a cestovní rychlost okolo 60 km/h, vydržely i více než čtyři desetiletí po 2. světové válce až do začátku 90. let.

Mezi Prahou a Berlínem se začalo cestovat rychleji až se spuštěním elektrického provozu na začátku 90. let a díky postupné modernizaci tratí na obou stranách hranice po pádu komunismu. Na vybraných úsecích byla zavedena rychlost až 160 km/h. Postupně se tak podařilo zkrátit cestovní čas pod 5 hodin.

V končícím jízdním řádu trvá cesta mezi hlavními nádražími v Praze a v Berlíně 4 hodiny a 29 minut, mezi stanicemi Holešovice a Südkreuz pak 4 hodiny a 13 minut. V roce 2018 se zkrátí cesta mezi centry metropolí na 4 hodiny a 7 minut a mezi pražským nádražím Holešovice a berlínským Südkreuzem dokonce pod 4 hodiny. Po obnovení Dresdner Bahn na území Berlína a zvýšení rychlosti mezi Drážďany a Berlínem na 200 km/h v roce 2020 je pak možné očekávat další zkrácení cestovních časů mezi českou a německou metropolí. 


Dopravní opatření v okolí stavby na Chodově

Dnes v 07:59

Probíhající dostavba školy ZŠ a MŠ Chodov si vyžádala změnu dočasných dopravních opatření.

Výtoň – Sídliště Modřany: V noci ze čtvrtka na pátek nepojedou tramvaje

8. října 2019 v 11:41

V noci ze čtvrtka 10. října od 21:25 hodin na pátek 11. října do 4:25 hodin bude obousměrně přerušen provoz tramvají v úseku Výtoň – Sídliště Modřany.

Víkend: Uzavření Brusnického a Dejvického tunelu

4. října 2019 v 11:32

Z důvodu pravidelné údržby a kontroly technologie budou tunely Brusnický a Dejvický uzavřeny od soboty 5. října od 23 hodin do neděle 6. října do 5 hodin.

Další články
Nahoru