dnes
Sobota - zatazeno
2°C
zítra
Neděle - zatazeno
1°C
pozítří
Pondělí - jasno
1°C
Mnichovice propojí s Prahou čtrnáctikilometrová cyklostezka, postavena musí být za rok
Ilustrační foto: Freeimages.com

Mnichovice propojí s Prahou čtrnáctikilometrová cyklostezka, postavena musí být za rok

Mnichovice propojí s Prahou více než čtrnáctikilometrová asfaltová cyklostezka. Povede přes Všestary, Strančice, Světice a Říčany do pražských Kolovrat, kde naváže na současné i plánované trasy na území hlavního města. Bezpečně bude možné dojet i k železničním zastávkám a stanicím metra.

Město Říčany ve spolupráci s městkou částí Praha – Kolovraty, obcemi Světice, Strančice, Všestary a městem Mnichovice uspělo s žádostmi o dotace na projekt Cyklostezka Do Prahy na kole. Čtrnáctikilometrová trasa z Kolovrat do Mnichovic musí být dle podmínek dotace postavena do konce září příštího roku.

Předpokládaná výše nákladů na realizaci celé trasy je 122 milionů korun. Evropské dotace pokryjí 90 % způsobilých nákladů. Město Říčany zaplatí okolo patnácti milionů korun ze svého rozpočtu.

Projekt cyklostezky se připravoval několik let. Jednalo se zapojenými obcemi, s projektanty, majiteli pozemků, kompetentními úřady a organizacemi, které realizaci povolují nebo spolufinancují. Na projektu se podílela Nadace Partnerství, která pomáhala žadatelům se zpracováním studie proveditelnosti.

V srpnu vedení Říčan obdrželo příslib financování z Evropského Fondu pro regionální rozvoj prostřednictvím Integrovaného regionálního operačního programu (IROP). Hned vzápětí připravilo oddělení veřejných zakázek a dotací soutěž na výběr stavební firmy, neboť času na stavbu je velmi málo.

„Podařilo se nám zkoordinovat všech šest obcí. Museli jsme cyklostezku rozdělit na čtyři úseky, protože maximální výška dotace na projekt byla 30 milionů. Bylo to riskantní, ale všechny čtyři úseky nakonec skončily na prvních čtyřech místech hodnocení,“ uvedl starosta Říčan Vladimír Kořen /Klidné město/. Podpora z evropské unie se týká středočeských úseků, pražské Kolovraty však získaly finanční dotaci pražského magistrátu a mají peníze už na svém účtu.

Společná stezka pro pěší a cyklisty vzájemně propojí Prahu Kolovraty – Říčany – Světice – Strančice -Všestary – Mnichovice. Stezka reflektuje možné napojení železniční zastávky a naváže na již hotové či plánované trasy v hlavním městě.

Povrch tři metry široké stezky bude na většině trasy asfaltový. Na své si kromě cyklistů přijdou in-line bruslaři, lyžaři na kolečkových lyžích i hendikepovaní sportovci. Součástí stezky budou odpočívadla, v říčanské části vzniknou v oblasti na Vysoké, v Pohodovém údolí, na Lázeňské louce, u zimního stadionu, u Marvánku a u Rozpakova.

Na odpočívadlech budou dřevěné přístřešky s mobiliářem. Některé zastávky budou mít pikniková místa s ohništěm a posezením.  Nebudou chybět servisní stojany dětské herní prvky a stylové směrové ukazatele.

Projekt řeší i úpravu zelených ploch v místech stavby, ochranu a odbornou údržbu stávajících stromů podél trasy a především náhradní výsadbu stromů za ty, které budou vykáceny. Rozsah kácení byl ve spolupráci s odborem životního prostředí říčanského úřadu minimalizován na stromy a keře méně hodnotné a ve špatném stavu.

Na území Říčan bude trasa dlouhá 5,7 kilometru. Celková délka nové trasy z Kolovrat do Mnichovic, včetně několika krátkých napojení na okolní komunikace bude 14,4 kilometru. Na trase bude celkem devět nových klenutých lávek (osm s dřevěným povrchem a zábradlím, jedna železobetonová) přes Říčanský a Sruhařovský potok a přes Mnichovku.

Opraví se i tři stávající mosty. Uživatelům bude na celé trase k dispozici 21 přístřešků se 246 zastřešenými uzamykatelnými stojany na kola, plus již postavený velký přístřešek v ovocném sadu Srnčí, 20 informačních tabulí nebo 15 stylových „ladovských“ rozcestníků.

„Bylo vydáno 9 územních rozhodnutí a 8 stavebních povolení u 4 různých stavebních úřadů. Pro oba stupně projektové dokumentace bylo potřeba získat zhruba 150 vyjádření od 50 subjektů. Bylo potřeba uzavřít dohody s nejméně 100 vlastníky (s dalšími se jednalo neúspěšně) v 7 katastrálních územích a 6 obcích. Celkový objem zpracovávané projektové dokumentace činí zhruba 950 příloh, které vytištěné a svázané dosahují sloupec výšky téměř jednoho metru,“ vypočítává hlavní projektant cyklostezky z ateliéru KAP Milan Chalupa.


Odtah vozidla při havárii na vodovodní či kanalizační síti hradí PVK

17. ledna 2019 ve 12:11

Pražské vodovody a kanalizace musí havárii na vodovodní či kanalizační síti neprodleně odstranit. V této souvislosti mají podle zákona o vodovodech a kanalizacích možnost rozhodnout o odtahu vozidla, které brání opravě. „Vůz vždy zamíří na odstavné parkoviště, kde je bezplatně vydán majiteli....

Na střeše Kliniky chce skupina pěti aktivistů zůstat i další dny

15. ledna 2019 v 11:15

Na střeše bývalé plicní kliniky v Jeseniově ulici na pražském Žižkově nadále zůstává skupina pěti aktivistů, pro které bylo Autonomní sociální centrum Klinika domovem. Obávají se, že budova vlastněná Správou železniční dopravní cesty (SŽDC) zůstane po vyklizení prázdná, proto plánují na střeše...

Další články
Nahoru