Mlha? Nehrajte s ní závod! Je to soupeř, kterého nemůžete porazit
26. září 2024 21:29
Vliv podzimního počasí potvrzují i pojišťovny. „Každoročně evidujeme nárůst nehod v podzimních měsících. Nejhorší je z tohoto pohledu říjen, kdy zaznamenáváme až desetiprocentní zvýšení počtu škod. Kromě mlhy je důvodem také nepřizpůsobení jízdy podzimním podmínkám, které často přinášejí i vlhkou vozovku, nebezpečnou zejména v lesních úsecích,“ odhaluje příčiny podzimních nehod Milan Káňa z pojišťovny Kooperativa.
Jak bezpečně řídit v mlze?
-
Zpomalte a přizpůsobte rychlost podmínkám – Řidič by měl vždy jet takovou rychlostí, aby mohl bezpečně zastavit na vzdálenost, kterou vidí před sebou. Za husté mlhy je nutné výrazně zpomalit a počítat s tím, že cesta bude trvat déle.
-
Dodržujte bezpečný odstup – V mlze je obtížné správně odhadnout vzdálenost od vozidel před vámi. Zvýšený odstup je klíčový, protože reakční doba a brzdná dráha jsou za těchto podmínek prodloužené.
-
Předjíždějte jen v krajní nouzi – Hustá mlha skryje protijedoucí vozidla, která mohou vyjet až na poslední chvíli. Navíc, když už se rozhodnete předjíždět, často zjistíte, že vozidlo před vámi nejelo pomalu bez důvodu – například kvůli jinému pomalu jedoucímu vozidlu či hustému mlhovému závoji.
-
Pravidelně čistěte okna – Mlha kondenzuje na vnější straně oken, a proto je důležité používat stěrače nejen na předním, ale i zadním skle. Důsledně udržujte čistý výhled z vozu.
-
Pozor na náhlé změny viditelnosti – Lokální mlhy mohou nečekaně snížit viditelnost. Pokud se vynoříte z úseku s dobrou viditelností do hustého mlhového mraku, zpomalte. Nikdy nespoléhejte na to, že tzv. znáte cestu. Stačí, aby na silnici byla neočekávaná překážka, a je zaděláno na vážnou nehodu.
Vidět a být viděn
Viditelnost je v mlze zásadní. Světla pro denní svícení jsou v takových podmínkách naprosto nedostatečná. Při jízdě v mlze je třeba rozsvítit potkávací světla a zadní mlhovky, jak to ukládá zákon. „Zákonem není exaktně definována mlha. Pomoci může osvědčená zahraniční praxe. Například v Německu je povinnost rozsvítit mlhovky při dohlednosti do 50 metrů. Na druhou stranu je tu ovšem i riziko, že budeme používat mlhová světla i v prostředí, kde to není nutné – pro ostatní řidiče to bývá nepříjemné a potenciálně z důvodu jejich oslnění nebezpečné. Ve Velké Británii je zakázáno používat mlhovky, pokud je dohlednost na více než 100 metrů,“ upřesňuje Roman Budský. Pozornost je třeba věnovat i automatickým systémům přepínání světel – ověřte, zda správně fungují a zda jsou opravdu zapnutá potkávací světla.
Je důležité myslet nejen na svou viditelnost, ale také na ostatní účastníky silničního provozu. Chodci a cyklisté jsou v mlze velmi špatně viditelní, a proto by měli používat reflexní prvky, i když je denní světlo. „Za mlhy více než kdy jindy platí, že by chodci měli chodit po krajnici, respektive po levém okraji vozovky. Určitě by se neměli pohybovat v jízdní dráze vozidel,“ uvádí Budský. Pro chodce platí povinnost mít reflexní doplňky mimo obec nejen za tmy, ale i za zhoršené viditelnosti. Cyklisté by měli být osvíceni vpředu i vzadu, reflexní vesta může výrazně zlepšit jejich viditelnost.
Jízda v mlze – Buďte ostražití
Jízda v mlze vyžaduje maximální pozornost. Nehody, které se stávají v těchto podmínkách, mají často horší následky právě kvůli mixu nepřiměřené rychlosti, snížené viditelnosti a zhoršené ovladatelnosti vozidla. „Být včas v cíli je méně důležité než tam dorazit bezpečně. Mlha je zrádná a vyžaduje od řidičů naprosté soustředění a trpělivost. Nehrajte s mlhou závod – je to soupeř, kterého nemůžete porazit,“ uzavírá Budský.