dnes
Pondělí - zatazeno
4°C
zítra
Úterý - obcasny-dest
5°C
pozítří
Středa - zatazeno
5°C
Místostarosta Prahy 3 Bellu: V metropoli je hodně míst, kde by se daly stavět nové byty. Brání tomu aktivisté
Alexander Bellu (ODS), místostarosta Prahy 3 a zároveň pražský zastupitel. Foto: archiv

Místostarosta Prahy 3 Bellu: V metropoli je hodně míst, kde by se daly stavět nové byty. Brání tomu aktivisté

Jak se místostarosta Prahy 3 a zároveň pražský zastupitel Alexander Bellu (ODS) dívá na současné dopravní problémy v metropoli? Může za ceny bydlení v Praze absence Metropolitního plánu? Jaký má názor na regulaci služby Airbnb? Na tyto a další otázky odpovídal serveru Pražský patriot. 

Patříte k výrazným kritikům současného dění v pražské dopravě, kritizoval jste například uzávěru Libeňského mostu, není to ale tak, že se skutečně musel zavřít?
Vadí mi, že Praha pod současným vedením, tedy pod koalicí ANO, ČSSD, KDU-ČSL, STAN a Zelených, postrádá jakoukoli koncepci. Trojská lávka se zřítila do Vltavy a poté se ze dne na den zavřel Libeňský most. Kladu si přitom jednoduchou otázku, co by se stalo, kdyby lávka nespadla? Patrně nic. A dnes by možná Libeňský most ležel ve Vltavě. Takže ze dne na den se zavřel Libeňský most a město zcela selhalo v přípravě objízdných tras i v informování obyvatel. Tisíce Pražanů tak ráno uvízly v kolonách. Vedle toho máme komplikace v metru, namátkou třeba uzavření vestibulů ve stanicích Náměstí republiky nebo Budějovická, Malá Strana byla prakticky odříznuta od světa, je zavřená Zenklova a město se namísto řešení těchto skutečných problémů soustředí na marginálie, jako je vytlačování SUV z Prahy nebo úvahy o snesení magistrály na zem, které je stejně v dohledném horizontu neproveditelné, protože se musí nejdřív dostavět Pražský okruh, na který vedení města opět rezignovalo.

Kde je podle Vás příčina těchto problémů?
Ryba vždy smrdí od hlavy. Na vině je vedení města a vedení městské společnosti TSK, které má v Praze na starosti právě infrastrukturu. Vždyť TSK nejen, že nemá nachystaný pořádný plán oprav ani investic, ale oni ani neví, kolik peněz v minulých letech investovali do oprav a údržby jednotlivých pražských mostů. To je naprosto skandální. I proto jsem vyzval vedení města k odvolání šéfa TSK. Pokud to neudělají, bude to jen jejich politická odpovědnost.

Patříte k iniciátorům projektu Mapa dopravního teroru, který upozorňuje na průšvihy v pražské dopravě. Jak byste si však představoval, že by se měla doprava v Praze vyvíjet? Kritizovat je totiž snadné, ale co nějaké návrhy řešení?
V prvé řadě musí město přistoupit k dokončení městského, nebo chcete-li vnitřního, okruhu. Tady se za poslední čtyři roky událo bohužel jedno velké nic. Podobně stojí práce i na výstavbě vnějšího okruhu. Zkrátka současné vedení Prahy neumí investovat a teď zjišťujeme, že se ani neumí starat o vlastní majetek. Ostatně na podzim 2016 leželo na účtech Prahy ladem 39 miliard korun. To je město nemohlo použít na opravy a údržbu mostů, když už je nebylo schopno investovat do rozvoje města? Dále je potřeba rychle připravit projekty jednotlivých infrastrukturních staveb a konečně začít stavět. Vždyť třeba o metru D slyšíme už dvacet let. Namísto skutečných činů ale posloucháme jen báje a pověsti.

Říkáte, že město selhává v investicích i ve starosti o vlastní majetek. To je tedy ten důvod, proč v Praze stagnuje rozvoj města?
Ano, a nejen to. Vezměte si, jak se táhnou práce na přípravě nového Metropolitního plánu. Původně měl být platný od roku 2020. Dopadlo to ale tak, že si Praha musela vyjednat dvouletý odklad, protože nebyla schopna vše zvládnout včas. A ani tak není jasné, zda to vůbec stihne.

To je Metropolitní plán tak zásadní?
No samozřejmě. On totiž říká, jakým směrem se bude Praha ubírat. Bez něj stojí spousta stavebních projektů. Výsledek je, že se v Praze nestaví byty a cena bydlení stoupá do astronomických výšin.

Je pravda, že cena bydlení v Praze meziročně stoupá podle různých odhadů o 15 až 30 %. Je na vině jen to, že město nemá Metropolitní plán?
Absence Metropolitního plánu je nepochybně jednou z příčin. A jde na vrub současného vedení města. Plán se totiž připravoval už za předchozích vedení Prahy, ale to současné napřed rozvrátilo Institut plánování a rozvoje, který má jeho přípravu na starosti, a následně přišlo s takovými zásahy, které vedly jen k tomu, že se jeho příprava začala odsouvat a odsouvat.
Dále je potřeba změnit stávající české zákony, které jsou v oblasti stavebního práva jedny z nejsložitějších na světě. Vždyť podle Světové banky nám ve kvalitě stavební legislativy patří až 127. místo ze 186 sledovaných zemí a v pořadí hluboce ztrácíme i na Kyrgyzstán, Vietnam nebo Mongolsko.
V neposlední řadě je to potom až patologická nenávist k developerům. Je třeba si přiznat, že divoká léta jsou pryč. Tehdy bylo pomyslné kyvadlo vychýleno extrémním směrem, kde se developerům šlo na ruku. Dnes je to ale přesně opačně, a tak se prostě nestaví. To je třeba změnit a najít nějaký vyvážený stav, kdy město bude schopné pojmenovat svoje potřeby a developeři budou mít cestu, jak rozvíjet město ruku v ruce s nastavenými pravidly.

A není na vině i rostoucí popularita služby Airbnb, která mění mnohé byty, zvláště v centru, na ubytovny pro turisty?
Ano, i tady je problém. Služby sdílené ekonomiky, mezi které patří i Airbnb jsou fenomén moderní doby a stávající zákony se s tím prostě nedokážou vyrovnat. Je proto potřeba nastavit srozumitelná a jednoduchá pravidla pro jejich fungování, která zajistí stejné podmínky pro všechny pronajímatele.
Bohužel i v této oblasti jsme od vedení města v tomto volebním období slyšeli jen nekonečný vodopád slov na místo konkrétních činů. Ukázkovým příkladem je náměstkyně primátorky Petra Kolínská (Strana zelených – pozn. red.), která na místo řešení Airbnb filosofuje o tom, že by město mělo legalizovat squatting. Pro mě zcela nepochopitelné.

Kde by v Praze měly vzniknout nové byty? Je pro ně vůbec prostor?
Bezpochyby je. Máme tady Nádraží Bubny, kde už několik let brzdí rozvoj aktivisté, jako třeba lidovecký starosta Prahy 7, zastupitel hlavního města a nově i poslanec v jedné osobě, pan Čižinský. Podobně už několik let zelení aktivisté blokují rozvoj Nákladového nádraží Žižkov. Dále máme v Praze například lokalitu v okolí Smíchovského nádraží. A to jmenuji jen některé. Dohromady je možné poblíž centra vybudovat poměrně rychle desítky tisíc nových bytů. Velká část z nich mohla už dnes stát a nemuseli jsme tak dnes v Praze řešit bytovou krizi.


Nejdéle působící pražský starosta Žďárský byl opět zvolen

15. listopadu 2018 v 11:57

Pavel Ždárský (Kbely náš domov), který vede pražské Kbely už 21 let, byl včera opět zvolen starostou. Na ustavujícím zasedání o tom městské části dnes rozhodli v říjnu zvolení zastupitelé Prahy 19. Jeho uskupení získalo 11 křesel v patnáctičlenném zastupitelstvu.

Starostou Uhříněvsi byl zvolen Vojtěch Zelenka

15. listopadu 2018 v 11:54

Starostou pražské Uhříněvsi byl na včerejším prvním povolebním jednání zastupitelstva zvolen Vojtěch Zelenka ze STAN. Starostové a nezávislí se Svobodnými, kteří ve volbách kandidovali spolu, utvořili koalici s uskupením Praha 22 Naše město, které je složené z TOP 09, Pirátů a KDU-ČSL a...

Stuchlík z hnutí ANO navrhnul na jednání pražského zastupitelstva bod týkající se dopravy. Neuspěl

15. listopadu 2018 v 10:16

Opoziční zastupitel Petr Stuchlík z hnutí ANO navrhnul na dnešní ustavující zastupitelstvo bod, který by řešil dopravní priority v hlavním městě. 

Jaroslav Kubera zvolen předsedou Senátu

14. listopadu 2018 ve 12:47

Senát na svém středečním ustavujícím zasedání zvolil svým předsedou Jaroslava Kuberu z ODS. Kubera obdržel ve 2. kole hlasy 46 senátorů. Hlavním úkolem Senátu je podle Kubery ochrana Ústavy, demokracie a svobody. Podle předsedy ODS Petra Fialy bude Kubera díky svým zkušenostem horní komoru...

Další články
Nahoru