dnes
Úterý - jasno
30°C
zítra
Středa - skorojasno
30°C
pozítří
Čtvrtek - jasno
31°C
Místostarosta Prahy 1 Hejma: Po zrušení karet za čelním sklem přestali řidiči respektovat parkovací zóny
1. místostarosta Prahy 1 Petr Hejma. Foto: Jaroslav Tatek

Místostarosta Prahy 1 Hejma: Po zrušení karet za čelním sklem přestali řidiči respektovat parkovací zóny

Po zrušení povinnosti mít za čelním sklem auta kartu signalizující oprávnění parkovat v modrých zónách začali mít rezidenti větší problémy najít místo k zaparkování. Serveru Pražský patriot to sdělil 1. místostarosta první městské části Petr Hejma. V rozhovoru také hovořil o zajišťování pořádku v centru, podpoře malých obchodů a o dalších tématech.

Řadu městských částí trápí nedostatek strážníků. Jak je na tom Praha 1?
Potřebujeme více strážníků, a snažíme se o to. Jsme připraveni je finančně podporovat, nabízíme jim vzdělávání, ubytování a podobně. Potřebujeme ale také zvýšenou hlídkovou činnost. To se snažíme koordinovat nejen s městskou, ale i státní policií. Ta má v noci nepřetržitě ve službě speciální pohotovostní oddíl, který je schopen do pár minut přijet, zasáhnout a zjednat pořádek, když třeba dojde k nějakému vandalismu nebo neukázněnému chování turistů ve větší skupině. Je ale potřeba o tom více informovat provozovatele podniků, které mají otevřeno přes noc. Chtěl bych, abychom vytvořili systém zabezpečení dodržování veřejného pořádku v nočních hodinách. Od mého nástupu do funkce místostarosty na tom permanentně pracujeme.

Jaké jsou další priority v oblasti bezpečnosti, kterou máte ve vedení radnice na starost?
Chceme se spolupráci se všemi složkami policie řešit nerespektování parkovacích zón, prodejce drog, takzvané naháněče do podniků a samozřejmě snížit hluk. Některé negativní jevy se daří postihovat zvýšenou a systematickou aktivitou policie a strážníků, pro řešení některých problémů se bude muset měnit legislativa.

Co máte na mysli?
Některé zákony, které se dotýkají problematických okruhů, mají mezery a nedostatky, kvůli kterým se řadu negativních jevů nedaří řešit. Například jsou tu takzvaní deštníkáři, kteří se tváří jako promotéři nějaké sbírky či charitativní činnosti. Tím se při prodeji vstupenek turistům na vyjížďky po centru snaží uniknout tržnímu řádu. Dost se to nyní rozmohlo a my nemáme oporu v zákoně, abychom s tímto fenoménem bojovali. Musí se proto změnit zákon, který řeší sbírkovou činnost, jinak si každý může založit jakoukoli sbírku, cokoli prodávat a vydávat to za charitu. 

Co děláte pro zlepšení?
Vedu například jednání s pražskou radní pro legislativu Hanou Marvanovou, aby se prostřednictvím iniciativy Hlavního města Prahy změnil zákon a nedocházelo ke zneužívání sbírkové činnosti.

Vraťme se k parkovacím zónám. Jak chcete dosáhnout toho, aby je řidiči respektovali?
Jsem pro návrat kartiček nalepených na čelní skla, ze kterých bude patrné, kdo má oprávnění na místě parkovat. Zefektivní to kontrolu. Od zrušení nálepek mají rezidenti více problémů zaparkovat. Mělo by také dojít ke zrušení placení parkování esemeskami, které je často zneužíváno.

Jak se Praha 1 staví k regulaci provozní doby podniků na svém území?
Březnové zastupitelstvo schválilo v rámci připomínkového řízení k magistrátem připravované vyhlášce podnět, aby podniky musely zavírat nejpozději ve 2:00 a ve dnech předcházejících pracovnímu volnu ve 3:00. Vyhláška by se týkala devíti ulic a jsou mezi nimi například Dlouhá, Dušní, Kozí nebo Michalská.
Musím ale říct, že před jednostrannou restrikcí dávám přednost systémovému řešení založenému na spolupráci s obyvateli, podnikateli, Městskou policií, Policií ČR a dalšími subjekty. Jen tak lze vytvořit něco, co bude mít trvání a co bude široce respektováno.

Jakými dalšími nástroji tedy lze dosáhnout zklidnění v podnicích, kde jsou opakovaně problémy s hosty?
Jak jsem už naznačil, snažíme se do řešení vtáhnout provozovatele jednotlivých podniků a vést je k tomu, aby měli vlastní ochranky a systém práce s hosty, včetně kuřáků a zájemců o vstup, kteří před provozovnami ruší noční klid. Jednám s provozovateli také o tom, aby dodržovali stanovený počet návštěvníků a ukončili spolupráci s takzvanými pub crawls, tedy početnými organizovanými skupinami lidí, jejichž hlavním cílem je popíjet ve velké míře alkohol.

Ani Praze se nevyhnul fenomén takzvaných pivních kol, se kterými jsou problémy…
Pivní kola by měla být ve spolupráci s magistrátem zakázána snad už v průběhu letních prázdnin. Ve spolupráci se strážníky jsme se zatím zaměřili na zvýšenou kontrolu a postih neukázněných klientů těchto opileckých povozů.

Dalším specifikem, které se týká hlavně centra metropole, je sdílené ubytování a jeho často negativní dopady. Jaká forma regulace by byla nejefektivnější?
Možností je více. Líbilo by se mi omezení doby, kdy v průběhu roku může byt sloužit pro sdílené ubytování. Třeba maximálně devadesát dní. Dále by tam měla být povinná registrace ubytovaných hostů, ale i poskytovatelů na živnostenském úřadě a povinnost podávat daňová přiznání. Díky tomu by tento druh podnikání dostal svá pravidla a řád.

Revitalizace Vrchlického sadů před hlavním nádražím se řeší už spoustu let. Území však stále nevypadá hezky, jsou zde i problémy s kriminalitou. Jak byste chtěl frekventovaný park změnit?
Na revitalizaci Vrchlického sadů v dohledné době dojde. Je však třeba nejdříve vyjasnit finální podobu zvažované odbočky tramvajové trati z Václavského náměstí směrem k Bolzanově ulici. Město se zabývá dvěma variantami, z nichž každá bude mít vliv na úpravy parku před nádražím.

Ve vedení Prahy 1 máte na starost také obchod, služby a podporu podnikání. Čeho byste chtěl v této oblasti dosáhnout?
V rámci této gesce se mimo jiné zaměřuji na podporu a propagaci malých místních obchodů a na návrat chybějících služeb a sortimentu, popř. na udržení dostatečné sítě potřebných obchodů a služeb. Dále je samozřejmě nutné pracovat na kultivaci podoby předzahrádek, tržišť a dalších forem prodeje.

Když jste byl starostou, usiloval jste o revitalizaci náplavek. Plánujete se k tomu po letech vrátit a případně jakým způsobem?
Revitalizaci náplavek na území Prahy 1 mám jako jednu z hlavních priorit v rámci územního rozvoje. Tento projekt opět oživuji a ještě letos se chystám předložit návrh konkrétních kroků.


Dny Prahy 15 letos ve znamení ekologie

Včera v 19:38

Přípravy Dnů Prahy 15 jsou v plném proudu a na návštěvníky čeká jako každoročně mnoho kulturních i sportovních akcí. S tím je spojena i otázka ekologie, kterou se radnice patnácté městské části intenzivně zabývá již od listopadu 2018, kdy byly na Diskuzním fóru s občany použity místo vody...

Policie dostane dva velitelské vozy Škoda Kodiaq

20. července 2019 v 06:55

Policie České republiky čerpá finance pro svůj chod především z Ministerstva vnitra ČR, pražský magistrát se však rozhodl darovat Krajskému ředitelství policie hl. m. Prahy dva speciálně upravené velitelské vozy značky Škoda Kodiaq v celkové hodnotě 4 miliony korun. Stalo se tak na základě žádosti...

Další články
Nahoru