
Místo zrušené trati vznikne v Praze 10 do čtyř let drážní promenáda a v jejím okolí park
26. listopadu 2020 21:42

Zastávka ve Strašnicích krátce před zrušením
Praha dnes představila studii drážní promenády a liniového parku. Bude čtyři kilometry dlouhá v trase zrušeného železničního koridoru benešovské trati. Po té projedou vlaky naposledy v sobotu 12. prosince.
Promenáda poslouží k dopravě, rekreaci i sportu. Usnadní a urychlí pohyb na území Prahy 10 a vytvoří nové cesty územím. Promenádu obklopí liniový park, propojí ji tři nové mosty. Zároveň se místu zanechá jeho původní železniční historie.
„Drážní promenáda naváže na existující síť ulic a na současné stezky a cesty, ve Vršovicích například podél Botiče. Pražanům nabídne dostatek místa pro vycházku, jízdu na kole nebo bruslích mimo silniční provoz,“ uvedl náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě).
„Projekt drážní promenády v sobě snoubí respekt k historické stopě původního železničního využití se soudobou architekturou veřejného prostranství. Trasa promenády vede i územím, kde předpokládáme novou výstavbu,“ sdělil náměstek primátora pro územní rozvoj Petr Hlaváček (za TOP 09).

Přes ulici Průběžná je navržena největší lávka na trase
Drážní promenáda propojí klidné rezidenční lokality s parky, sportovišti, zastávkami veřejné dopravy a současně zachová genius loci původního místa. Po cestě budou k vidění původní části kolejiště, osvětlovacích věží, pražců a návěstidel. Podél promenády zůstane historický kamenný podchod z 19. století, nýtovaný most z roku 1918 nebo lávka nadchodu u zastávky Praha – Strašnice z třicátých let i část nástupiště z druhé poloviny minulého století. Propojili jsme různé inspirace z newyorské High Line, pařížské Promenade plantée s nizozemskými cyklistickými dálnicemi a německými městskými parky z železničních brownfieldů v jednom,“ doplnil náměstek Scheinherr.
Promenáda se stane zelenou bezmotorovou páteří Vršovic a Strašnic. Jeden pás o šířce čtyři metry bude rozdělený do dvou pruhů a umožní pohodlné cestování rychlejším cyklistům a bruslařům v obou směrech. Druhý směrově smíšený pás bude věnovaný chodcům. Jeho šířka bude 3,2 metru a od rychlého cyklistického pásu jej bude podle konkrétního místa dělit necelý metr zeleného pásu, tartanu nebo původní koleje. Podél vnějších stran bude souběžná síť doplňkových nezpevněných pěšin a cest pro chůzi či běh na měkčím povrchu.
Drážní promenádu bude obklopovat liniový park. V něm vznikne řada míst pro trávení volného času. Z těch větších lze zmínit prostranství u strašnické zastávky nebo lokalitu u Edenu, která má potenciál stát se obdobou karlínského přístavu.

Vznikne zde přímé zelené propojení Botiče a Edenu
Podél promenády budou i menší lokální odpočívadla. Pražané se mohou těšit na souvislý park mezi stávající přírodními oblasti a dalšími lokalitami Prahy 2, 4, 10 a 15. Základem krajinného propojení bude především ochrana stávajících stromů a porostů, a jejich doplnění loukami, trávníky a středovým pásem vegetace promenády. U přístupů na promenádu a u odpočívadel se vysadí nové stromy.
„Momentálně jsme ve fázi hotového konceptu dokumentace pro územní rozhodnutí, který vychází z představené studie. Plán je v příštím roce získat územní rozhodnutí, v roce 2022 stavební povolení, vysoutěžit zhotovitele a zahájit stavbu,“ dodal Adam Scheinherr. V roce 2024 by měla být promenáda dokončena.
Drážní promenáda vznikne na dvoukolejné benešovské trati, která po 150 letech za dva týdny definitivně končí železniční provoz díky přeložce a modernizaci trati. V první etapě se chystá realizace hlavní části promenády v délce přes čtyři kilometry mezi ulicemi U Seřadiště a Dolínecká spolu s přístupy a vybranými navazujícími prostranstvími parku.
V dalších etapách se předpokládá přímé napojení až po železniční stanici Praha‑Vršovice a realizace dalších částí liniového parku.

Základem drážní promenády je opouštěná trať
„Promenáda má působit velkoryse, klidně a minimalisticky. Tvaroslovím i materiály má být soudobá a současně se přitom odkazovat na železniční minulost – základními materiály jsou světlý beton, rezavě probarvený asfalt, štěrk a korodovaná ocel," řekl hlavní architekt a koordinátor akce Tomáš Cach.
Součástí záměru je rekonstrukce historického mostu a tři nové lávky. „Lávky jsou na trase drážní promenády navlečeny jako korálky na niti. Jejich tvarosloví je minimalistické. Jsou to sochy, objekty. Povrch konstrukce lávek je tvořen patinující ocelí," dodal architekt mostů Petr Tej.