Místo podpovrchové tramvaje navrhoval Jirout metro, nyní dostal čestné občanství Prahy 1
24. července 2017 08:34
Jirout byl v roce 1965 přijat na postgraduální studium architektury na Akademii výtvarných umění. Kromě jiných projektových úloh se zajímal o dopravní řešení MHD v Praze. Sledoval přípravy a plánování podpovrchové tramvaje.
V centru města mělo být 20 linek soustředěno do tří tunelů, které by rampami vyústily do stávající tramvajové sítě. Jirout podrobnými výpočty dospěl k názoru, že navržený systém nemůže dosáhnout očekávané výsledky.
Z hlediska výstavby považoval navržený způsob hloubení tunelů z povrchu ulic a s tím spojené bourání domů za nepřijatelné, neboť bylo možno razit tunely mechanizovaným štítem, který se už běžně používal v zahraničí.
Své úvahy doplněné výkresy přednesl na škole architektury AVU a poté, co mu profesor Fragner doporučil, aby se projektem zabýval více, uskutečnil v roce 1966 Jirout výstavu své práce. Výstavu navštívil i pražský primátor, členové vlády a dopravní odborníci.
Po výstavě se rozhodlo předsednictvo vlády znovu posoudit koncepci MHD v Praze a vyzvalo AVU k předložení oponentního návrhu. V říjnu 1966 vyslechla oponentní rada Vladimíra Jirouta a ocenila kritická stanoviska pozvaných expertů, avšak koncem roku 1966 rozhodla, že systém podpovrchové tramvaje je pro Prahu nejlepším řešením. Boj o metro však trval dál.
O rok později, 9. srpna 1967, však vláda rozhodla o koncepci metra v Praze a současně zrušila všechna rozhodnutí o podpovrchové tramvaji.