Dnes Pátek - obcasny-dest 9°C
Zítra Sobota - obcasny-dest 7°C
Pátek 19. 4. 2024
Svátek má Rostislav
Nabídka pro inzerenty
Inzerujte na serveru www.prazskypatriot.cz za zvýhodněné ceny.
Místo podpovrchové tramvaje navrhoval Jirout metro, nyní dostal čestné občanství Prahy 1
Vladimír Jirout (vpravo) a Oldřich Lomecký na Staroměstské radnici. Foto: P1

Místo podpovrchové tramvaje navrhoval Jirout metro, nyní dostal čestné občanství Prahy 1

Čestné občanství Prahy 1 převzal od starosty této městské části Oldřicha Lomeckého v pátek 21. července na Staroměstské radnici Vladimír Jirout. Akademický architekt se zasadil spolu s dalšími o prosazení koncepce metra v hlavním městě.

Jirout byl v roce 1965 přijat na postgraduální studium architektury na Akademii výtvarných umění. Kromě jiných projektových úloh se zajímal o dopravní řešení MHD v Praze. Sledoval přípravy a plánování podpovrchové tramvaje.

V centru města mělo být 20 linek soustředěno do tří tunelů, které by rampami vyústily do stávající tramvajové sítě. Jirout podrobnými výpočty dospěl k názoru, že navržený systém nemůže dosáhnout očekávané výsledky.

Z hlediska výstavby považoval navržený způsob hloubení tunelů z povrchu ulic a s tím spojené bourání domů za nepřijatelné, neboť bylo možno razit tunely mechanizovaným štítem, který se už běžně používal v zahraničí.

Své úvahy doplněné výkresy přednesl na škole architektury AVU a poté, co mu profesor Fragner doporučil, aby se projektem zabýval více, uskutečnil v roce 1966 Jirout výstavu své práce. Výstavu navštívil i pražský primátor, členové vlády a dopravní odborníci.

Po výstavě se rozhodlo předsednictvo vlády znovu posoudit koncepci MHD v Praze a vyzvalo AVU k předložení oponentního návrhu. V říjnu 1966 vyslechla oponentní rada Vladimíra Jirouta a ocenila kritická stanoviska pozvaných expertů, avšak koncem roku 1966 rozhodla, že systém podpovrchové tramvaje je pro Prahu nejlepším řešením. Boj o metro však trval dál.

O rok později, 9. srpna 1967, však vláda rozhodla o koncepci metra v Praze a současně zrušila všechna rozhodnutí o podpovrchové tramvaji.


Autor: red

Tragická nehoda na železnici

Včera ve 13:22

Mezi Stodůlkami a Jinonicemi ve čtvrtek ráno po deváté hodině srazil vlak člověka, který zraněním na místě podlehl. Provoz v uvedeném úseku trati zhruba dvě hodiny stál, cestující museli místo vlaku použít MHD či jiný způsob dopravy.

Do kolejiště ve stanici metra Flora spadl muž

Včera ve 13:17

Zhruba pětapadesátiletý cestující spadl ve čtvrtek dopoledne kolem půl desáté do kolejiště ve stanici metra Flora na lince A. Utrpěl zranění hlavy, byl převezen do nemocnice. Provoz metra mezi stanicemi Želivského a Náměstí Míru byl obnoven v 10:43 hodin.  

Provoz Škodova paláce bude v pátek omezen

17. dubna 2024 ve 13:34

V pátek 19. dubna odpoledne se v budově Magistrátu hl. m. Prahy, ve Škodově paláci v Praze 1, uskuteční evakuační cvičení, které bude trvat zhruba půl hodiny. Provoz Škodova paláce bude v tento den výrazně omezen a po dobu cvičení bude objekt zcela uzavřen.

Další články
Nahoru