dnes
Neděle - oblacno
3°C
zítra
Pondělí - zatazeno
2°C
pozítří
Úterý - zatazeno
3°C
Minuta, která trvá tři minuty. Displeje s dobou odjezdu tramvají ze zastávek budí rozpaky
Na Podbabě ukazuje displej dobu do odjezdu tramvají i autobusů. Ilustrační foto: ŠJů / Wikimedia Commons

Minuta, která trvá tři minuty. Displeje s dobou odjezdu tramvají ze zastávek budí rozpaky

Digitální informační panel na tramvajové zastávce ukazuje jednu minutu do odjezdu tramvaje. Ta ale přijede na zastávku až za dvě, tři a někdy klidně i čtyři minuty. Tuto zkušenost mají cestující v Praze. Digitální systém se totiž lehce nechá zmást překážkou či jinou komplikací na trati.

Zastávkový informační systém, který je na zastávce umístěn v horní části stojanu s jízdními řády, je v současné době nainstalován v různých verzích na padesáti zastávkách.

Systém pracuje s poslední známou polohou zobrazovaného spoje, kdy odjezd je dopočítáván dle plánované jízdní doby. Dojde – li však ke zdržení tramvaje, digitální panel ukazuje jednu minutu až do příjezdu vozu.

„Přiběhla jsem na Staroměstské na zastávku a vidím, že má jet za minutu sedmnáctka . Řekla jsem si, super, mám štěstí. Ale čekala jsem minimálně tři minuty,“ uvedla čtenářka Petra Šubrtová z Modřan. S podobnými reklamacemi se ozvalo redakci více čtenářů.

Hodně dlouhá minuta

„Čas je zobrazován on-line na základě poslední známé vyhlášené zastávky očekávaného spoje. Údaj jedné minuty je zobrazován, dokud spoj nepřijede nebo nedojde k dalšímu upřesnění dojezdu,“ sdělila mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková.

Proč někdy nedochází k upřesnění času příjezdu? Systému totiž nějakou dobu trvá, než zjistí, že spoj neodjel z poslední vyhlášené zastávky, protože má nehodu, nebo ho nějaká jiná blokuje.

Komu stojany s on – line informacemi o příjezdu tramvaje vyhovují a doufá, že budou také u autobusů, jen tak se nedočká. „U autobusů je zatím zkušebně v provozu pouze jedna společná zastávka tramvají a autobusů Podbaba. Většina autobusových zastávek nemá napájení a další, zatím nevyřešené, technické podmínky,“ pokračovala Aneta Řehková.

Kolik to stojí?

Na dalších tramvajových zastávkách se však digitální informační systém objeví v rámci rekonstrukcí nebo při výstavbách nových tratí. Počet tabulí tedy poroste tak rychle, jak se budou jednotlivé tratě modernizovat.

Kolik zastávkové stojany s digitálními označníky stojí? Dopravní podnik odpověděl neurčitě. „Ceny za dodávku sloupku se liší podle projektu a nabídky z veřejné soutěže. V souladu s platným zákonem o veřejných zakázkách nelze posuzovat cenu jednotlivých komponentů, ale pouze celkovou nabízenou cenu na dodávku díla.“


Další články
Nahoru