
Mini a midibusovým linkám v pražské MHD je dvacet let, funguje jich 34
10. března 2023 11:19
První linku zavedl DPP v dubnu 2023, kdy zahájil provoz midibusů Ikarus E91 na lince číslo 291 (v současnosti 148, pozn. aut.), spojující areály Všeobecné fakultní nemocnice v oblasti Karlova a Větrova se stanicemi metra I. P. Pavlova a Karlovo náměstí.
„Důležitým impulsem byl vývoj a výroba bezbariérově přístupných vozidel i v této velikostní kategorii, kde je s ohledem na zástavbu agregátů zajištění nízkopodlažnosti logicky složitější. Nasazení menších autobusů umožnilo zajistit dopravní obsluhu v lokalitách s omezenou průjezdností pro běžné dvanáctimetrové autobusy, a dále i v oblastech s celodenně nízkou poptávkou cestujících, kde by provozování autobusů běžné velikosti bylo velmi neekonomické,“ uvedl Jiří Vodrážka, vedoucí odboru Organizace provozu DPP a zástupce dopravního ředitele DPP.
Po první midibusové lince následovaly další, například pro obsluhu Žvahova, Radotína nebo spojení zoologické zahrady s bohnickým sídlištěm, v dalších etapách i linky jiných dopravců.
„Mini a midibusové linky si za 20 let existence vybudovaly pevné místo v systému pražské MHD. Díky menší velikosti vozidel mohou zajíždět i do míst, kudy standardní autobusy neprojedou, a obslouží tak oblasti, kam je to od běžných linek daleko. Umí zajet třeba do areálů nemocnic, jako například na Bulovku, do Bohnic, nebo do nemocnice Pod Petřínem. Obsluhují také uličky historického centra v okolí Staroměstského náměstí nebo v Petrské čtvrti,“ uvedl Petr Tomčík, ředitel Regionálního organizátora Pražské integrované dopravy (ROPID).„Velkou výzvou pro další období provozování midibusů bude zavádění alternativních pohonů. Vyšší pořizovací cena midibusu v případě elektrobusového provedení se bude hůře pokrývat úsporami provozních nákladů. I proto předpokládá DPP v maximální možné míře využití synergií s tramvajovou infrastrukturou, tedy použití menších baterií a jejich nabíjení z tramvajové napájecí sítě přes dvoupólovou trolej během provozních přestávek v obratištích,“ sdělil Jan Barchánek, vedoucí jednotky Provoz Autobusy DPP.
Nej mini a midibusových linek v Praze
Nejdelší pražská midibusová linka je číslo 203 z Polikliniky Budějovické na Háje, jejíž trasa má 24 kilometrů. Naopak nejkratší je školní číslo 269, která na své trase od Nádraží Radotín ke Škole Radotín neurazí ani jeden kilometr.
Z běžných denních linek je nejkratší linka číslo249 ze Zličína na Nový Zličín, délkou ale linku číslo 269 přesahuje jen o několik set metrů.
Nejdelší jízdní dobou se pyšní linka číslo166 od Domova seniorů Ďáblice do Třeboradic, z konečné na konečnou jede jednu hodinu. Proti ní stojí nejkratší linka číslo 243 z Lipenců do Kazína, na své pouti mezi konečnými stráví pouhých pět minut.
Co do počtu zastávek se na první příčce umístila linka číslo 166 s 52 zastávkami. Poslední pozice obsadily linky číslo 243, 249 a 269, které mají pouhé 3 (243, 249), respektive 2 (269) zastávky.
Nejvyšší cestovní rychlosti dosahuje linka číslo 247, která na své cestě ze Sídliště Zbraslav k Nádraží Radotín uhání průměrnou cestovní rychlostí 35 km/h. Na opačném konci rychlostní škály stojí linka číslo 194, která se uličkami centra proplétá průměrnou rychlostí asi 13,5 kilometru za hodinu.
Zastávka s nejvyšším počtem linek pro malé autobusy je Nádraží Radotín obsluhované linkami číslo 245, 246, 247, 248 a 269.
Zdroj: DPP