Dnes Čtvrtek - zatazeno 19°C
Zítra Pátek - prehanky-dest 17°C
Pátek 24. 3. 2023
Svátek má Gabriel
Zpravodajství
Novinky z hlavního města
Mini a midibusovým linkám v pražské MHD je dvacet let, funguje jich 34
Midibus Ikarus E91 se při zvláštní jízdě šplhá ulicí Ke Hradu na Hradčanské náměstí. Běžně ho zde neuvidíte. Foto: Petr Hejna / DPP

Mini a midibusovým linkám v pražské MHD je dvacet let, funguje jich 34

Mini a midibusové linky MHD v Praze si letos připomínají 20 let fungování. Celkem jich je v rámci hlavního města nyní v provozu 34, v rámci Pražské integrované dopravy (PID) 67. Informovala o tom mluvčí pražského dopravního podniku (DPP) Aneta Řehková.

První linku zavedl DPP v dubnu 2023, kdy zahájil provoz midibusů Ikarus E91 na lince číslo 291 (v současnosti 148, pozn. aut.), spojující areály Všeobecné fakultní nemocnice v oblasti Karlova a Větrova se stanicemi metra I. P. Pavlova a Karlovo náměstí.

„Důležitým impulsem byl vývoj a výroba bezbariérově přístupných vozidel i v této velikostní kategorii, kde je s ohledem na zástavbu agregátů zajištění nízkopodlažnosti logicky složitější. Nasazení menších autobusů umožnilo zajistit dopravní obsluhu v lokalitách s omezenou průjezdností pro běžné dvanáctimetrové autobusy, a dále i v oblastech s celodenně nízkou poptávkou cestujících, kde by provozování autobusů běžné velikosti bylo velmi neekonomické,“ uvedl Jiří Vodrážka, vedoucí odboru Organizace provozu DPP a zástupce dopravního ředitele DPP.

Po první midibusové lince následovaly další, například pro obsluhu Žvahova, Radotína nebo spojení zoologické zahrady s bohnickým sídlištěm, v dalších etapách i linky jiných dopravců.

„Mini a midibusové linky si za 20 let existence vybudovaly pevné místo v systému pražské MHD. Díky menší velikosti vozidel mohou zajíždět i do míst, kudy standardní autobusy neprojedou, a obslouží tak oblasti, kam je to od běžných linek daleko. Umí zajet třeba do areálů nemocnic, jako například na Bulovku, do Bohnic, nebo do nemocnice Pod Petřínem. Obsluhují také uličky historického centra v okolí Staroměstského náměstí nebo v Petrské čtvrti,“ uvedl Petr Tomčík, ředitel Regionálního organizátora Pražské integrované dopravy (ROPID).

„Velkou výzvou pro další období provozování midibusů bude zavádění alternativních pohonů. Vyšší pořizovací cena midibusu v případě elektrobusového provedení se bude hůře pokrývat úsporami provozních nákladů. I proto předpokládá DPP v maximální možné míře využití synergií s tramvajovou infrastrukturou, tedy použití menších baterií a jejich nabíjení z tramvajové napájecí sítě přes dvoupólovou trolej během provozních přestávek v obratištích,“ sdělil Jan Barchánek, vedoucí jednotky Provoz Autobusy DPP. 

Nej mini a midibusových linek v Praze

Nejdelší pražská midibusová linka je číslo 203 z Polikliniky Budějovické na Háje, jejíž trasa má 24 kilometrů. Naopak nejkratší je školní číslo 269, která na své trase od Nádraží Radotín ke Škole Radotín neurazí ani jeden kilometr.

Z běžných denních linek je nejkratší linka číslo249 ze Zličína na Nový Zličín, délkou ale linku číslo 269 přesahuje jen o několik set metrů.

Nejdelší jízdní dobou se pyšní linka číslo166 od Domova seniorů Ďáblice do Třeboradic, z konečné na konečnou jede jednu hodinu. Proti ní stojí nejkratší linka číslo 243 z Lipenců do Kazína, na své pouti mezi konečnými stráví pouhých pět minut.

Co do počtu zastávek se na první příčce umístila linka číslo 166 s 52 zastávkami. Poslední pozice obsadily linky číslo 243, 249 a 269, které mají pouhé 3 (243, 249), respektive 2 (269) zastávky.

Nejvyšší cestovní rychlosti dosahuje linka číslo 247, která na své cestě ze Sídliště Zbraslav k Nádraží Radotín uhání průměrnou cestovní rychlostí 35 km/h. Na opačném konci rychlostní škály stojí linka číslo 194, která se uličkami centra proplétá průměrnou rychlostí asi 13,5 kilometru za hodinu.

Zastávka s nejvyšším počtem linek pro malé autobusy je Nádraží Radotín obsluhované linkami číslo 245, 246, 247, 248 a 269.

Zdroj: DPP


Autor: Jan Puci

Praha 4: Do konce roku se konají na Spořilově farmářské trhy, pozor na dopravu

22. března 2023 ve 12:25

Z důvodu konání farmářských trhů bude pravidelně uzavírána horní část Roztylského náměstí při ulicích Boční I a Boční II – pod ulicí Hlavní, na Spořilově každou sobotu až do 23. prosince.

Začíná rekonstrukce části Prosecké

20. března 2023 ve 12:03

V sobotu 25. března začne rekonstrukce Prosecké ulice v Praze v úseku od křižovatky Prosecká x Vysočanská až po křižovatku ulic Prosecká x Na Vyhlídce x Nad Krocínkou. 

Rekonstrukce ulice U Nemocnice na Karlově náměstí

19. března 2023 v 07:16

Technická správa komunikací (TSK) zahájí ve čtvrtek 23. března další etapu rekonstrukce obvodové komunikace Karlova náměstí v jeho jižní části v úseku mezi ulicí Vyšehradskou a U Nemocnice.  

Začne rekonstrukce části Podbělohorské ulice

17. března 2023 v 09:18

Technická správa komunikací (TSK) zahájí v pondělí 20. března rekonstrukci vozovky a chodníků v ulici Podbělohorská v Praze 5, v úseku od křižovatky s ulicí Pod stadiony, cca 180 m směrem k ulici Smrčinská.

Lávka nad Petržílkovou ulicí bude uzavřena

15. března 2023 ve 21:33

Od čtvrtka 16. března od 8 hodin proběhne uzavírka lávky nad Petržílkovou ulicí.

Omezení provozu na Vinohradské

15. března 2023 v 17:23

Od pátku 17. do pondělí 20. března bude omezen provoz na komunikaci Vinohradská v Praze 2 před křižovatkou s Legerovou.

Praha 9: Rušení staré tramvajové zastávky Kbelská omezí dopravu

14. března 2023 v 08:50

V termínu od 17. března do 31. března bude v Praze 9 v Poděbradské ulici ve směru do centra zúžena vozovka o levý odbočovací pruh do Průmyslové ulice a ve směru z centra zúžena pouze na jeden jízdní pruh. Důvodem je rušení staré tramvajové zastávky MHD Kbelská. Městská část o tom informovala na...

Další články
Nahoru