Dnes Středa - zatazeno 7°C
Zítra Čtvrtek - polojasno 10°C
Středa 28. 2. 2024
Svátek má Lumír
Nabídka pro inzerenty
Inzerujte na serveru www.prazskypatriot.cz za zvýhodněné ceny.
Mini a midibusovým linkám v pražské MHD je dvacet let, funguje jich 34
Midibus Ikarus E91 se při zvláštní jízdě šplhá ulicí Ke Hradu na Hradčanské náměstí. Běžně ho zde neuvidíte. Foto: Petr Hejna / DPP

Mini a midibusovým linkám v pražské MHD je dvacet let, funguje jich 34

Mini a midibusové linky MHD v Praze si letos připomínají 20 let fungování. Celkem jich je v rámci hlavního města nyní v provozu 34, v rámci Pražské integrované dopravy (PID) 67. Informovala o tom mluvčí pražského dopravního podniku (DPP) Aneta Řehková.

První linku zavedl DPP v dubnu 2023, kdy zahájil provoz midibusů Ikarus E91 na lince číslo 291 (v současnosti 148, pozn. aut.), spojující areály Všeobecné fakultní nemocnice v oblasti Karlova a Větrova se stanicemi metra I. P. Pavlova a Karlovo náměstí.

„Důležitým impulsem byl vývoj a výroba bezbariérově přístupných vozidel i v této velikostní kategorii, kde je s ohledem na zástavbu agregátů zajištění nízkopodlažnosti logicky složitější. Nasazení menších autobusů umožnilo zajistit dopravní obsluhu v lokalitách s omezenou průjezdností pro běžné dvanáctimetrové autobusy, a dále i v oblastech s celodenně nízkou poptávkou cestujících, kde by provozování autobusů běžné velikosti bylo velmi neekonomické,“ uvedl Jiří Vodrážka, vedoucí odboru Organizace provozu DPP a zástupce dopravního ředitele DPP.

Po první midibusové lince následovaly další, například pro obsluhu Žvahova, Radotína nebo spojení zoologické zahrady s bohnickým sídlištěm, v dalších etapách i linky jiných dopravců.

„Mini a midibusové linky si za 20 let existence vybudovaly pevné místo v systému pražské MHD. Díky menší velikosti vozidel mohou zajíždět i do míst, kudy standardní autobusy neprojedou, a obslouží tak oblasti, kam je to od běžných linek daleko. Umí zajet třeba do areálů nemocnic, jako například na Bulovku, do Bohnic, nebo do nemocnice Pod Petřínem. Obsluhují také uličky historického centra v okolí Staroměstského náměstí nebo v Petrské čtvrti,“ uvedl Petr Tomčík, ředitel Regionálního organizátora Pražské integrované dopravy (ROPID).

„Velkou výzvou pro další období provozování midibusů bude zavádění alternativních pohonů. Vyšší pořizovací cena midibusu v případě elektrobusového provedení se bude hůře pokrývat úsporami provozních nákladů. I proto předpokládá DPP v maximální možné míře využití synergií s tramvajovou infrastrukturou, tedy použití menších baterií a jejich nabíjení z tramvajové napájecí sítě přes dvoupólovou trolej během provozních přestávek v obratištích,“ sdělil Jan Barchánek, vedoucí jednotky Provoz Autobusy DPP. 

Nej mini a midibusových linek v Praze

Nejdelší pražská midibusová linka je číslo 203 z Polikliniky Budějovické na Háje, jejíž trasa má 24 kilometrů. Naopak nejkratší je školní číslo 269, která na své trase od Nádraží Radotín ke Škole Radotín neurazí ani jeden kilometr.

Z běžných denních linek je nejkratší linka číslo249 ze Zličína na Nový Zličín, délkou ale linku číslo 269 přesahuje jen o několik set metrů.

Nejdelší jízdní dobou se pyšní linka číslo166 od Domova seniorů Ďáblice do Třeboradic, z konečné na konečnou jede jednu hodinu. Proti ní stojí nejkratší linka číslo 243 z Lipenců do Kazína, na své pouti mezi konečnými stráví pouhých pět minut.

Co do počtu zastávek se na první příčce umístila linka číslo 166 s 52 zastávkami. Poslední pozice obsadily linky číslo 243, 249 a 269, které mají pouhé 3 (243, 249), respektive 2 (269) zastávky.

Nejvyšší cestovní rychlosti dosahuje linka číslo 247, která na své cestě ze Sídliště Zbraslav k Nádraží Radotín uhání průměrnou cestovní rychlostí 35 km/h. Na opačném konci rychlostní škály stojí linka číslo 194, která se uličkami centra proplétá průměrnou rychlostí asi 13,5 kilometru za hodinu.

Zastávka s nejvyšším počtem linek pro malé autobusy je Nádraží Radotín obsluhované linkami číslo 245, 246, 247, 248 a 269.

Zdroj: DPP


Autor: Jan Puci

Praha 4: Veřejné setkání k parkování v Horní ulici a jejím okolí

26. února 2024 v 17:02

Veřejné setkání k řešení dopravy v klidu v Horní ulici a jejím okolí se uskuteční v úterý 27. února od 18:30 hodin v jídelně ZŠ Mendíků.

Praha 14: Postupné uzavření Hloubětínské ulice

26. února 2024 v 09:34

Od 4. března do 31. října bude postupně uzavírána Hloubětínská ulice. Důvodem je rekonstrukce vodovodního řadu a kanalizace. Uzavírky budou celkem čtyři.

Prahu 14 v březnu čekají hned dvě dopravní omezení

23. února 2024 ve 13:40

Chlumeckou ulici v Praze 14 čekají hned dvě dopravní omezení. První souvisí se zatěžkávací zkouškou na nově stavěné lávce nad Chlumeckou ulicí a proběhne v termínu od 29. února do 1. března 2024. Uzavřené budou levé jízdní pruhy v obou směrech.

Demolice zavřené části Libeňského mostu začne zhruba za dva měsíce

21. února 2024 ve 13:35

Silničáři začnou bourat nyní uzavřenou část pražského Libeňského mostu blíže k Palmovce na přelomu letošního dubna a května. Do konce února přeloží inženýrské sítě a rovněž začnou v této části odstraňovat tramvajové koleje. Na úterním jednání výboru pro dopravu pražského magistrátu to řekl...

Flixbus kvůli blokádě přesune autobusy z hlavního nádraží na Florenc

18. února 2024 v 10:31

Autobusový dopravce Flixbus v pondělí v souvislosti s pražskou blokádou zemědělců přesune odjezdy autobusů ze zastávky u hlavního nádraží na autobusové nádraží Florenc. Dopravce podle mluvčího Tomáše Beránka pro řidiče vytipoval několik objízdných tras, autobusy se budou magistrále vyhýbat....

Mostek vedoucí přes Litovicko-Šárecký potok je pro auta uzavřen

17. února 2024 v 15:13

Mostek vedoucí přes Litovicko-Šárecký potok na Jenerálce je v havarijním stavu. Odhalil to posudek Kloknerova ústavu. Důvodem je významné podemletí obou jeho opěr.

Další články
Nahoru