Dnes Neděle - polojasno 17°C
Zítra Pondělí - prehanky-dest 18°C
Neděle 20. 7. 2025
Svátek má Ilja
Zpravodajství
Co se v metropoli děje aneb Buďte v Praze v obraze
Pražský patriot na Seznamu
Nejnovější články na Seznamu ze zdroje Pražský patriot
Mikuláš, Jonáš, Matyáš a Kryštof už pracují, skončila obnova kotlů v malešické spalovně
Rekonstrukce malešické spalovny. Zdroj foto: Pražské služby

Mikuláš, Jonáš, Matyáš a Kryštof už pracují, skončila obnova kotlů v malešické spalovně

Městská společnost Pražské služby (PSAS) po pěti letech dokončila obnovu kotlů v malešické spalovně. Čtyři moderní linky ročně zpracují zhruba 400 000 tun odpadu, což je přibližně o čtvrtinu víc, než umožňovala původní technologie. Kotle by měly vydržet provoz v dalších 40 letech. Informoval o tom mluvčí PSAS Alexandr Komarnický. Celková investice do modernizace spalovny byla původně plánovaných 2,8 miliardy korun.

Cílem ambiciózního projektu Generální Obnovy Linek a Ekologizace Malešice bylo za plného provozu postupně vyměnit všechny kotle. Stavební práce šly podle plánu, těsně před dokončením ale přišel zvrat.

Část zrekonstruovaného zařízení zachvátil na podzim roku 2021 provozovatelem nezaviněný požár. Poničil téměř polovinu spalovny a způsobil škody v řádech stovek milionů korun, náklady krylo pojištění. Rekonstrukce se tak protáhla o rok.

„Díky enormnímu úsilí našich zaměstnanců však sanace následků proběhla v rekordně krátkém čase. Nové technologie výrazně přispějí ke zvýšení spalovací kapacity při minimálních emisích. Díky tomu je malešická spalovna srovnatelná s teplárnami spalujícími zemní plyn,“ sdělil Komarnický. 

Opravy zasažených linek vedly k omezení provozu. Pražské služby se proto dohodly s plzeňskou spalovnou v Chotíkově a část pražského odpadu putovala k využití tam, aby se co nejméně skládkovalo. 

Důvodem obnovy kotlů byl fakt, že se stávající technologie po více než dvaceti letech provozu značně opotřebily. Výměna první ze čtyř spalovacích linek a souvisejících komponentů začala na jaře 2018, hotovo bylo o necelý rok později. 

Prvně osazený kotel dostal jméno Mikuláš. V roce 2020 se k němu připojil Jonáš. O rok později Matyáš a nakonec Kryštof. Výměna třetí a čtvrté linky pokračovala ve stejném tempu dokonce i během pandemie onemocnění covid-19.  

„Fakt, že GOLEMa, nezbrzdila ani koronavirová pandemie je dán skutečně pečlivou přípravou projektu. Ta začala přibližně o dva roky dříve. Spolu s projektanty jsme museli detailně naplánovat stavební práce i související logistiku s ohledem na pokračující provoz na zbývajících třech linkách. Tuto zásadní výzvu, se nám podařilo úspěšně zvládnout,“ říká ředitel ZEVO Malešice Aleš Bláha. 

Pražské služby podle ně přistoupily k rekonstrukci za plného provozu proto, aby další odpad nekončil na skládkách. A zároveň, aby společnost obyvatele města nekrátila na dodávkách tepla a energie. To dodává ZEVO Malešice do 20 000 pražských domácností. 

„Energetické využití odpadu je součástí moderního hospodářství a přirozeně doplňuje recyklaci i cirkulární ekonomiku. Výroba energie z odpadu je ekologická, protože smetí nekončí na skládkách, a zároveň dochází k úspoře primárních zdrojů, kterými jsou uhlí a plyn,“ vyzdvihuje přínos Malešic generální ředitel Pražských služeb Patrik Roman. 

Čtyři moderní linky mohou díky vysoké spolehlivosti ročně zpracovat zhruba 400 tisíc tun odpadu, zhruba o čtvrtinu více než umožnovala původní technologie. „Energetickým využitím tohoto množství odpadu dojde k roční úspoře stovek tisíc tun ekvivalentu CO2, které by se jinak dostaly do životního prostředí neekologickým skládkováním,“ objasňuje generální ředitel Patrik Roman a zdůrazňuje: „Díky tomu je malešická spalovna emisně srovnatelná s teplárnami na zemní plyn.“ 

Výstavba spalovny na konci devadesátých let se řídila filozofií minimalizace dopadu na životní prostředí, ale technicky docílitelné limity byly poplatné své době a tehdy dostupným technikám. „Parametry spalovny jsme průběžně vylepšovali. V roce 2007 o další stupně čištění spalin. V roce 2010 byla doplněna turbína na výrobu elektřiny. V roce 2018 pak začala kompletní rekonstrukce kotlů,“ dodává Aleš Bláha. 

Zrekonstruované ZEVO Malešice je podle něj na stejné úrovni jako nejlepší evropské spalovny, a to jak po ekologické a technologické, tak i po ekonomické stránce. Garantovaná životnost nově osazených linek je minimálně dvacet pět let. Pražské služby ale očekávají, že linky budou obyvatelům hlavního města sloužit příštích zhruba 40 let.


Autor: Karel Netolický

Praha 10 hledá partnery Karty seniora

Dnes ve 12:53

Praha 10 hledá podnikatele nabízející služby v oblasti gastro, relaxu a zdraví, sportu a kultury, nebo obchodu v desáté městské části a rádi by se zapojili do projektu Karta seniora.

Praha 13: Znáte Geoportál?

Včera v 07:25

Geoportál je nástroj, který se hodí nejen novým obyvatelům Prahy 13. Na něm si můžete rychle vyhledat, kde se nachází například kontejnery na olej a tuky nebo kovošrot, služebny Policie ČR a Hasiči, nebo – to se bude hodit zejména v říjnu – kde najdete volební místnosti na území...

Praha 10 nabízí jednorázový výdělek

18. července 2025 ve 12:44

Praha 10 uvítá zájemce o práci v okrskových volebních komisích pro volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, které se budou konat 3. a 4. října. 

Skoro půl milionu korun od Prahy 5 pomůže školce na Smíchově

18. července 2025 v 10:58

Mimořádný příspěvek ve výši přibližně 488 tisíc korun na nezbytné výdaje na služby a údržbu poskytne radnice Prahy 5 mateřské škole v Kroupově ulici na Smíchově. Souhlasili s tím tento týden radní.

Praha 2 rozmístila v budově úřadu stojany s dezinfekcí

18. července 2025 v 10:50

V reakci na výšený nárůst počtu případů virové hepatitidy typu A na území metropole, o kterém informovali pražští hygienici, přijala Praha 2 preventivní opatření v budově radnice na náměstí Míru.

Kvůli podezření na bombu byla na pražském letišti uzavřena část Terminálu 2

18. července 2025 v 08:00

Policie ve čtvrtek odpoledne kvůli podezření na výbušninu preventivně uzavřela na Letišti Václava Havla Praha část Terminálu 2, který je určen pro lety do zemí schengenského prostoru. Cestující nemohli procházet ani přes centrální bezpečnostní kontrolu.

Další články
Nahoru