Dnes Čtvrtek - jasno 9°C
Zítra Pátek - obcasny-dest 8°C
Čtvrtek 18. 4. 2024
Svátek má Valérie
Nabídka pro inzerenty
Inzerujte na serveru www.prazskypatriot.cz za zvýhodněné ceny.
Mikuláš, Jonáš, Matyáš a Kryštof už pracují, skončila obnova kotlů v malešické spalovně
Rekonstrukce malešické spalovny. Zdroj foto: Pražské služby

Mikuláš, Jonáš, Matyáš a Kryštof už pracují, skončila obnova kotlů v malešické spalovně

Městská společnost Pražské služby (PSAS) po pěti letech dokončila obnovu kotlů v malešické spalovně. Čtyři moderní linky ročně zpracují zhruba 400 000 tun odpadu, což je přibližně o čtvrtinu víc, než umožňovala původní technologie. Kotle by měly vydržet provoz v dalších 40 letech. Informoval o tom mluvčí PSAS Alexandr Komarnický. Celková investice do modernizace spalovny byla původně plánovaných 2,8 miliardy korun.

Cílem ambiciózního projektu Generální Obnovy Linek a Ekologizace Malešice bylo za plného provozu postupně vyměnit všechny kotle. Stavební práce šly podle plánu, těsně před dokončením ale přišel zvrat.

Část zrekonstruovaného zařízení zachvátil na podzim roku 2021 provozovatelem nezaviněný požár. Poničil téměř polovinu spalovny a způsobil škody v řádech stovek milionů korun, náklady krylo pojištění. Rekonstrukce se tak protáhla o rok.

„Díky enormnímu úsilí našich zaměstnanců však sanace následků proběhla v rekordně krátkém čase. Nové technologie výrazně přispějí ke zvýšení spalovací kapacity při minimálních emisích. Díky tomu je malešická spalovna srovnatelná s teplárnami spalujícími zemní plyn,“ sdělil Komarnický. 

Opravy zasažených linek vedly k omezení provozu. Pražské služby se proto dohodly s plzeňskou spalovnou v Chotíkově a část pražského odpadu putovala k využití tam, aby se co nejméně skládkovalo. 

Důvodem obnovy kotlů byl fakt, že se stávající technologie po více než dvaceti letech provozu značně opotřebily. Výměna první ze čtyř spalovacích linek a souvisejících komponentů začala na jaře 2018, hotovo bylo o necelý rok později. 

Prvně osazený kotel dostal jméno Mikuláš. V roce 2020 se k němu připojil Jonáš. O rok později Matyáš a nakonec Kryštof. Výměna třetí a čtvrté linky pokračovala ve stejném tempu dokonce i během pandemie onemocnění covid-19.  

„Fakt, že GOLEMa, nezbrzdila ani koronavirová pandemie je dán skutečně pečlivou přípravou projektu. Ta začala přibližně o dva roky dříve. Spolu s projektanty jsme museli detailně naplánovat stavební práce i související logistiku s ohledem na pokračující provoz na zbývajících třech linkách. Tuto zásadní výzvu, se nám podařilo úspěšně zvládnout,“ říká ředitel ZEVO Malešice Aleš Bláha. 

Pražské služby podle ně přistoupily k rekonstrukci za plného provozu proto, aby další odpad nekončil na skládkách. A zároveň, aby společnost obyvatele města nekrátila na dodávkách tepla a energie. To dodává ZEVO Malešice do 20 000 pražských domácností. 

„Energetické využití odpadu je součástí moderního hospodářství a přirozeně doplňuje recyklaci i cirkulární ekonomiku. Výroba energie z odpadu je ekologická, protože smetí nekončí na skládkách, a zároveň dochází k úspoře primárních zdrojů, kterými jsou uhlí a plyn,“ vyzdvihuje přínos Malešic generální ředitel Pražských služeb Patrik Roman. 

Čtyři moderní linky mohou díky vysoké spolehlivosti ročně zpracovat zhruba 400 tisíc tun odpadu, zhruba o čtvrtinu více než umožnovala původní technologie. „Energetickým využitím tohoto množství odpadu dojde k roční úspoře stovek tisíc tun ekvivalentu CO2, které by se jinak dostaly do životního prostředí neekologickým skládkováním,“ objasňuje generální ředitel Patrik Roman a zdůrazňuje: „Díky tomu je malešická spalovna emisně srovnatelná s teplárnami na zemní plyn.“ 

Výstavba spalovny na konci devadesátých let se řídila filozofií minimalizace dopadu na životní prostředí, ale technicky docílitelné limity byly poplatné své době a tehdy dostupným technikám. „Parametry spalovny jsme průběžně vylepšovali. V roce 2007 o další stupně čištění spalin. V roce 2010 byla doplněna turbína na výrobu elektřiny. V roce 2018 pak začala kompletní rekonstrukce kotlů,“ dodává Aleš Bláha. 

Zrekonstruované ZEVO Malešice je podle něj na stejné úrovni jako nejlepší evropské spalovny, a to jak po ekologické a technologické, tak i po ekonomické stránce. Garantovaná životnost nově osazených linek je minimálně dvacet pět let. Pražské služby ale očekávají, že linky budou obyvatelům hlavního města sloužit příštích zhruba 40 let.


Autor: Karel Netolický

Tragická nehoda na železnici

Dnes ve 13:22

Mezi Stodůlkami a Jinonicemi ve čtvrtek ráno po deváté hodině srazil vlak člověka, který zraněním na místě podlehl. Provoz v uvedeném úseku trati zhruba dvě hodiny stál, cestující museli místo vlaku použít MHD či jiný způsob dopravy.

Do kolejiště ve stanici metra Flora spadl muž

Dnes ve 13:17

Zhruba pětapadesátiletý cestující spadl ve čtvrtek dopoledne kolem půl desáté do kolejiště ve stanici metra Flora na lince A. Utrpěl zranění hlavy, byl převezen do nemocnice. Provoz metra mezi stanicemi Želivského a Náměstí Míru byl obnoven v 10:43 hodin.  

Provoz Škodova paláce bude v pátek omezen

Včera ve 13:34

V pátek 19. dubna odpoledne se v budově Magistrátu hl. m. Prahy, ve Škodově paláci v Praze 1, uskuteční evakuační cvičení, které bude trvat zhruba půl hodiny. Provoz Škodova paláce bude v tento den výrazně omezen a po dobu cvičení bude objekt zcela uzavřen.

Tragédie v Kyjích: Vlak srazil dva muže, přebíhali přes koleje

16. dubna 2024 v 09:41

Kolem půl desáté v pondělí večer došlo k tragédii u železniční zastávky Praha – Kyje. Dva muže, které přebíhali přes koleje v místech, kde to je zakázáno, srazil vlak mířící do centra Prahy. Oba na místě zemřeli. Železniční doprava byla odkloněna.

Další články
Nahoru