
Metropole získala ocenění za didaktické venkovní herny
24. dubna 2020 10:28
Anketa „Dřevěná stavba roku“ patří mezi nejprestižnější v oblasti dřevěných staveb v republice. Za cíl má upozorňovat veřejnost, že stavby ze dřeva jsou nejmenší ekologickou zátěží a jsou tedy podporou environmentálního přístupu. V letošním roce hlavní město zvítězilo v oblasti „Dřevěná hřiště – malá“.
„Naše projekty opět potvrdily, s jakou precizností jsou u nás připravovány a zaznamenaly obrovský úspěch. Je tak vidět, že se vydáváme v otázce vzdělávání správným směrem a můžeme jít příkladem dalším městům a krajům,“ uvedl pražský radní pro oblast školství Vít Šimral (Piráti).
V mateřských a základních školách zřizovaných hlavním městem se na podzim 2017 rozjela pilotně příprava tří sezonních venkovních učeben a heren, ale také sedmi celoročních venkovních učeben a heren.
Hlavní nosnou konstrukci heren tvoří dřevěné hranoly. Na tyto nosné hranoly je kotvený svislý dřevěný rastr z latí – obvodový plášť. Střecha i podlaha jsou vynesené dřevěnými fošnami. Na střeše je do zasklívacích lišt položené bezpečnostní sklo, voda je svedená okapem do zahrady.
Sezonní herny se nachází v ZŠ a MŠ při Thomayerově nemocnici na jejím detašovaném pracovišti v Kukučínově ulici, dále přímo v areálu Thomayerovy nemocnice. Třetí sezonní hernu má ZŠ a MŠ při Všeobecné fakultní nemocnici v Praze na jejím detašovaném pracovišti v Žitné ulici.Učebny a herny jsou koncipovány jako vzdušný, otevřený a zastřešený prostor umožňující rozvoj dětí i žáků při pobytu na čerstvém vzduchu. Venkovní učebna umožňuje výuku podobnou režimu v běžné třídě, ale také provozování volnočasových aktivit školní družiny a klubu.
Učebny pro potřeby základního vzdělávání jsou vybaveny pojízdnou tabulí, skládacími dřevěnými židlemi, dřevěnými podložkami pro psaní nebo kreslení a odkládacími boxy pro ukládání výukového materiálu.
Do heren jsou zařazovány pracovní a polytechnické činnosti. Tyto budovy vznikají za podpory pražského magistrátu a děti se zde učí práci s nářadím, pomůckami, náčiním, konstrukční a manipulační činnosti, jednoduché pracovní úkony, montáž a demontáž nebo kombinovat různé tvary. To vše rozvíjí u dětí manuální zručnost, jemnou motoriku, technickou představivost a kreativitu.