Dnes Pátek - zatazeno 8°C
Zítra Sobota - obcasny-dest 7°C
Pátek 19. 4. 2024
Svátek má Rostislav
Nabídka pro inzerenty
Inzerujte na serveru www.prazskypatriot.cz za zvýhodněné ceny.
Metro do Motola: na kolejích je již provoz, cestující se ale svezou až příští rok na jaře
Výstavba metra do Motola finišuje. Foto: Karel Smejkal / metro.ttnz.cz

Metro do Motola: na kolejích je již provoz, cestující se ale svezou až příští rok na jaře

Na stavbě prodloužení pražského metra linky A z Dejvic do Motola jsou dokončeny hrubé stavební práce. Dělníci v tunelu pokládají poslední koleje na obratišti v budoucí stanici Petřiny. Na některých místech montují technologie nebo připravují obložení stanic. První cestující by se tunely měli svézt příští rok na jaře, řekl radní hlavního města pro dopravu Jiří Pařízek (TOP 09).

Nový úsek metra

Stavba začala před čtyřmi lety. Nově budovaný úsek je dlouhý asi šest kilometrů a na trase jsou čtyři stanice. Doba jízdy z Motola na Můstek bude 15 minut. Roční provoz nového úseku metra a tunelu Blanka bude stát Prahu přes 700 milionů korun.

Termín dokončení samotné stavby je naplánován na letošní listopad. Dělníci musí předtím třeba obložit stanice, dlouhou dobu také zabere vyčištění tunelů od prachu. Poté bude pokračovat instalace technologií a především bezpečnostní zkoušky a zkušební provoz. Ostrý provoz tak začne až na jaře příštího roku.

Pro cestující se pak otevřou čtyři nové stanice – Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol. Praha by za stavbu měla zaplatit maximálně 22,5 miliardy korun. Podle Pařízka to je horní limit, v současné době se předpokládá, že by mohla být stavba o 1,5 miliardy levnější.

Cena se ale ještě může změnit. Inženýři například v současné době přemýšlí, jak zastavit průsaky vody na několika místech v tunelu. Podle Pařízka budou pravděpodobně muset na její zastavení zvolit betonové injektáže.

Nové metro A vs. D: město upřednostnilo luxus, shodují se odborníci

Šetří se: terminál na Veleslavíně bude menší

Během stavby se také mění zadání některých prací. Hlavnímu městu se třeba nepodařilo vykoupit pozemek nad stanicí Petřiny, plánovaný průduch ventilace proto bude ústit na jiném místě. Na Veleslavíně zas bylo plánováno velké podzemní záchytné parkoviště pro asi 600 vozů a autobusový terminál.

Metro do Motola letos jezdit nezačne. Účet za podzemku k nemocnici přesáhne 20 miliard

Město nakonec kvůli úsporám zvolilo levnější řešení, na Veleslavíně tak zaparkuje 90 řidičů a i terminál bude menší. Kvůli této změně musela být přepracována také stanice Veleslavín. Podle mluvčího Metrostavu Františka Poláka stavbě pomohlo, když byly položeny všechny koleje. Těžké součástky tak mohou být přepravovány speciálními vlaky v noci například z depa Kačerov.

Prodloužení metra A se může chlubit několika zajímavostmi. Například stanice Nemocnice Motol bude unikátní tím, že vestibul metra bude umístěn pod samotnou stanicí, a to kvůli tomu, aby se cestující dostali na úroveň nemocnice. K vlakům tak pojedou po eskalátorech nahoru. Netradiční byla také samotná stavba tunelů, které z velké části vyhloubily razicí štíty pojmenované Tonda a Adéla.


Autor: ČTK

V úseku Hradčanská – Strossmayerovo náměstí nahradí tramvaje autobusy

15. dubna 2024 v 10:22

Od středy 17. dubna do neděle 28. dubna bude z důvodu oprav přerušen tramvajový provoz v úseku Hradčanská – Strossmayerovo náměstí.

Praha 6: Přestupky nově vyřešíte v Poliklinice Pod Marjánkou

8. dubna 2024 v 07:17

Ve dnech 18. a 19. dubna bude pro veřejnost uzavřený odbor přestupkového řízení, protože se bude stěhovat z adresy Dr. Zikmunda Wintra 768/20 do Polikliniky Pod Marjánkou.

Další články
Nahoru