Metro D: Tunel mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova je už celý proražen
2. prosince 2023 11:55
První úsek pražského metra na budované trase D je propojen v celé stavební délce z budoucí stanice Olbrachtova až po tunel pro obratové koleje za budoucí stanicí Pankrác D ve směru na náměstí Bratří Synků. Stalo se tak díky prorážce v levém staničním tunelu mezi neveřejnou a veřejnou částí stanice Olbrachtova, čímž se navzájem propojila nejvzdálenější staveniště.
Vzhledem k povrchu se místo prorážky nachází zhruba v místě křížení ulic Na Strži a Jeremenkova. Po zhruba devatenácti měsících od zahájení stavby je na prvním úseku metra D vyraženo více než 2100 metrů tunelů či štol a zhruba 60 procentech celkového objemu ražeb.
„„Na stavbě prvního úseku Déčka máme za sebou další milník – propojení nejvzdálenějších stavenišť. Za uplynulý půlrok přibylo dalších zhruba 600 metrů tunelů a štol, což vychází na průměrné tempo 100 metrů za měsíc. Celkem máme hotovo úctyhodných 2,1 kilometru tunelů a štol ve složitých geologických podmínkách, nicméně ještě zhruba jedna třetina je před námi. V objemu ražeb nás čeká nejvíc práce na obou stanicích, kde naopak máme zatím vyraženou jen zhruba jednu třetinu objemu. Děkuji všem za kvalitní práci, kterou na stavbě metra D denně odvádí,“ uvedl Zdeněk Hřib (Piráti), 1. náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.
„Metro D se netýká jen dopravy a není jen tunelem v zemi. Je na něj navázaná i řada záměrů a plánů Prahy týkajících se územního rozvoje, řešíme i úpravy a stavbu připojených městských čtvrtí – například Nové Dvory, Libuš nebo Písnice. Jsem rád, že v nedávné době jsme jako hlavní město Praha vyjednali s Českou poštou odkup klíčových pozemků v lokalitě Na Strži v blízkosti Pankráce. Budeme tak moct přímo nad přestupní stanicí vybudovat například dostupné bydlení nebo další vybavenost,“ dodal Petr Hlaváček (STAN), náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast územního a strategického rozvoje.
„Nová linka Metra D do budoucna nepochybně navýší přepravní kapacitu veřejné dopravy Praze a nahradí tím individuální automobilovou i autobusovou dopravu v jižní části města. Metro je nejvíce využívaným veřejným dopravním prostředkem ve městě. Je to logické, metru nic nestojí v cestě a na rozdíl třeba od tramvají a autobusů, ho v provozu nezpožďují auta. Denně ho využije okolo 1 330 520 cestujících (v roce 2022), ročně pak 338 136 000 milionů cestujících, což tvoří 33,66 % podíl v rámci PID. V uplynulém roce pak v celoročním součtu pražskou veřejnou dopravu využilo více než 1 004 534 120 cestujících. Metro společně s nově budovanou trolejbusovou sítí patří mezi nejúspornější typy dopravy ve městě, a to i s ohledem na naplňování klimatického plánu,“ řekla Jana Komrsková (Piráti), náměstkyně primátora hl. m. Prahy pro oblast životního prostředí a klimatického plánu.
„Těší mě, že stavba prvního úseku metra D probíhá podle harmonogramu, pevně věřím a přeji zhotovitelům, aby to tak bylo i nadále. I přesto, že už máme zhruba 60 procent objemu ražeb za sebou, budou pokračovat ještě dva roky, do konce roku 2025. Na tomto místě bych připomněl, že zhruba za rok, v lednu 2025 budeme muset kvůli budování přestupů na 12 měsíců stanici Pankrác uzavřít, vlaky jí budou jen projíždět. Metro D ale není je výstavba tunelů, štol či stanic, ale také dopravní systém, který bude na Déčku plně automatický. V současnosti společně s hl. m. Prahou připravujeme také projekt automatizace linky C, abychom mohli v jedné veřejné zakázce nakoupit vlaky a dopravní systém pro obě linky. Díky tomu bychom se měli dostat na výhodnější jednotkové ceny, současně nám to umožní až o 20 procent zvýšit kapacitu na nejvytíženější lince C a v neposlední řadě modernizovat vozový park metra,“ říká Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.
„Subterra je lídrem stavebního uskupení, které stavbu celého prvního úseku realizuje a má za ni odpovědnost. Že jsme v této pozici nezklamali a metro stavět umíme, toho je snad dosažený pokrok ve výstavbě, který dnes vidíme, dostatečným důkazem. Jsem rád, že na této stavbě budeme i v příštím roce, kdy si Subterra připomene svých 60 let v podzemí," dodal Ondřej Fuchs, předseda představenstva a generální ředitel společnosti Subterra.
„Je mi potěšením, že jsme vám dnes společně s partnery ve sdružení mohli ukázat výsledky práce, kterou jsme zde za posledních 18 měsíců odvedli. Měsíce intenzivní práce našich odborníků byla dnes pomyslně korunována prorážkou do nově budované stanice Olbrachtova. Za tu domu jsme jen na naší části vyrazili téměř 1500 metrů tunelů, vyrazili a odvezli 99 001 m3 horniny a použili 28 070 metrů krychlových stříkaného betonu. Po dnešní návštěvě musí být zjevné, že tuto mimořádně důležitou a sledovanou stavbu provádí vysoce specializované firmy, které disponují nejen rozsáhlými zkušenostmi z tunelových staveb, ale i týmy složenými z nejlepších odborníků ve svém oboru," říká Tomáš Koranda předseda představenstva společnosti HOCHTIEF CZ.
„Společnost STRABAG v současné době intenzivně pracuje na ražbě stanice Olbrachtova, která je zajímavá tím, že je jednou z nejmenších v systému pražského metra a unikátní tím, že její nástupiště bude v oblouku. STRABAG vnímá tuto stavbu jako velkou příležitost a jako most mezi současným stavebnictvím a jeho budoucností, a tak k ní i přistupuje. Proto na stavbě používá moderní digitální technologie,“ řekl Martin Bašár, technický ředitel společnosti STRABAG.
Samotnou prorážku si nenechali ujít ani starosta Prahy 4 Ondřej Kubín (ODS), radní pro dopravu čtvrté městské části Jaroslav Míth (ODS)a radní hl. m. Prahy pro oblast financí, rozpočtu, fondů a podpory podnikání a zastupitel Prahy 4 Zdeněk Kovářík.
„Jsem rád, že ražba v úseku Pankrác – Olbrachtova nadále probíhá podle plánu a nedochází k prodlevám. Kromě stavitelů bych chtěl ale poděkovat a ocenit také obyvatele přilehlé stavby za jejich trpělivost, protože není snadné mnoho měsíců snášet omezení související s výstavbou nové stanice. Odměnou bude přístup do nové dopravní tepny a zhodnocení ceny jejich nemovitostí,“ sdělil starosta Kubín.
„Dneškem se da říci, že Metro D existuje, když už se dá se dostat od stanice do stanice. Pěkný předčasný dárek pod stromeček. Těším se, že v nepříliš vzdálené budoucnosti stavba pokročí a podíváme se i k Thomayerově nemocnici a dál a na druhé straně i na náměstí Bratří Synků,“ řekl radní Míth.
Veřejnou zakázku na další úsek mezi stanicemi Olbrachtova a Nové Dvory nyní posuzuje antimonopolní úřad (ÚOHS). Proti výsledku tendru se ohradil jeden účastník. Kdy úřad rozhodne, zatím není jasné. Podle Witowského to ale harmonogram stavby nijak neovlivní.