Meteostanice a senzory kvality ovzduší byly instalovány ve dvou školách v Praze 4
27. prosince 2021 11:04
Pokud například škodlivé prachové částice překročí limitní imisní hodnoty, systém pověřenou osobu upozorní a ředitel může například lépe plánovat venkovní aktivity dětí po okolí či třeba jen v kritický čas nevětrat.
S pokračujícím vývojem pandemie covid-19 se neustále zvyšuje počet osob s respiračními potížemi. Právě ti jsou na sníženou kvalitu vzduchu velmi citliví a například prachové částice PM2,5 (maximální velikost pevné částice činí 2,5 mikronu), mohou v důsledku způsobit i případnou smrt.
Podle Světové zdravotnické organizace je jen v Česku takových úmrtí spojených s prachovou zátěží a na ni vázanými karcinogeny ročně přes 10 tisíc. Moderní senzory Agdata však dokážou měřit i PM 1, které jsou ve větších koncentracích ještě nebezpečnější.
„Jsme rádi, že se radnice Prahy 4 prostřednictvím pana radního Tomáše Hrdinky rozhodla pilotně osadit dvě základní školy senzory kvality ovzduší, kdy budeme se žáky sledovat stav PM částic, oxidu dusičitého, oxidu uhelnatého a přízemního ozonu přímo v areálu škol. Zároveň si v samotných hodinách budeme ukazovat, co jednotlivé částice mohou způsobovat a jaké jsou možnosti snížení objemu škodlivých látek ve vzduchu a jejich původce,“ uvedl Lukáš Musil, spoluzakladatel projektu Agdata City. Žáci v reálném čase uvidí, jak celý systém funguje a jak monitoring může pomáhat.
Samotné uvedení do systému proběhlo 17. prosince v hodinách přírodopisu a fyziky se zástupci škol, radního pro životní prostředí a místní Agendy 21 Prahy 4 Tomáše Hrdinky, Lukáše Musila a konzultanta Agdata City Philippa Korotkova.„Propojení reálného života a učení je nejlepší způsob smysluplné výuky. Navíc zde hovoříme o přenesení zájmu o životní prostředí ze školního prostředí na rodičovskou veřejnost prostřednictvím jejich dětí, což je podle našeho názoru velmi podstatný detail,” sdělil Daniel Kaiser, ředitel ZŠ Jižní IV.
„Jsem rád, že se monitoring do škol v rámci místní Agendy 21 podařilo na konec roku z rozpočtu prosadit a že pomůže dobré věci. Nejen že se žáci dozví více o prostředí ve kterém žijí, ale zároveň si osvojí jednoduché statistické postupy a způsoby kritického hodnocení delších časových řad při vzájemném srovnání výsledků mezi oběma školami z odlišného prostředí a profesionálními daty ze stanice ČHMÚ v Praze-Libuši,” uzavřel radní Hrdinka.