Dnes Sobota - obcasny-dest 6°C
Zítra Neděle - obcasny-dest 4°C
Sobota 7. 12. 2024
Svátek má Ambrož, Benjamín
Pražské drby
Co se v Praze povídá aneb Tak trochu jiný pražský bulvár
Pro inzerenty
Inzercí na serveru www.prazskypatriot.cz cílíte na pražské zákazníky
Městská firma THMP zprovoznila parkovací přístřešek se solární elektrárnou a nabíječkou
Přístřešek pro parkování aut. Foto: THMP

Městská firma THMP zprovoznila parkovací přístřešek se solární elektrárnou a nabíječkou

Městská společnost Technologie hlavního města Prahy (THMP) vybudovala ve svém servisním areálu v Praze 8 přístřešek pro parkování aut, jehož střechu tvoří solární panely a je napojen na ultrarychlou dobíjecí stanici pro elektromobily vybavenou akumulátorem. Zástupci firmy v pátek zařízení představili novinářům. Řešení, které je v ČR zatím unikátní, bude společnost podle svého ředitele Tomáše Jílka nabízet i pražským městským částem či státním organizacím.

Takzvaný carport o rozloze 200 metrů čtverečních je plnohodnotnou fotovoltaickou elektrárnou o výkonu téměř 40 kWp s připojením k distribuční síti a rychlou akumulační nabíjecí stanicí, první svého druhu v ČR.

Do budoucna chce THMP tyto přístřešky stavět například v rámci krátkodobých parkovišť úřadů městských částí, státních institucí a všude tam, kde není možné zajistit rychlé nabíjení automobilů jinak než z distribuční sítě a využití solární energie je tam obtížné.

Přístřešek svojí schopností akumulovat energii přímo v nabíjecí stanici také reaguje na rostoucí problém přebytku energie ve slunečných dnech a hodinách, který v extrémním případě vede až k záporným cenám. Většina vyrobené solární energie je spotřebována přímo na místě za plnou cenu.

„Tento multifunkční přístřešek skvěle propojuje rozvoj elektromobility s využitím solární energie. THMP přichází s řešením, které chrání vozidla, vyrábí čistou energii a řeší její ukládání pro nabíjení elektromobilů. Takové projekty potřebujeme pro modernizaci infrastruktury a snižování uhlíkové stopy ve městech a mají mou plnou podporu,“ řekl na zahájení provozu carportu ministr pro vědu, výzkum a inovace Marek Ženíšek (TOP 09).

Carport je vybaven bifaciální technologií, tzn. účinnějšími oboustrannými solárními panely, které pro výrobu energie využívají i odražené a rozptýlené světlo. Pro další zvýšení účinnosti je celá plocha pod přístřeškem, která pojme až 12 parkujících vozidel, vysypána bílým kačírkem.

„Celkem 108 oboustranných panelů představuje úhrnný instalovaný výkon 39,96 kWp s předpokládanou roční výrobou přibližně 20 MWh elektrické energie. Spotřebujeme ji pro potřeby interního nabíjení THMP nebo dobíjení elektrických ještěrek v sousedícím skladu. Připojená vysokorychlostní stanice se dvěma dobíjecími body pak umožní flexibilní nabíjení našich elektrovozidel s roční úsporou ve výši zhruba 250 tisíc korun,“ uvedl předseda představenstva THMP Tomáš Jílek.

Zhotovitelem konstrukce carportu i fotovoltaické elektrárny je společnost EnShield. Vysokorychlostní nabíjecí stanici dodala na základě výběrového řízení společnost ČEZ ESCO. „Jedná se o špičkové zařízení z produkce rakouského výrobce Kreisel Electric a vůbec první instalaci kompaktní akumulační DC nabíjecí stanice tohoto typu v České republice. Její technologie je unikátní díky interní baterii o kapacitě 115 kWh, která kompenzuje případný nedostatek příkonu v dané lokalitě. Spojením výkonu ze sítě a z baterie je zajištěno pokrytí odběrových špiček a plnění funkce ultrarychlého nabíjení s výkonem až 180 kW. V praxi to znamená, že i v místech, kde je aktuálně AC dobíjecí sloupek 2×22 kW, může být stanice s výkonem 180 kW,“ řekl Kamil Čermák, generální ředitel ČEZ ESCO. 

Projekt je primárně zaměřen na snížení energetické náročnosti a optimalizaci v podmínkách THMP. Podle předsedy představenstva Tomáše Jílka jde však zároveň o typizované řešení, které bude společnost testovat a hodnotit z hlediska efektivity provozu, monitoringu a dálkového řízení celého systému. „Bude-li toto řešení fungovat tak, jak očekáváme, jsme připraveni jej nabídnout dalším společnostem nebo městským částem,“ doplnil Jílek.

„Snižování energetické náročnosti, výroba čisté energie z obnovitelných zdrojů, podpora rozvoje elektromobility. Všechny tyto kroky přispívají ke snižování emisí, ochraně klimatu a životního prostředí, o které usiluje i hlavní město Praha. Těší mě, že městské firmy přicházejí s konkrétními projekty, které tyto cíle pomáhají naplnit,“ uzavřel radní Prahy pro oblast infrastruktury Michal Hroza (TOP 09).


Autor: red

Ocenění Komunální projekt roku pro Prahu 13

Včera v 10:34 | Aktualizováno 30. listopadu -0001, 00:00

Praha 13 zvítězila v kategorii Chytrá obec v rámci desátého ročníku soutěže Komunální projekt roku 2024. Projekty se ucházely o prvenství v devíti soutěžních kategoriích: Sociální projekt roku, Veřejné zdraví a sport, Veřejná zeleň, Kulturní a vzdělávací činnost, Odpadové hospodářství, Utváření...

Dobrovolní hasiči Prahy 8 rozšiřují svůj vozový park

5. prosince 2024 v 15:18

Jednotka Sboru dobrovolných hasičů Praha 8 se na konci listopadu dočkala významného rozšíření svého vozového parku. Nově zařadila do služby víceúčelový cisternový automobil Volvo, který dříve používal Hasičský záchranný sbor hl. m. Prahy.

Praha 9: Hledá se architekt*ka veřejného prostoru

5. prosince 2024 v 07:40

Zajímáte se o kvalitní rozvoj městské části, architekturu a urbanismus? Chcete se podílet na tvorbě koncepce veřejných prostranství a koordinaci staveb v návaznosti na veřejný prostor?

Štvanická lávka získala ocenění Víta Brandy

4. prosince 2024 v 10:43

⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠Celkem 55 projektů z celé České republiky se přihlásilo do soutěžní přehlídky Cena Víta Brandy 2024. Hlavní cenu za nejlepší dopravní stavbu a proměny ve veřejném prostoru získala Štvanická lávka propojující Karlín a Holešovice. Cena Víta Brandy každoročně vyzdvihuje projekty, které...

Další články
Nahoru