dnes
Pondělí - zatazeno
9°C
zítra
Úterý - zatazeno
6°C
pozítří
Středa - skorojasno
4°C
Měly jít do šrotu, budou vozit Rusy
Tramvaje typu T3 vozí cestující v Praze již přes 50 let. Foto: archiv

Měly jít do šrotu, budou vozit Rusy

Prostřednictvím aukcí prodal v loňském roce pražský dopravní podnik celkem 54 vyřazených tramvají T3 převážně do Ukrajiny a Ruska za více než 8 milionů korun. Utržil tak více, než kdyby dal staré tramvaje do šrotu.

Tramvaj T3

V Praze začala jezdit 21. 11. 1962.

Teprve od roku 1964 se v tramvajích T3 objevily známé charakteristické červené a šedé laminátové sedačky.
Do tramvají se mohlo z počátku nastupovat jen předními dveřmi (kvůli průvodčímu). Prostřední a zadní sloužily jen pro výstup.

Do Prahy bylo v letech 1962–1976 dodáno 892 klasických tramvají T3, v letech 1982–1989 přibylo ještě 292 tramvají typu T3 s dílčími odlišnostmi. 

V pražských ulicích jezdí rekonstruované vozy s nízkopodlažní střední částí.

Do SSSR bylo do roku 1990 dodáno 13 713 tramvají T3. 

V roce 1988 tramvaj T3 zapsána do Guinessovy knihy rekordů jako tehdy nepočetnější vyrobený typ tramvaje.

Zdroj: DPP

 

V případě prodeje do šrotu, jak bylo běžné ještě v roce 2011, by pražský dopravce za 54 tramvají získal až čtyřikrát méně, tedy v rozmezí 2 až 3 miliónů korun.

„Jednu tramvaj průměrně prodáme za 152 tisíc, nejvýše až za 200 tisíc korun. Při prodeji do šrotu jsme předloni získali jen 40 až 60 tisíc za vůz. Vzhledem k ekonomické výhodnosti, budeme v aukcích rozhodně pokračovat i nadále,“ říká Milan Křístek, generální ředitel DPP.

V letech 2008 až 2011 prodal Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) celkem 41 tramvají. Jednotková prodejní cena za tramvaj, která by jinak šla do šrotu, se tehdy pohybovala kolem 70 tisíc korun.

Výjimku tvořila pouze zakázka do severokorejského Pchjongjangu z května 2008, jejíž součástí byla rozsáhlá oprava dodaných vozů. Cena se tak vyšplhala až na 650 tisíc korun za jeden vůz.

Ukrajinský zájem

Jen za rok 2012 prodal pražský dopravní podnik 54 vyřazených tramvají, tedy o třináct více než za předchozí čtyři roky. Zájem o staré vozy T3 (a jejich modifikace) byl zejména na Ukrajině, bývalé pražské tramvaje tak jezdí v Krivem Rogu, Charkově, Kyjevě a Oděse.

Deset tramvají odebralo ruské město Kursk a jeden vůz T3 byl prodán severočeskému Liberci.

Tramvaje nemíří jen do provozu v Ukrajině a Rusku. Další čtyři vozy T3 zůstaly v Muzeu MHD, které provozuje DPP a kam byly tramvaje převedeny.
V Praze byly T3 postupně nahrazovány tramvajemi Tatra T6A5, od roku 2005 nízkopodlažními tramvajemi Škoda 14T.

Od února 2011 pak novým typem Škoda 15T. S některými modernizovanými typy tramvají T3 se budou cestující pražské MHD setkávat ještě dlouhá léta.


Další články
Nahoru