dnes
Úterý - jasno
14°C
zítra
Středa - zatazeno
17°C
pozítří
Čtvrtek - jasno
22°C
Mazací tramvaj nově také kropí a sleduje kvalitu ovzduší
Mazací tramvaj. Foto: archiv DPP

Mazací tramvaj nově také kropí a sleduje kvalitu ovzduší

Mazací tramvaj jezdí od včerejška v rámci zkušebního provozu s rozšířenou funkcí. Zavlažuje zatravněné tramvajové úseky, které nejsou vybaveny automatickým systémem zavlažování. Kromě toho mazací tramvaj nově sleduje také teplotu a kvalitu ovzduší. Dále plní i hlavní účel, kterým je promazávání kolejí v místech, které jsou nejvíce namáhány.

Úloha vozidla, jež bylo původně v letech 1990 až 1992 přestavěno na nákladní tramvaj pro vnitřní potřeby dopravního podniku (například pro přepravu motorů či náhradních dílů mezi vozovnami a dílnami), se tak rozšíří. Z nákladní tramvaje se stal později sněhový pluh a následně Mazačka (s evidenčním číslem 5572). Ta brázdí pražské ulice od ledna 2015 a nyní bude navíc i vozem kropicím, jelikož během poslední údržby dostala také nádrž na vodu a kropicí trysky.

Samotná přestavba vozidla trvala čtvrt roku. Prováděna byla řada technických úprav, vůz je nově osazen online monitorovacími čidly pro měření prachových částic v ovzduší a pro měření okolní teploty.

Mazačka bude zavlažovat zatravněné tramvajové tratě v letních měsících. Tuto činnost bude tramvaj vykonávat každý den v nočních hodinách zhruba od dvaadvaceti do čtyř hodin ráno. V rámci zkušebního provozu a pro ověření hodnot, parametrů a účinnosti závlahy budou prioritně zavlažovány zatravněné tratě mezi Vozovnou Pankrác a Ústředními dílnami Dopravního podniku i celá tramvajová trať Vozovna Vokovice – Podbaba.

„Léto přímo vybízí k tomu, abychom využili novinku, kterou jsme na vůz během údržby namontovali, tedy cisternu na vodu. Trasy Mazačky během horkých letních dnů budeme plánovat i s ohledem na to, kde voda nejvíce prospěje,“ uvedl Milan Slunečko, vedoucí jednotky Správa vozidel Tramvaje DPP.

Po prvních zkouškách vychází, že tramvaj při rychlosti 20 km/h může kvalitně zavlažit travnatý pás v jednom směru o délce zhruba 1 400 m. Plnění nádrže má být prováděno z hydrantů ve vozovnách. Doba naplnění cisterny je zhruba 10 minut. Objem nádrže je 5 m3.

Díky hlavní funkci – promazávání namáhaných kolejnic – se prodlužuje jejich životnost a výrazně snižuje hlučnost při průjezdu tramvají. V průměru ujede Mazačka za den přes 200 kilometrů. Tramvaj má vlastní WiFi přípojný bod, takže je možné se v její blízkosti připojit k internetu.


Anděl – Sídliště Řepy: V pátek nepojedou tramvaje

Dnes v 07:50

V pátek 28. září od 7:30 hodin do 15 hodin bude obousměrně přerušen provoz tramvají v úseku Anděl – Sídliště Řepy.

Těšnov – Vltavská. V noci nepojedou tramvaje

Včera v 08:47

V noci ze středy 26. září od 22:10 hodin na čtvrtek 27. září do 5:10 hodin bude přerušen provoz tramvají v úseku Těšnov – Vltavská, v uvedeném směru.

Den bez aut přinese dopravní omezení

21. září 2018 ve 20:15

Zítra se v rámci Evropského týdne mobility uskuteční Den bez aut a Pražské cyklozvonění. Tuto tradiční dopravně-společenskou akci budou provázet některá dopravní opatření.

Bubenečský tunel čeká noční uzavření

20. září 2018 v 16:51

Z důvodu pravidelné údržby a kontroly technologie bude Bubenečský tunel od soboty 22. září od 23 hodin do neděle 23. září do 5 hodin.

Palmovka – Balabenka: Obousměrné přerušení provozu tramvají

20. září 2018 v 07:43

Od soboty 22. září od 5:10 do pondělí 24. září do cca 0:30 hodin bude obousměrně přerušen provoz tramvají v úseku Palmovka – Balabenka.

V úseku Kobylisy – Sídliště Ďáblice nepojedou tramvaje

19. září 2018 ve 23:40

V noci ze čtvrtka 20. září od 22 hodin na pátek 21. září do 4 hodin bude obousměrně přerušen provoz tramvají v úseku Kobylisy – Sídliště Ďáblice.

Protipovodňové cvičení Karlín a Libeň 2018 přinese dopravní omezení

18. září 2018 v 18:26

V sobotu 22. září pořádá hlavní město Praha protipovodňové cvičení „Karlín a Libeň 2018“, které budou doprovázet v době od 7 do 20 hodin dopravní opatření. Týkat se budou některých pozemních komunikací, cyklostezek a stezek pro pěší v Praze 1 a 8.

Další články
Nahoru