Dnes Čtvrtek - oblacno 10°C
Zítra Pátek - obcasny-dest 8°C
Čtvrtek 18. 4. 2024
Svátek má Valérie
Nabídka pro inzerenty
Inzerujte na serveru www.prazskypatriot.cz za zvýhodněné ceny.
Mazací tramvaj nově také kropí a sleduje kvalitu ovzduší
Mazací tramvaj. Foto: archiv DPP

Mazací tramvaj nově také kropí a sleduje kvalitu ovzduší

Mazací tramvaj jezdí od včerejška v rámci zkušebního provozu s rozšířenou funkcí. Zavlažuje zatravněné tramvajové úseky, které nejsou vybaveny automatickým systémem zavlažování. Kromě toho mazací tramvaj nově sleduje také teplotu a kvalitu ovzduší. Dále plní i hlavní účel, kterým je promazávání kolejí v místech, které jsou nejvíce namáhány.

Úloha vozidla, jež bylo původně v letech 1990 až 1992 přestavěno na nákladní tramvaj pro vnitřní potřeby dopravního podniku (například pro přepravu motorů či náhradních dílů mezi vozovnami a dílnami), se tak rozšíří. Z nákladní tramvaje se stal později sněhový pluh a následně Mazačka (s evidenčním číslem 5572). Ta brázdí pražské ulice od ledna 2015 a nyní bude navíc i vozem kropicím, jelikož během poslední údržby dostala také nádrž na vodu a kropicí trysky.

Samotná přestavba vozidla trvala čtvrt roku. Prováděna byla řada technických úprav, vůz je nově osazen online monitorovacími čidly pro měření prachových částic v ovzduší a pro měření okolní teploty.

Mazačka bude zavlažovat zatravněné tramvajové tratě v letních měsících. Tuto činnost bude tramvaj vykonávat každý den v nočních hodinách zhruba od dvaadvaceti do čtyř hodin ráno. V rámci zkušebního provozu a pro ověření hodnot, parametrů a účinnosti závlahy budou prioritně zavlažovány zatravněné tratě mezi Vozovnou Pankrác a Ústředními dílnami Dopravního podniku i celá tramvajová trať Vozovna Vokovice – Podbaba.

„Léto přímo vybízí k tomu, abychom využili novinku, kterou jsme na vůz během údržby namontovali, tedy cisternu na vodu. Trasy Mazačky během horkých letních dnů budeme plánovat i s ohledem na to, kde voda nejvíce prospěje,“ uvedl Milan Slunečko, vedoucí jednotky Správa vozidel Tramvaje DPP.

Po prvních zkouškách vychází, že tramvaj při rychlosti 20 km/h může kvalitně zavlažit travnatý pás v jednom směru o délce zhruba 1 400 m. Plnění nádrže má být prováděno z hydrantů ve vozovnách. Doba naplnění cisterny je zhruba 10 minut. Objem nádrže je 5 m3.

Díky hlavní funkci – promazávání namáhaných kolejnic – se prodlužuje jejich životnost a výrazně snižuje hlučnost při průjezdu tramvají. V průměru ujede Mazačka za den přes 200 kilometrů. Tramvaj má vlastní WiFi přípojný bod, takže je možné se v její blízkosti připojit k internetu.


Autor: red

V úseku Hradčanská – Strossmayerovo náměstí nahradí tramvaje autobusy

15. dubna 2024 v 10:22

Od středy 17. dubna do neděle 28. dubna bude z důvodu oprav přerušen tramvajový provoz v úseku Hradčanská – Strossmayerovo náměstí.

Praha 6: Přestupky nově vyřešíte v Poliklinice Pod Marjánkou

8. dubna 2024 v 07:17

Ve dnech 18. a 19. dubna bude pro veřejnost uzavřený odbor přestupkového řízení, protože se bude stěhovat z adresy Dr. Zikmunda Wintra 768/20 do Polikliniky Pod Marjánkou.

Další články
Nahoru