Mazací tramvaj nově také kropí a sleduje kvalitu ovzduší
4. července 2017 14:00
Úloha vozidla, jež bylo původně v letech 1990 až 1992 přestavěno na nákladní tramvaj pro vnitřní potřeby dopravního podniku (například pro přepravu motorů či náhradních dílů mezi vozovnami a dílnami), se tak rozšíří. Z nákladní tramvaje se stal později sněhový pluh a následně Mazačka (s evidenčním číslem 5572). Ta brázdí pražské ulice od ledna 2015 a nyní bude navíc i vozem kropicím, jelikož během poslední údržby dostala také nádrž na vodu a kropicí trysky.
Samotná přestavba vozidla trvala čtvrt roku. Prováděna byla řada technických úprav, vůz je nově osazen online monitorovacími čidly pro měření prachových částic v ovzduší a pro měření okolní teploty.
Mazačka bude zavlažovat zatravněné tramvajové tratě v letních měsících. Tuto činnost bude tramvaj vykonávat každý den v nočních hodinách zhruba od dvaadvaceti do čtyř hodin ráno. V rámci zkušebního provozu a pro ověření hodnot, parametrů a účinnosti závlahy budou prioritně zavlažovány zatravněné tratě mezi Vozovnou Pankrác a Ústředními dílnami Dopravního podniku i celá tramvajová trať Vozovna Vokovice – Podbaba.
„Léto přímo vybízí k tomu, abychom využili novinku, kterou jsme na vůz během údržby namontovali, tedy cisternu na vodu. Trasy Mazačky během horkých letních dnů budeme plánovat i s ohledem na to, kde voda nejvíce prospěje,“ uvedl Milan Slunečko, vedoucí jednotky Správa vozidel Tramvaje DPP.
Po prvních zkouškách vychází, že tramvaj při rychlosti 20 km/h může kvalitně zavlažit travnatý pás v jednom směru o délce zhruba 1 400 m. Plnění nádrže má být prováděno z hydrantů ve vozovnách. Doba naplnění cisterny je zhruba 10 minut. Objem nádrže je 5 m3.
Díky hlavní funkci – promazávání namáhaných kolejnic – se prodlužuje jejich životnost a výrazně snižuje hlučnost při průjezdu tramvají. V průměru ujede Mazačka za den přes 200 kilometrů. Tramvaj má vlastní WiFi přípojný bod, takže je možné se v její blízkosti připojit k internetu.