dnes
Středa - jasno
21°C
zítra
Čtvrtek - jasno
19°C
pozítří
Pátek - jasno
18°C
Matěj Hlaváček přivedl do Košíř tramvaj, nyní je po něm pojmenovaná souprava
Tramvaj křtil starosta Prahy 5 Pavel Richter. Foto: FB Praha 5

Matěj Hlaváček přivedl do Košíř tramvaj, nyní je po něm pojmenovaná souprava

Včera uplynulo 120 let od zahájení provozu na tramvajové trati ze Smíchova do Košíř. Tuto trať nechal zbudovat tehdejší košířský starosta a podnikatel Matěj Hlaváček. Na jeho počest se proto pražský dopravní podnik rozhodl dát jedné z nových tramvají 15T právě jeho jméno. 

Matěj Hlaváček nejenže nechal trať zbudovat, ale sám ji také financoval. Po Václavu Pšeničkovi a Františku Kardausovi je to už třetí jméno, které nové tramvaje 15T nesou.

Každá z pojmenovaných tramvají bude nosit jméno významné osobnosti po dobu deseti let. Ročně chce dopravní podnik pojmenovat tři až pět tramvají. Lze tak učinit po zesnulém, který je po smrti pět let či více, přičemž s pojmenováním musí samozřejmě předem souhlasit pozůstalí.

Cestující pojmenované tramvaje 15T mohou poznat dle speciálního polepu. Nové tramvaje 15T musí nejdříve ujet sto kilometrů, aby bylo možné vychytat případné závady, a po jejich odstranění ještě dalších sto, aby byla jistota, že může do provozu s cestujícími. Potom teprve Drážní úřad vydá povolení k ostrému provozu.

Matěj Hlaváček (1852 – 1897)

Narodil se v chudé rodině a vyučil se řezníkem. V roce 1878 se oženil s Marií Barborou Schmidtovou a tímto sňatkem získal rozlehlé pozemky v Košířích včetně cihelny, kterou zpočátku pronajímal, ale následně se rozhodl v tomto odvětví sám podnikat. Výnosy využil mimo jiné k výstavbě obytných budov v centrální části Košíř, čímž se vyšvihl mezi místní elitu. Ve druhé polovině šedesátých let 19. století se Košíře osamostatnily od Smíchova a staly se suverénní obcí s vlastním zastupitelstvem, jehož členem se Hlaváček stal v roce 1878 a o deset let později se stal starostou. Rozhodl se z rychle rostoucích Košíř (během let 1869 až 1890 se počet obyvatel ztrojnásobil) udělat moderní město s vodovodem, kanalizací, veřejným osvětlením a reprezentativní dlažbou. Rozvoj samozřejmě pomáhal i jeho podnikání, tedy výstavbě a výrobě cihel.

V roce 1895 byla obec císařem Františkem Josefem I. povýšena na město. Od hospodářské správy hraběte Clam Gallase odkoupil koncem roku 1894 letohrádek Klamovka spolu s rozsáhlým parkovým a hospodářským areálem, který přestavil na luxusní restauraci a část získaných pozemků využil pro výstavbu. V roce 1892 zahájil schvalovací proces na výstavbu tramvajové trati, samotné práce ale kvůli potížím s financováním začaly až v roce 1897. Přes 40 dělníků a řemeslníků ji pak dokončilo v rekordně krátkém čase (během necelých dvou měsíců). Elektrárna napájející trolejové vedení byla umístěna v cihelně u Klamovky a sloužila také k zajišťování elektrického proudu pro novou síť veřejného osvětlení. Trať obsluhovalo pět motorových vozů německé firmy Felix Singer & Co.  Košířská trať byla jednokolejná, vozy se zpočátku míjely pouze v koncových stanicích a na třech dalších místech v průběhu jízdy. Slavnostní zahájení provozu elektrické dráhy se uskutečnilo 13. června 1897.

Kvůli investicím do nemovitostí a výstavby elektrické dráhy se Matěj Hlaváček zadlužil tak, že výnosy z cihelen, tramvaje a z restauračních zařízení nestačily splátky pokrýt. Přestože byla hodnota všech Hlaváčkových nemovitostí téměř dvojnásobná proti všem dlužním úpisům, starosta spáchal sebevraždu. Místní mu následně vystrojili velkolepý pohřeb, průvod prý sahal od Kotlářky až k Plzeňské silnici a byl ještě vidět v Košířích u Mlynářky naproti domu zesnulého starosty. 


Dopravní omezení v Podbabské a Papírenské v Praze 6

Dnes ve 14:01

Z důvodu budování hradidlové komory u břehu Vltavy, která do budoucna zabrání zaplavování nejníže položené části komunikace pod mostem, probíhají v úseku stavební práce. Jsou zde umístěny dočasné semafory, které řídí dopravu. 

Čtyři noci bude uzavřen Letenský tunel

15. října 2018 ve 22:39

Z důvodu údržby a mytí tunelu bude uzavřen Letenský tunel od 17. října do 21. října vždy v noci od 23 hodin do 5 hodin.

Nepojedou tramvaje křižovatkou Lazarská a Spálená

14. října 2018 v 07:41

Z důvodu opravy tramvajové trati na křižovatce ulic Lazarská a Spálená dochází od čtvrtka 18. října od 4:30 hodin do pondělí 29. října do 4:30 hodin k obousměrnému přerušení provozu tramvají v úseku Lazarská–Jindřišská.

Do srpna bude uzavřen vstup do metra z Karlova náměstí

9. října 2018 v 11:30

Ode dneška je kvůli výměně eskalátorů a dalším opravám uzavřen vstup do metra z Karlova náměstí. Cestující musí pro vstup i výstup do a ze stanice používat vestibul z Palackého náměstí.

Dopravní opatření v Povltavské ulici

8. října 2018 v 16:23

Zítra začnou stavební práce na rozšíření nájezdové rampy na most Barikádníků v ulici Povltavská v Praze 8. Práce skončí v neděli 18. listopadu. 

Víkend: Noční uzavření tunelů Brusnického a Dejvického

8. října 2018 v 10:15

Z důvodu pravidelné údržby a kontroly technologie tunelů budou Brusnický a Dejvický od 13. října od 23 hodin do 14. října do 5 hodin uzavřeny.

Svezte se historickým trolejbusem Škoda 8Tr

8. října 2018 v 08:22

V neděli 14. října, plánované časy odjezdů z Kundratky: 10:00, 11:00, 13:00, 14:00 a 15:00 hodin. Jízdenky za 35 korun budou prodávány přímo ve voze – nástup bude umožněn zadními dveřmi. Kapacita jízdy je 40 cestujících.

Oprava vozovky ulice K Barrandovu ve směru z centra pokračuje

7. října 2018 v 19:12

V termínu od 9. října do 25. listopadu bude pokračovat oprava vozovky v ulici K Barrandovu ve směru z centra v úseku K Holyni po Pražský okruh. Technická správa komunikací hl. m. Prahy zde kompletně vymění povrch vozovky. Oprava povrchu vozovky směrem do centra proběhla o letních prázdninách...

Další články
Nahoru