dnes
Úterý - zatazeno
14°C
zítra
Středa - zatazeno
17°C
pozítří
Čtvrtek - zatazeno
15°C
Masarykovo nádraží čeká řada změn, v rámci rekonstrukce byly aktuálně otevřeny nové poklady
Nové pokladny na Masarykově nádraží. Foto: ČD

Masarykovo nádraží čeká řada změn, v rámci rekonstrukce byly aktuálně otevřeny nové poklady

Masarykovo nádraží v Praze čekají další opravy za stovky milionů korun. Za 100 milionů korun bude zrekonstruována část historické stavby v blízkosti metra, v prostorách vzniknou kanceláře či nocležny. Opravovat se začne také část u Hybernské ulice, kde budou restaurace či obchody. Včera na nádraží začaly fungovat nové pokladny. Plány rekonstrukce představili zástupci Českých drah (ČD) a developerské společnosti Penta Real Estate. Konsorcium obou firem plánuje celkovou modernizaci za více než čtvrt miliardy korun.

Cestujícím slouží od včerejška nové pokladny na pražském Masarykově nádraží. Jednou z nejvýznamnějších železničních stanic v zemi projde každý den 30 až 35 tisíc cestujících. Tento významný dopravní uzel, kde se páteřní železniční doprava kříží s linkami tramvají, metra a také městských a dálkových autobusů na sousední Florenci, prochází rozsáhlou rekonstrukcí. V budoucnosti by tu měla začínat také rychlodráha na pražské letiště.

„Podíl zákazníků, kteří si jízdní doklady nakupují přes e-shop nebo mobilní aplikaci, postupně roste. Přesto pokladny stále mají svůj význam, zejména v Praze,“ uvedl Radek Dvořák, místopředseda Představenstva ČD. Pokladny byly historicky umístěny daleko od odjezdové haly, nástupišť a současné hlavní přístupové cesty od výstupů ze stanice metra a od tramvají v Havlíčkově ulici. Proto byly v rámci rekonstrukce budovy přesunuty hned k prvnímu nástupišti.

Zákazníci mají k dispozici 6 přepážek – mezinárodní pokladnu, vnitrostátní pokladny, informace a noční vnitrostátní pokladnu s okénkem do chodby. Součástí zařízení jsou také odjezdové monitory a dva dotykové elektronické informační panely s informacemi o odjezdech a příjezdech vlaků, jízdním řádem a řazením vlaků, které byly doposud řešeny papírovými vývěskami.

Při výstavbě nových pokladen, které přišly na zhruba 14,5 milionu korun, vzniklo i nové zázemí pro pokladní a personál stanice. V souladu s harmonogramem dalších fází rekonstrukce začne směrem k Hybernské ulici v nejbližších týdnech budování čekárny a úschovny zavazadel. Předpokládané náklady jsou kolem 3,6 milionu korun.

„Velkou investici aktuálně chystáme v takzvaném traktu B směrem ke vstupu do metra. Opravíme malou secesní sloupovou dvoranu v přízemí a prostory v patrech budou sloužit jako nocležny pro naše zaměstnance a jako kanceláře. Předpokládaná cena této etapy rekonstrukce je kolem 100 milionů korun,“ pokračoval Dvořák.

Masarykovo nádraží prochází rozsáhlou rekonstrukcí už od roku 2011, kdy Penta Real Estate dokončila opravu zastřešení odjezdové haly a skleněné průčelí do Havlíčkovy ulice. Následovala modernizace technologií, žulová podlaha v hale, nové toalety i prostory pro nové obchody.

V příštím roce se vrátí velká restaurace do prostor, které na dlouhou dobu zabralo kasino. Zároveň do ní bude obnoven přístup z Hybernské ulice, jako tomu bylo v době první republiky. Do dvou let budou otevřeny další obchody v budově podél Hybernské ulice. Celkové náklady na rekonstrukci Masarykova nádraží do roku 2021 přesáhnou částku čtvrt miliardy korun.

Vedle budovy se modernizace dočká i blízké okolí. Novou podobu by měla dostat například ulice Na Florenci nebo blízké náměstí u Havlíčkovy ulice. Penta také vlastní pozemky v okolí nádraží, které v roce 2016 odkoupila od správy železnic za 236 milionů korun. Za 6,5 miliardy korun tam developer plánuje administrativní čtvrť s obchody a restauracemi a také park podle projektu studia zesnulé britské architektky Zahy Hadidové.

Kompletní rekonstrukci železniční části nádraží plánuje za 2,4 miliardy korun v příštích letech také Správa železniční dopravy cesty (SŽDC). Po ní by se měl rozšířit počet kolejí ze stávajících sedmi na devět nebo zvýšit rychlost vlaků ve směru do Libně až na 100 km/h. Vznikne také nový vestibul ve formě zastřešení propojující prostor ulic Na Florenci, Hybernská a Opletalova s přístupy na jednotlivá nástupiště.


Příští týden budou na tři noci uzavřeny tunely Brusnický a Dejvický

Dnes v 10:16

Z důvodu mytí budou Brusnický a Dejvický tunel uzavřeny od 29. října do 1. listopadu vždy od 23 hodin do 5 hodin.

Palmovka – Maniny: V sobotu a v neděli nepojedu tramvaje

Včera v 08:39

V sobotu 26. října a v neděli 27. října, vždy od 8 hodin do 18:15 hodin bude z důvodu výměny svítidel veřejného osvětlení na Libeňském mostě obousměrně přerušen provoz tramvají v úseku Palmovka – Maniny.

Uzavření Bubenečského tunelu potrvá 3 noci

18. října 2019 ve 13:30

Z důvodu mytí bude Bubenečský tunel od 21. 10. do 24. 10. uzavřen vždy od 23 do 5 hodin.

Letenský tunel bude od pondělí čtyři noci uzavřen

18. října 2019 v 11:37

Z důvodu pravidelné údržby a mytí bude Letenský tunel od 21. října do 25. října, tj. 4 noci, vždy od 23 hodin do 5 hodin uzavřen.

V pondělí začne oprava povrchu vozovky ulice Do Říčan

18. října 2019 v 11:02

V pondělí 21. října zahájí Technická správa komunikací souvislou údržbu komunikace Do Říčan v úseku Českobrodská – Na Korunce.

Další články
Nahoru