Dnes Pondělí - mlha 1°C
Zítra Úterý - zatazeno -2°C
Pondělí 1. 3. 2021
Svátek má Bedřich
Koronavirus
Aktuální informace o šíření epidemie v Praze.
Masarykovo nádraží čeká řada změn, v rámci rekonstrukce byly aktuálně otevřeny nové poklady
Nové pokladny na Masarykově nádraží. Foto: ČD

Masarykovo nádraží čeká řada změn, v rámci rekonstrukce byly aktuálně otevřeny nové poklady

Masarykovo nádraží v Praze čekají další opravy za stovky milionů korun. Za 100 milionů korun bude zrekonstruována část historické stavby v blízkosti metra, v prostorách vzniknou kanceláře či nocležny. Opravovat se začne také část u Hybernské ulice, kde budou restaurace či obchody. Včera na nádraží začaly fungovat nové pokladny. Plány rekonstrukce představili zástupci Českých drah (ČD) a developerské společnosti Penta Real Estate. Konsorcium obou firem plánuje celkovou modernizaci za více než čtvrt miliardy korun.

Cestujícím slouží od včerejška nové pokladny na pražském Masarykově nádraží. Jednou z nejvýznamnějších železničních stanic v zemi projde každý den 30 až 35 tisíc cestujících. Tento významný dopravní uzel, kde se páteřní železniční doprava kříží s linkami tramvají, metra a také městských a dálkových autobusů na sousední Florenci, prochází rozsáhlou rekonstrukcí. V budoucnosti by tu měla začínat také rychlodráha na pražské letiště.

„Podíl zákazníků, kteří si jízdní doklady nakupují přes e-shop nebo mobilní aplikaci, postupně roste. Přesto pokladny stále mají svůj význam, zejména v Praze,“ uvedl Radek Dvořák, místopředseda Představenstva ČD. Pokladny byly historicky umístěny daleko od odjezdové haly, nástupišť a současné hlavní přístupové cesty od výstupů ze stanice metra a od tramvají v Havlíčkově ulici. Proto byly v rámci rekonstrukce budovy přesunuty hned k prvnímu nástupišti.

Zákazníci mají k dispozici 6 přepážek – mezinárodní pokladnu, vnitrostátní pokladny, informace a noční vnitrostátní pokladnu s okénkem do chodby. Součástí zařízení jsou také odjezdové monitory a dva dotykové elektronické informační panely s informacemi o odjezdech a příjezdech vlaků, jízdním řádem a řazením vlaků, které byly doposud řešeny papírovými vývěskami.

Při výstavbě nových pokladen, které přišly na zhruba 14,5 milionu korun, vzniklo i nové zázemí pro pokladní a personál stanice. V souladu s harmonogramem dalších fází rekonstrukce začne směrem k Hybernské ulici v nejbližších týdnech budování čekárny a úschovny zavazadel. Předpokládané náklady jsou kolem 3,6 milionu korun.

„Velkou investici aktuálně chystáme v takzvaném traktu B směrem ke vstupu do metra. Opravíme malou secesní sloupovou dvoranu v přízemí a prostory v patrech budou sloužit jako nocležny pro naše zaměstnance a jako kanceláře. Předpokládaná cena této etapy rekonstrukce je kolem 100 milionů korun,“ pokračoval Dvořák.

Masarykovo nádraží prochází rozsáhlou rekonstrukcí už od roku 2011, kdy Penta Real Estate dokončila opravu zastřešení odjezdové haly a skleněné průčelí do Havlíčkovy ulice. Následovala modernizace technologií, žulová podlaha v hale, nové toalety i prostory pro nové obchody.

V příštím roce se vrátí velká restaurace do prostor, které na dlouhou dobu zabralo kasino. Zároveň do ní bude obnoven přístup z Hybernské ulice, jako tomu bylo v době první republiky. Do dvou let budou otevřeny další obchody v budově podél Hybernské ulice. Celkové náklady na rekonstrukci Masarykova nádraží do roku 2021 přesáhnou částku čtvrt miliardy korun.

Vedle budovy se modernizace dočká i blízké okolí. Novou podobu by měla dostat například ulice Na Florenci nebo blízké náměstí u Havlíčkovy ulice. Penta také vlastní pozemky v okolí nádraží, které v roce 2016 odkoupila od správy železnic za 236 milionů korun. Za 6,5 miliardy korun tam developer plánuje administrativní čtvrť s obchody a restauracemi a také park podle projektu studia zesnulé britské architektky Zahy Hadidové.

Kompletní rekonstrukci železniční části nádraží plánuje za 2,4 miliardy korun v příštích letech také Správa železniční dopravy cesty (SŽDC). Po ní by se měl rozšířit počet kolejí ze stávajících sedmi na devět nebo zvýšit rychlost vlaků ve směru do Libně až na 100 km/h. Vznikne také nový vestibul ve formě zastřešení propojující prostor ulic Na Florenci, Hybernská a Opletalova s přístupy na jednotlivá nástupiště.


Tunely Strahovský, Brusnický a Dejvický budou uzavřeny

Dnes ve 13:01

Z důvodu údržby technologie a čištění kamer bude Strahovský tunel uzavřen od středy 3. března od 23 hodin do čtvrtka 4. března do 5 hodin.

Křižovatka Suchdolské a Kamýcké je v provozu

Dnes v 11:48

Od pondělí 1. března je křižovatka Suchdolské a Kamýcké ulice opět v obousměrném provozu. Do Suchdolské se vrátily i autobusy linky 147 ve směru do centra.

Tunelovým komplexem Blanka od čtvrtka v noci neprojedete

25. února 2021 ve 13:09

Uzavření tunelového komplexu Blanka je plánováno od čtvrtka 25. února od 23 hodin do pátku 26. února do 5 hodin.

Výluka tramvají Malostranská – Chotkovy sady prodloužena

25. února 2021 v 11:27

V Chotkově ulici se opravuje trať, kolem Jeleního příkopu nejezdí tramvaje, výluka bude prodloužena do 5. března.

V pražské MHD se změní hlášení o povinnosti mít zakrytý nos a ústa

23. února 2021 v 15:17

Pražský dopravní podnik (DPP) upraví hlášení o povinnosti mít v MHD zakrytý nos a ústa. Učiní tak kvůli vládnímu nařízení nosit respirátor, nanoroušku či dvě chirurgické roušky přes sebe. Hlášení začne vysílat od čtvrtka 25. února. Na dotaz ČTK to dnes uvedla mluvčí DPP Aneta Řehková. Dosud mohli...

Po zimní přestávce začíná rekonstrukce mostu ve Švehlově ulici

22. února 2021 v 16:50

Technická správa komunikací začne v pondělí 1. března s pracemi na rekonstrukci mostu, který převádí ulici Švehlova přes Měcholupský potok.

Od března budou pokračovat stavební práce na Chodovské

21. února 2021 v 07:35

Technická správa komunikací (TSK) zahájí v pondělí 1. března další práce na ulici Chodovská, které byly přerušeny zimní přestávkou. Stavba potrvá do 15. června. 

Další články
Nahoru