dnes
Sobota - zatazeno
8°C
zítra
Neděle - skorojasno
5°C
pozítří
Pondělí - jasno
4°C
Kafkovi nesluší ruská ušanka
Kromě hudebních má Martin Němec i výtvarné sklony. Foto: Rudolf Kudrnáček

Kafkovi nesluší ruská ušanka

Hudebník a výtvarník Martin Němec strávil velkou část života na Malé Straně. Genius loci historické části Prahy se podle něj vytrácí, kolorit, nostalgická atmosféra a rázovití obyvatelé jsou pryč. Pod make-upem komerce a podbízení se turistům však podle něj stále dýchá magický duch zakonzervovaných staletí.  

Dlouhodobě žijete v centru metropole. V čem spatřujete negativní dopady jeho vylidňování?
Musím se přiznat, že je tomu rok co jsme se s manželkou po téměř celoživotním bydlení v regionu Hradčan a Malé Strany rozhodli nežít dál v samém epicentru turistického ruchu (poslední desítku let to bylo Malostranské náměstí) a odstěhovali jsme se do poklidné náruče Královských Vinohrad. Hemžení cizinců a cvakání jejich fotoaparátů jsme vyměnili za pohled na stromy Riegerových sadů a jejich ticho. Na Malou Stranu už tedy jezdím jen jako návštěvník – a je to krásné.

Ztrácí střed Prahy úbytkem rezidentů své genius loci?
Jednoznačně. Nerudu už na Malé Straně nepotkáte a kohokoliv, kdo si může jeho povídky přečíst v originále, jen stěží. Je to nezvratná daň otevření se světu… Hlasitou diskotékovou hudbu znějící z průchodů starobylých domů, ve kterých se prodávají všechny ty nesmyslné tretky, bych postavil mimo zákon. Zřídil bych pro ten účel oddělení estetické policie české republiky /smích/.

Jak se žilo na Malé Straně před třiceti lety a v současnosti?
Ten kolorit, ona nostalgická atmosféra, rázovití obyvatelé – to vše je pryč. Přesto však zůstává úžasná architektura a kdesi pod make-upem komerce dýchá magický duch zakonzervovaných staletí. Více se bojím o pražskou periferii a takzvanou „hrabalovskou" Libeň. Jejich poetická atmosféra je již nenávratně ztracena.

V minulosti jste podpořil plánovanou přeměnu Václavského náměstí. Souhlasíte i s tím, že na začátku letošního roku byly odstraněny stánky s klobásami, aniž by byl znám již datum osazení stánků nových?
Já se tedy úplně do problematiky stánků s klobásami neponořil /smích/, takže nemám nijak vyhraněný názor. Myslím, že svým způsobem k „Venzelplatzu" nějaká ta klobása patří. Asi jen ony stánky by měly být architektonicky méně sebestředné – tyhle vypadají, jako kříženci lunárního modulu se střelnicí. Zákazník by je měl registrovat spíš podle čichu, ne? Trochu prvorepublikové střídmosti by jistě neškodilo.

Osud jakých zanedbaných a neudržovaných historických staveb se vás dotýká nejvíce?
Nejvíc jsem trpěl nekompetentní rekonstrukcí Karlova mostu. Nechápu vůbec, jak k tomu mohlo dojít. Příšerným nešvarem se také stalo „vykuchání" starých domů novými majiteli. Mnoho domů v Nerudově ulici například má pod středověkou skořápkou v sobě sklo a beton. Tragickým omylem těchto nenapravitelných rozhodnutí je snaha podbízet se cizincům, kteří ale paradoxně přijíždějí za tím, co je likvidováno. Kafkovi nesluší ruská ušanka a renesančnímu domu plastová okna.

Jste autorem scénáře a hudby k filmu o drogových závislostech Perníková věž. Jak hodnotíte přístup města k řešení drogové problematiky?
Nechápu, že se složitě řeší, zda bude možné si na Václaváku koupit klobásu, když je možné na stejném náměstí za bílého dne kupovat pervitin a heroin. Jejich prodej závislým, je sice nezávislý na stáncích, ale o to víc vzkvétá. Doufám, že policisté, kteří tu problematiku řeší, jsou všichni tajní, neb uniformu nebývá v těch místech vidět.

Se skupinou Lili Marlene pravidelně vystupujete v Malostranské besedě. Jak na vás toto prostředí působí?
Malostranskou Besedu mám moc rád – je to jakási Alma mater obou mých kapel Precedens i Lili Marlene, která zde dokonce před deseti lety vznikla. Prožili jsme v Besedě spoustu koncertů, zkoušek i flámů. Pro všechny muzikanty a jiné umělce zde vystupující je naprosto skvělé, že současní provozovatelé po rekonstrukci navázali na besední tradici a dokázali udržet dramaturgii i charakter tohoto místa. Je to poloviční zázrak! Díky! Nejbližší koncert Lili Marlene v Malostranské Besedě bude v pondělí  4. února ve 20:30.

Jak vás prostředí historické Prahy inspiruje k umělecké tvorbě?
Pokud taková inspirace existuje, pak je nepřímá. Spíš bych řekl, že zafungovala v případě mého psaní (knihy povídek Stodola a Vana s výhledem. Pozn.autora), nežli muziky a obrazů. Možná, že prostředí staré Prahy, ve kterém jsem vyrůstal od svých jedenácti let, nějak exponovalo můj zájem o umění jako celek.

Čemu se nyní věnujete?
Kromě pravidelného již zmíněného hraní v Malostranské Besedě s Lili Marlene (famózní alt Dáši Součkové stoji opravdu za slyšení), odehrajeme 11. dubna v Paláci Akropolis další z řady koncertů k třicátému výročí Precedens s Bárou Basikovou, Petrem Kolářem, Janem Saharou Hedlem a Lili jako předkapelou. Mám radost, že kapela má stále potenciál zaujmout diváky a hlavně energii zaujmout sama sebe /smích/. Jinak se převážně věnuji malování, protože mě 30. dubna čeká vernisáž obrazů v galerii Nová síň ve Voršilské ulici. Splnil jsem si i velkou radost tím, že budu vystavovat spolu se svým, bohužel již nežijícím tátou, který byl skvělý restaurátor a neprávem pozapomenutý malíř. Oba se na to těšíme!

 

Martin Němec

Hudebník a výtvarník. Narozen 16. 6. 1957 v Praze, kde absolvoval malířství na Akademii výtvarných umění. Kapelník a výhradní autor rockové skupiny Precedens (Doba ledová, Věž z písku, Pompeje, Drž hudbu!, Aurora atd.) a skupiny Lili Marlene (Tango desolato). S Bárou Basikovou i dalšími interprety natočil desítky alb (Angel voices, Dreams of sphinx, Responsio mortifera atd.). Vytvořil hudbu k mnoha filmům (Perníková věž, Smrt pedofila, Únos domů, T.M.A. atd.), k divadelním hrám režiséra Ctibora Turby (Archa bláznů, Giro di Vita atd.) a TV seriálům (Poslední sezóna, Agentura Puzzle atd.). Vytvořil TV znělky (Oko, Gen, Genus atd.), Získal mnoho významných ocenění hudebních (Objev roku, Album desetiletí, Bratislavská Lyra), vydal dvě knihy povídek (Stodola a Vana s výhledem) a podle jeho scénáře, oceněného Nadací Miloše Havla, natočil režisér Juraj Herz celovečerní film T.M.A. (dvě hlavní ceny na filmovém festivalu v Kapském městě). Vytvořil hudbu k baletu Periferie pro divadlo F.X.Šaldy v Liberci v režii Aleny Peškové. Napsal elektronickou knihu fejetonů O ženách (a mužích). V současné době probíhá několik koncertů Precedens k 30tému výročí od jejího vzniku s Bárou Basikovou a Petrem Kolářem včetně hostujících Lili Marlene a Jana Sahary Hedla. Zároveň vyšlo kompilační CD s názvem Precedens 30let chystá se album prvotních nahrávek kapely pod názvem Vlci. 30.4. proběhne v pražské Nové síni vernisáž obrazů Josefa a Martina Němce.

Čestnými občany Prahy by mohli být Zátopková, Capalbo a in memoriam Wagner

31. května 2016 v 15:40

Čestnými občany Prahy by mohli být olympijská vítězka v hodu oštěpem Dana Zátopková a zakladatel pražského maratonu Carlo Capalbo. Návrhy na udělení čestných občanství dnes schválila městská rada, potvrdit je ještě musí zastupitelstvo. Stříbrnou medaili za zásluhy radní navrhli udělit in memoriam...

Další články
Nahoru