Magistrát prodlouží platnost karet Opencard, přitom nedávno objednal dvě stě tisíc nových
19. února 2014 14:49
Praha si od rozhodnutí mimo jiné slibuje úsporu peněz magistrátu za náklady na výměnu karet i uživatelů za poplatky. Trvanlivost karet není podle důvodové zprávy připravené pro rozhodování radních ohrožena, čipy prý mají vydržet až 15 let a samotná plastová karta deset. Člověk, který je s projektem Opencard spojen, ale nechtěl být jmenován, ale ČTK před časem řekl, že u čipových karet výrobci standardně garantují fungování čtyři roky.
Pokud někomu skončí platnost Opencard, bude záležet pouze na něm, jestli si požádá o její výměnu nebo jestli si ji bezplatně prodlouží. Za výměnu musí majitelé zaplatit a trvá dva až tři týdny.
Z podkladů rady také vyplývá, že Praha přestane vydávat takzvané hybridní karty, které obsahují bezkontaktní a kontaktní čip. Ty si pořídila asi dvě procenta uživatelů. Pokud si jejich majitelé požádají o výměnu, dostanou klasickou kartu, za výměnu ale zaplatí méně.
Podle nejmenovaného zdroje, který se osobně procesu prodlužování karet účastní, svědčí rozhodnutí o prodloužení platnosti karet „o nekoncepčním jednání magistrátu, který reaguje politicky a odsouvá problém do budoucna bez jakékoliv představy, jak se to má opravdu vyřešit.“
Magistrát nechal podle informací serveru Pražský patriot na konci minulého roku vypsat výběrové řízení na dodávku nových karet Opencard.
V té souvislosti jsme odeslali na Magistrát hl. m. Prahy otázky.
Odpovídal tiskový mluvčí magistrátu Jakub Stadler
Proč pražský magistrát vypsal výběrové řízení na dodávku více než 200 tisíc karet, když se potom rozhodl, že karty prodlouží? Není to nehospodárný krok?
Otevřené výběrové řízení bylo vypsané z důvodu nutnosti zajištění provozu Pražského centra kartových služeb kartami. Jednalo se o standardní transparentní postup výběru dodavatele karet. Soutěží došlo ke snížení cen dodávky za kartu. Soutěž byla nutná i v případě prodlužování platnosti, a to z důvodu vydávaní nových karet nebo obměny karet z důvodu nefunkčnosti, ztráty, eventuálně změn v osobních údajích uživatelů. Dodávka karet do systému je na základě objednávek potřeby provozu a nemusí být vyčerpán celý nasmlouvaný objem karet.
Proč se magistrát rozhodl prodloužit platnost karet, když jejich výrobcem garantovaná životnost je čtyři roky?
Platnost karet byla stanovena na začátku projektu v roce 2006 a 2007. V průběhu užívání karet Opencard byla uvedená doba platnosti podrobena sledování a analýze životního cyklu karty. Na základě uvedených zkušeností a také dalších skutečností byl v roce 2012 zvolen postup prodloužení platnosti karet o 24 měsíců. Reklamace karet z důvodu nefunkčnosti čipu není výrazná. Prodloužení platnosti karet přináší klientům vyšší pohodlí a nezatěžuje jejích peněženku. Výměna karty – tak jako její vydání – je totiž zpoplatněné. Rok 2014 je rokem, ve kterém se připravuje transformace Opencard a jedná se o budoucnost karty samotné. Uvedené důvody vedou k návrhu druhého prodloužení platnosti o 24 měsíců.
Jaké jsou náklady na výměnu karet a jaké na prodloužení jejich platnosti?
Prodloužení platnosti karty je zdarma. Klient vloží kartu do validátoru nebo přijde na přepážku a nechá si zdarma platnost karty prodloužit. S prodloužením platnosti karty se na kartu dohraje zbytková část kuponu nebo převede finanční hotovost parkování. Výměnu karty si klient hradí. Výměny prvních karet Opencard budou spojené s nutnosti návštěvy kontaktního centra PCKS z důvodu předložení fotografie. U výměny karty dochází také k přehrání zbytkové části kuponu na novou kartu.
Jak bude magistrát postupovat v dalších letech, kdy se má celkem vyměnit zhruba 600 tisíc karet? Bude i u nich prodlužovat platnost?
Systém je nyní na prodlužování platnosti karet odzkoušen a nevylučuje se jeho použití i v dalším období. Vzhledem ke skutečnostem, že je připravována jak rozsáhlá změna v provozu Opencard, tak i probíhají procesy soutěžního dialogu pro nastavení systému elektronické jízdenky. Je nutné vyčkat, jaký výsledek přinesou uvedené procesy.