
Magistrála v Praze 2 by se měla proměnit v moderní městský bulvár
30. ledna 2025 19:36
V současné době probíhá zpracování studie proveditelnosti, dokončena by měla být do poloviny letošního března. Podle odhadů by magistrála mohla být upravena, dříve se používal výraz humanizována, kolem roku 2030.
„Současný stav ulic, kudy vede magistrála, je naprosto zoufalý, nehostinný a nebezpečný. Město tu nefunguje. To se musí změnit, a proto je nyní na stole proměna magistrály na Praze 2 v moderní městský bulvár, což přinese zlepšení pro všechny místní obyvatele, podnikatele a další návštěvníky. V ulicích obnovíme stromořadí a upravíme parkování bez jeho zbytečného rušení,“ uvedl 1. náměstek primátora pro oblast dopravy Zdeněk Hřib (Piráti).
Rozšíří se chodníky, doplněním úrovňových přechodů by se měla zlepšit prostupnost pro chodce, vybudovány budou cyklostezky oddělené od pěších i aut. Vytvoříme tak bezpečnější a příjemnější prostředí pro všechny, kdo se tu pohybují. „Řidiči se přes to všechno nemusí bát, průjezdnost pro auta bude zachována díky chytrým semaforům, které předpokládají efektivní využití zelené vlny na křižovatkách,“ pokračoval.
„Rekonstrukce magistrály a navazujících komunikací je klíčovým projektem pro rozvoj naší městské části. Nejde jen o pouhou opravu silnice, ale o zásadní investici do budoucnosti Prahy 2. Modernizace magistrály nám umožní zlepšit život občanů, ale bez vybudování dalšího propojení pro individuální automobilovou dopravu mezi Prahou 4 a Prahou 5 se dopravní obslužnost na Praze 2 výrazně nezlepší a ani dopad na životní prostředí nedosáhne očekávaných výsledků. Přesto chceme zajistit, aby rekonstrukce proběhla co nejrychleji, nejplynuleji a minimalizovala dopady na obyvatele a dopravu,“ uvedl starosta Prahy 2 Jan Korseska (ODS).Dojde ke kompletní rekonstrukci ulic Sokolská, Mezibranská a Legerova od fasády k fasádě. Zrekonstruují se vozovky, chodníky, mobiliář a další prvky veřejného prostoru. Spolu s tím se provedou i opravy inženýrských sítí, které je třeba obnovit.
Podle radního Prahy 2 pro oblast dopravy Tomáš Halvy (TOP 09) je cílem, aby se zachovala automobilová doprava v současné kapacitě, aby nevznikaly další kolony, aby se zároveň do projektu integrovala plnohodnotná cyklostezka. „Plusem moderního městského bulváru jsou nová parkovací místa v parkovacích místech mezi stromy,“ uvedl. Zároveň ocenil, že se počítá při plánované rekonstrukci i s celkovou úpravou Ječné ulice. „Vybudují se nová parkovací místa, obnovilo by se stromořadí a vznikly by modernější a prostornější nástupní ostrůvky pro tramvaje,“ dodal.
Podél ulic budou vysázena nová stromořadí s velkými stromy. V Sokolské ulici bude zachováno co nejvíce stávajících perspektivních stromů.

Důležitým aspektem je i bezbariérový přístup. Některé bariérové podchody budou nahrazeny úrovňovými přechody, které usnadní pohyb chodcům a osobám s omezenou pohyblivostí. Přibudou i další nové přechody. Cyklisté se mohou těšit na oddělené cyklostezky o šířce 2,5 metru v obou ulicích, které zajistí jejich bezpečný a plynulý pohyb.
Parkování bude řešeno pomocí moderních podélných parkovacích zálivů s kamennou dlažbou. Počet a rozmístění parkovacích stání bude řešeno s ohledem na místní podmínky a potřeby.
„Příprava projektové studie pro rekonstrukci magistrály a Ječné ulice je pro Technickou správu komunikací náročná a zároveň inspirativní výzva. Musíme skloubit zájmy všech účastníků provozu a zároveň vytvořit kvalitní veřejný prostor. Naši specialisté se pokusí najít optimální řešení pro Prahu, které bude přínosem pro všechny. Bude nutné vyřešit komplexní dopravní situaci a implementovat inovativní řešení pro udržitelnou infrastrukturu. Jsme si vědomi náročnosti tohoto úkolu, ale věříme, že se nám podaří najít to nejlepší možné řešení," řekl Filip Hájek, generální ředitel Technické správy komunikací (TSK).
Úpravy v Ječné ulici
TSK připravuje projekt obnovy stromořadí a úpravy uličního profilu v Ječné ulici, která je kolmá na magistrálu. Cílem je zlepšení životního prostředí obnovou stromořadí a zvýšení komfortu pro všechny uživatele ulice s důrazem na principy modrozelené infrastruktury.
Stávající stromořadí v Ječné ulici je dlouhodobě v nevyhovujícím stavu. Důvodem je mimo jiné i uložení vodovodního potrubí přímo pod stromy, což značně komplikuje jejich údržbu a rozvoj.
V rámci projektu se počítá s výsadbou desítek nových stromů s větším rozestupem, aby se koruny stromů vzájemně neomezovaly v růstu. Stávající stromy v dobrém stavu budou zachovány a jejich kořenový prostor bude vylepšen.
Výrazně bude rozšířen nástupní ostrůvek tramvajové zastávky Štěpánská směr I. P. Pavlova tak, aby splňoval bezpečnostní parametry pro cestující. Zároveň ale zůstanou zachovány dva jízdní pruhy pro auta podél ostrůvku.
Zastávka Štěpánská směr Karlovo náměstí pak bude posunuta na druhou stranu křižovatky, aby lépe obsloužila danou lokalitu.