Lovec trendů má jasno: Do interiérů opět vtrhnou osmdesátky
Stefan Nilsson
„Jsme posedlí barvami“, říká skandinávský trend expert Stefan Nilsson, který míří do Prahy. Na veletrhu DESIGN SHAKER totiž bude jedním z významných zahraničních řečníků na konferenci Trend + Materiál, která se koná hned první veletržní den. Jaký má podle něho význam slovo trend? „Trend je změna. Je to něco, co děláme a co je nové, nebo co jsme už dlouho nedělali. I nová technologie může být trendem, stejně jako nové chování, jako je například vintagehunting. Když se tím řídí hodně lidí, je trend velký a naopak, když se tak chová jen úzká skupina lidí, je trend úzce profilovaný. Mým úkolem coby lovce trendů neboli trend huntera – specialisty na trendy je shromáždit tato nová chování a pokusit se zjistit, zda mají společné vlákno. Mou prací je také předvídat, kdy se toto nové chování prosadí a stane se komerčním, aby značky, respektive firmy mohly pracovat s trendy,“ uvádí světově uznávaný expert na trendy a přibližuje, kde trendy hledá a odkud čerpá informace o těch nových. „Pracuji se čtyřmi zdroji. Čtu všechny druhy statistik, které se mi dostanou do rukou. Čísla a hodnoty jsou důležité, když mluvíme o změnách. Pak je to mnoho rozhovorů a debat, kde se o tomto tématu bavíme a řešíme jej. Za třetí: dívám se do historie. Už jsme to někdy dělali? Existují podobnosti a změny? A začtvrté jezdím po světě na 20 až 30 veletrhů nebo týdnů designu ročně. To mi dává informace o tom, co se skutečně objeví na trhu. Důležitá je také návštěva světových měst jako Londýn, Paříž, New York, Tokio a Milán. Musím vidět, co se tady děje na ulicích,“ upřesňuje Nilsson.
Energie i nostalgie
A jak je to s nejvýznamnějšími trendy tohoto období v interiérovém designu? „Stále máme post pandemické období, kdy vidíme, že setkání lidí jsou nesmírně důležitá. Chceme chodit do restaurací a cestovat. I maloobchod se kvůli tomu mění. Nikdo nechce být doma – místo toho je klíčové nakupovat v kamenném obchodě. Tento energický trend je vidět v používání barev, jde o výrazné, jasné barvy a vzory. Všichni máme „digitální únavu“. Zároveň je vidět obrovský trend v nostalgii. Hotely jsou postaveny v nostalgickém stylu. Věci, které kupujeme, jsou nostalgické, atd.
Po delší době uvidíme návrat 80. let. Lesklé povrchy, pop music, pruhy, a také elitářství…Zmínit lze hesla jako snové pastely, umělá inteligence, folklór s červenými barvami, tropická zeleň…Děje se mnoho věcí,“ dodává Nielsen.
Také letos se můžete 11. až 14. dubna těšit na atraktivní souběh veletrhů DESIGN SHAKER, FOR INTERIOR a FOR GARDEN. Kromě expozic nabitých novinkami budou k dispozici i poradenská centra a bohatý doprovodný program.