Linka seniorů: Nejistota, alkohol nebo deprese
3. října 2022 07:29
„Volající zmiňují velkou existenční úzkost, objevují se nejen deprese a poruchy spánku, ale také sebevražedné úvahy či jednání. A to zhruba u stejného počtu volajících, jako v loňském roce, kdy volající reagovali na krizi vyvolanou pandemií,” říká vedoucí Linky seniorů 800 200 007, Kateřina Bohatá.
„Co je však varovné, je velký nárůst hovorů, kde senioři zmiňují závažnější problém s užíváním alkoholu. Počet volajících s tímto problémem v období srpen-září meziročně vzrostl čtyřnásobně. Z dlouhodobě stabilních cca 20 hovorů měsíčně počet narostl na 80 a 95 hovorů v průběhu srpna a září tohoto roku. To by mohlo vypovídat o tom, že jsou volající pod dlouhodobým stresem. Pokud se podaří najít pro ně úlevu ve formě podpory nebo informací a posílit jejich kompetence, věřím, že se tento počet opět sníží,” doplňuje Bohatá.
Jedním z nejčastějších témat jsou existenční problémy. Před 20 lety byl nepoměr v důchodech, vracely se byty v restitucích a lidé neměli na nové nájmy nebo neměli kam jít. Příběhy volajících na linku tak měly leccos společného s aktuální situací.
„Protože finanční situace volajících se nám nedařilo vždy zdárně řešit, např. i s pomocí našich právníků, bylo potřeba hledat jiné cesty, jak pomáhat volajícím s existenčními problémy. Rozhodli jsme se pomáhat zvládnout frustraci. Často jde o lidi, kteří celý život tvrdě pracovali, teď jsou ale najednou v hmotné nouzi a nevidí řešení. Nemohou si vzít brigádu, je jim hloupé říct i o dávky, procesu žádání o dávky nerozumí nebo na ně čekají dlouho,“ vysvětluje Bohatá.
Volající, kteří řeší existenční problémy, například v souvislosti s energetickou krizí, získají na Lince seniorů podporu i konkrétní nasměrování. Na základě dosavadních telefonátů sestavil tým Linky seniorů nejdůležitější podpůrné body:
• Využijte možností zorientovat se v oblasti sociálních služeb a státní sociální podpory (informace získáte na linkách krizové pomoci, sociálním odboru, www.destnikprotidrahote.cz).
• Neostýchejte se dostupných možností využít a a účelně podporu čerpejte. Nejčastěji jde o příspěvek na bydlení, doplatek na bydlení, příspěvek na dietní stravování či příspěvek na mobilitu. Počítejte s tím, že příspěvky jsou účelně přiznány a musí být využity na daný konkrétní účel.
• Udržujte si přehled o financích (požádejte o častější vyúčtování služeb, veďte si finanční deník).
• Zaměřte se na zajištění základních potřeb a nešetřete na nich (základní strava, teplo v obytné místnosti, péče o zdraví)
• V lékárně/u lékaře se zeptejte na léky bez doplatku.
• Mluvte se svými blízkými otevřeně, když je vaše finanční situace tíživá.
• Nemusíte vše zvládnout sami, využívejte nabízené podpory a pomoci okolí. Využijte například organizace jako je oblastní Charita, Šatník nebo Potravinová banka.
• Využívejte možností poradenství v oblasti energetických úspor, konzultujte plánované velké výdaje na zateplení či rekonstrukce apod. Buďte obezřetní při využívání nabídek firem.
• Neostýchejte se zapojit do akcí ve vašem okolí. Společné vaření, výměnné bazárky oblečení či domácích produktů mohou pomoci uspořit peníze i navázat nová přátelství.
20 let na Lince seniorů
Linka seniorů 800 200 007 je bezplatnou anonymní krizovou linkou a linkou důvěry pro seniory, pečující o seniory a osoby v krizi. Provozní doba je každý den, včetně víkendů a svátků, od 8 do 20 hodin. Partnerem linky je MPSV, Nadace O2 a Magistrát hl. města Prahy. Nezisková organizace Elpida ji zřídila 1. října 2002 při příležitosti Mezinárodního dne seniorů.
Za 20 let se provozní doba Linky seniorů prodloužila o 10 hodin denně. V roce 2002 byla Linka k dispozici dvě hodiny denně a za rok se dovolalo téměř 1000 seniorů nebo pečujících. Dnes počet narostl na 23 000 ročně.
Role linky byla původně informační. Střídali se na ní lékaři, právníci nebo psychologové. Brzy se ale ukázalo, že nejdůležitější je podpořit seniory ve zvládání náročné situace a umět rozhovor vést, proto se služba proměnila v krizovou linku. Právními, sociálními nebo zdravotními základy jsou dnes vybavení psychologové a krizoví interventi. Neustále se vzdělávají a musí mít přehled.
Na bezplatnou linky se za dobu její existence dovolaly stovky tisíc lidí v krizi, důvody se ale často opakují. Nejčastěji přiměje volající vytočit Linku seniorů pocit osamělosti a rodinné vztahy.