dnes
Středa - prehanky-dest
23°C
zítra
Čtvrtek - obcasny-dest
20°C
pozítří
Pátek - bourky
20°C
Linka metra D už stála miliardu, odhad konečného účtu je 72 miliard
Plánovaná podoba stanice metra Pankrác. Vizualizace: Metroprojekt

Linka metra D už stála miliardu, odhad konečného účtu je 72 miliard

Vedení hlavního města odhaduje, že stavba nové linky metra D z Písnice na náměstí Míru vyjde na 72 miliard korun. Náklady na přípravu stavby zatím činily zhruba miliardu korun. Na dnešním jednání zastupitelstva to uvedl primátorův náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě). Dodal, že jde o odhad podle aktuálních cen stavebních prací a finální cena vzejde ze soutěže na zhotovitele. Město chce letos začít s geologickým průzkumem pro stavbu.

Zvýšení ceny oproti předchozím odhadům kritizoval opoziční zastupitel Petr Stuchlík (ANO). Náměstek Scheinherr v reakci uvedl, že minulá reprezentace vycházela z čísel, která nezohledňovala nárůst nákladů na stavební práce v posledních letech. První úsek z depa Písnice na Pankrác podle něho na základě aktuálních odhadů vyjde na 57 miliard korun, celá zatím naplánovaná trasa až do centra města pak o 15 miliard Kč více. Kam povede linka ze zastávky Náměstí Míru zatím není rozhodnuto, zvažuje se pokračování na Žižkov a do Vysočan.

Zhruba miliarda, kterou zatím město utratilo, padla podle náměstka na výkupy pozemků, inženýring a přípravu projektu. Letos by měl začít geologický průzkum, který vyjde na další zhruba miliardu a půl. Vzniknou při něm části tunelu, které budou později využité pro samotnou stavbu. Město již vybralo dodavatele, do 4. dubna však ještě trvá lhůta pro odvolání. Pro první úsek mezi Pankrácí a Olbrachtovou by město chtělo získat stavební povolení do tří let, pozemky už jsou tam podle vedení magistrátu v podstatě vyřešeny. Zástupci města tento týden oznámili, že se dohodli s vlastníky pozemků nutných pro stavbu stanice metra D Nádraží Krč.

Díky této předběžné dohodě by podle Scheinherra měla být stažena žaloba ze strany majitelů pozemků proti územnímu rozhodnutí, která v současnosti blokuje zahájení geologického průzkumu. Finální dohody by magistrát chtěl dosáhnout do tří měsíců tak, aby bylo možné stavbu zahájit ještě v první polovině roku. Žaloby byly původně dvě, tu ze strany firmy Arkády Pankrác už se podle náměstka podařilo stáhnout.

Scheinherr dnes také uvedl, že město se chystá řešit i výtvarnou podobu nových stanic. Podobu interiérů by měl ve spolupráci s městem a společností Metroprojekt, která linku navrhuje, řešit architekt David Vávra. Nepůjde o soutěž na celkové stavební řešení stanic, které zůstane podle návrhu Metroprojektu. Podobný návrh na jednotnou vizuální podobu interiérů stanic schválilo už minulé vedení magistrátu. Část politiků a odborné veřejnosti se pokoušelo prosadit architektonické soutěže na podobu nových stanic, ale neuspěli.

V první fázi má vzniknout úsek metra Pankrác – Olbrachtova. Následně bude stavba prodloužena do plánované zastávky Nové Dvory. Jako poslední ve směru na jih vznikne trasa od Nových Dvorů až do konečné Depo Písnice. Kromě úseku z Pankráce do Písnice má vést metro D také z Pankráce na náměstí Míru. O stavbě této části trasy se zatím nerozhoduje. Na nové lince budou jezdit vlaky bez řidiče. Sněmovna nyní schvaluje úpravu zákona, která to umožní.


Rašínovo nábřeží směrem z centra je uzavřeno

13. července 2020 v 09:59

Od dnešního dne do 21. července je uzavřena část Rašínova nábřeží ve směru z centra.

Dopravní omezení v ulicích Sokolská, Legerova a Mezibranská

12. července 2020 ve 22:48

Od 13. července do 4. září bude omezen provoz na Sokolské, Legerově, Mezibranské a některých přilehlých komunikacích v Praze 1 a 2. Důvodem jsou stavební úpravy plynovodů. Práce a související dopravní opatření budou probíhat po etapách.

Dopravní omezení v Argentinské

10. července 2020 v 07:58

Od 11. do 23. července bude omezen provoz v Argentinské ulici v Praze 7. Důvodem je rekonstrukce plynovodu v úseku ulic Jateční – Dělnická.

Zítra v noci neprojedete Dejvickým a Brusnickým tunelem

8. července 2020 v 10:04

Z důvodu pravidelné údržby a kontroly technologie tunelů budou v noci uzavřeny tunely Brusnický a Dejvický od 9. července od 23 hodin do 10. července do 5 hodin.

Letenský tunel se bude uklízet

1. července 2020 v 19:15

V letenském tunelu proběhne od 7. července do 14. července, vždy od 23 do 5 hodin pravidelná údržba a mytí. Tunel bude obousměrně uzavřen.

Opěrné zdi Letenského tunelu budou opraveny

1. července 2020 v 08:17

Technická správa komunikací zahájí v sobotu 4. července rekonstrukci opěrných zdí Letenského tunelu u severního portálu, v úseku Milady Horákové – Letenský tunel. Stavební práce jsou naplánované do konce září 2020.

Další články
Nahoru