dnes
Čtvrtek - oblacno
7°C
zítra
Pátek - oblacno
5°C
pozítří
Sobota - snih
2°C
Linka A pražského metra slaví pětatřicátiny. Vrátí se na ní sovětské soupravy, start je na Leninově
Souprava metra 81–71. Vpravo vozy před rekonstrukcí, vlevo již modernizovaný vůz. Foto: archiv DPP

Linka A pražského metra slaví pětatřicátiny. Vrátí se na ní sovětské soupravy, start je na Leninově

Pražský dopravní podnik oslaví tuto neděli 35. výročí zahájení provozu na lince metra A. Při této příležitosti opět vypraví do provozu svou historickou sovětskou soupravu 81–71.

Souprava metra 81–71

81–71 je typ sovětských souprav metra vyráběných v Mytiščinském strojírenském závodě u Moskvy.

Tento typ byl vyvinut na základě požadavků pražského dopravního podniku, ale byl dodáván i do ostatních socialistických států sdružených v RVHP.

Dodávky do Prahy probíhaly v letech 1978 až 1990.

V Praze byly tyto vozy v provozu od roku 1978.

Od roku 2009 fungují již pouze v modernizovaném provedení 81–71M na lince A a B.

První jízda soupravy začne v neděli 11. srpna v 11.45 hodin ve stanici Dejvická (tehdejší stanice Leninova) a pojede do stanice Náměstí Míru. Druhá jízda historického vlaku povede po trase Dejvická (Leninova) – Želivského – Dejvická, zprovozněné v prosinci 1980, třetí jízda pak trasou Dejvická (Leninova) – Strašnická – Dejvická (Leninova), otevřené v červenci 1987.

Čtvrtá jízda projede trasu Dejvická – Skalka – Dejvická, zprovozněnou v červenci 1990 a pátá jízda trasu Dejvická – Depo Hostivař – Dejvická, k jejímuž rozšíření do dnešního stavu došlo v květnu 2006.

Všechny jízdy soupravy budou doprovázeny hlášením staničního rozhlasu s uvedením aktuální cílové stanice a informací o datu zahájení na tomto úseku.

Vozy metra budou řízeny strojvedoucími v dobových hnědých uniformách a souprava bude vybavena na čelech vlaku autentickými tabulemi s konečnou stanicí.

Pro cestu tímto metrem postačí běžné jízdenky či časové kupony.

Jízdní řády historické soupravy jizdni-rad-historicke-soupravy1 

jizdni-rad-historicke-soupravy

 

 

 

 

 

 

 

(kliknutím na jízdní řád se rámeček zvětší do čitelné podoby)
     

Historie linky A

Výstavba první části byla zahájena v roce 1973, otevřena byla 12. srpna 1978.

Tento úsek (I.A) vedl mezi stanicemi Dejvická (Leninova) a Náměstí Míru, byl dlouhý 4,7 km a měl 7 stanic. Vznikl tak první podchod pražského metra pod Vltavou, umístěný v hloubce 14 m pod dnem řeky.

leninova-metro-nahled

Foto: archiv DPP

V roce 1976 byla zahájena výstavba úseku II.A, který byl otevřen 19. prosince 1980, má délku 2,6 km a zahrnuje stanice Jiřího z Poděbrad, Flora a Želivského.

11. července 1987 byl otevřen úsek III.A/1, který trasu prodloužil o 1,3 km do stanice Strašnická. 4. července 1990 pak úsek III.A/2 přidal dalších 1,4 km a stanici Skalka.

26. května 2006 byla ještě prodloužena na severovýchod o stanici Depo Hostivař s využitím existující spojky do depa vedené částečně po povrchu.


Praha 2: Údržba chodníků v zimě

3. ledna 2018 ve 13:12

Radnice Prahy 2 bude pro zimní sezonu  2017/18  zajišťovat schůdnost na chodnících, které jsou zařazeny ve vyhlášce hl. m. Prahy mezi neudržované komunikace.

Další články
Nahoru