Lidé v Praze 7 budou společně s eurovolbami hlasovat o parkování
10. dubna 2024 10:53
V pondělí 9. dubna proběhla na radnici Prahy 7 první z plánovaných debat o parkování. Sedmá městská část s občany probírala, jak dál postupovat při řešení této komplikované problematiky.
„Debatovali jsme s občany o tom, jak k parkování v Praze 7 dále přistoupit. Zda cenu parkování upravit podle dostupných dat a podle výsledků průzkumu tak, aby parkujících ubylo, a parkovací místa byla dostupnější, anebo ponechat současný model a mít levná parkovací místa v ulicích, o která však soupeří a bude soupeřit stále více a více lidí. Jsme přesvědčeni, že pokud má o této věci někdo rozhodnout, musejí to být občané. A občané také rozhodnou, jestli chtějí, aby existovala sociology doporučená finanční motivace pro ty domácnosti, které parkovací oprávnění nemají,“ uvedl starosta Jan Čižinský (Praha 7 Sobě).
Úprava cen parkovného se nemá týkat seniorských, ZTP a pečovatelských parkovacích oprávnění. Případné finanční kompenzace naopak zahrnují i tyto skupiny.
„Počet parkovacích míst v ulicích je omezený a již došlo k naplnění jejich kapacity. Před domy, v nichž je dvacet bytů a patnáct aut, je pět až deset míst k parkování. Více aut tam se tam zkrátka nevejde. Systém tak nefunguje a občané jen obtížně hledají, kde své auto nechat. V současnosti máme v Praze 7 do parkovací zóny přihlášeno o zhruba 3 300 aut více, než je parkovacích míst,“ řekl místostarosta Pavel Zelenka (Praha 7 Sobě), který má na starosti dopravu.Řešení této situace podle něj nepřináší překreslení čar v ulicích, protože se již parkuje prakticky všude, kde lze, ani výstavba parkovišť a garáží, protože městská část nemá ani volné pozemky, ani finance na nezbytné miliardové investice.
Řešením by podle Zelenky nebylo ani další zpřísnění zóny, protože víc než 90 procent parkovací kapacity slouží výhradně rezidentům. Na druhou stranu však i tam, kde je situace nejhorší, dlouhodobě parkuje řada aut, která by zde nutně stát nemusela – vozidla, která jsou na hranici pojízdnosti, či vozy, které lidé používají jen jednou za delší dobu.
„Úprava parkovného směrem nahoru by měla majitele často nepoužívaných aut přimět, aby se zamysleli kupříkladu nad tím, zda se konečně toho vraku, kterým stejně téměř nejezdí, nezbaví, či zda neuvolní místo pro ty, kdo skutečně potřebují často jezdit a parkovat,“ doplnil radní.