Lidé u nové podoby hlavního nádraží oceňují úpravy parku, výhrady mají ke střeše
27. září 2024 07:46
Vítězný návrh počítá s tím, že přední část odbavovací haly nádraží zmizí a namísto ní vznikne prostranství zastřešené dřevěnou konstrukcí. Po zveřejnění vzbudila chystaná podoba střechy řadu nesouhlasných reakcí. Lidé zapojení do průzkumu například uváděli, že se taková hala do Prahy nehodí nebo že působí exoticky až orientálně.
„Z rozhovorů a průzkumů se potvrdilo, že lidé chtějí hlavní nádraží změnit, ovšem měli výhrady k některým částem návrhu. Na ty by nyní měla reagovat architektonická studie, kterou připravují architekti ze studia Henning Larsen Architects," uvedl ředitel Stavební správy západ SŽ Petr Hofhanzl.
Rekonstrukce hlavního nádraží je podle něj nutná kvůli očekávanému nárůstu počtu cestujících. „Čekají nás projekty vysokorychlostních tratí, rozvoj příměstské dopravy v souvislosti s železničním uzlem Praha či dostavba metra D," dodal.
Podle náměstka pražského primátora pro územní rozvoj Petra Hlaváčka (STAN) z průzkumu vyplývá, že se veřejnost ve Vrchlického sadech před nádražím necítí příjemně ani bezpečně. „V on-line anketě pak 67 procent z respondentů uvedlo, že řešení parku z vítězného návrhu povede k větší přehlednosti a pocitu bezpečí," řekl Hlaváček.
Vítězný návrh podle něj zamezuje vzniku temných zákoutí a umožňuje konání společenských akcí jako trhy nebo umístění dětského hřiště a v zimě i kluziště. „Park také bude přirozeně více propojen s odbavovací halou i centrem města," doplnil náměstek.
Nová tramvajová trať povede od Národního muzea přes ulici Politických vězňů do Washingtonovy ulice, dále k odbavovací hale a následně Opletalovou ulicí do Bolzanovy ulice. S trasou už počítá pražský územní plán.
„Nová tramvajová trať je veřejností dle očekávání vítána. Ve vítězném návrhu je citlivě začleněna do architektonického řešení celé oblasti,” uvedl člen představenstva Dopravního podniku hlavního města Prahy Jan Šurovský s tím, že tramvajová trať umožní jednoduché napojení na budoucí metro D.
Magistrát veřejnost o připravovaných změnách informoval už od roku 2014 v souvislosti s projednávanou změnou územního plánu pro vybudování tramvajové trati. Do diskusí o rozvoji území se veřejnost mohla více zapojit od podzimu 2019 do léta 2022 a následně také letos na jaře v podobě anket, setkání s obyvateli z okolí nebo přednášek pro veřejnost.