dnes
Středa - polojasno
30°C
zítra
Čtvrtek - jasno
30°C
pozítří
Pátek - zatazeno
29°C
Lidé si stěžují, Praha bude iniciovat úpravu provozování „pivních kol“ na svém území
Pivní kola se v centru Prahy stávají často viděným jevem. Foto: MHMP

Lidé si stěžují, Praha bude iniciovat úpravu provozování „pivních kol“ na svém území

Nabídka „beer bike“ bývá inzerována jako „netradiční cyklo výlet historickým centrem Prahy“ pro skupiny lidí se zkušeným průvodcem, který v průběhu jízdy čepuje pivo. Tato služba je nabízena jak pro soukromé akce, tak pro pravidelné trasy v určité lokalitě. V poslední době se však množí stížnosti na řadu problémů spojených s touto službou, od nadměrného hluku po omezování plynulosti provozu.

„Provozování takzvaných pivních kol je další z řady nových trendů, se kterými se musí evropské metropole potýkat. Zdaleka se to netýká pouze Prahy. Můžeme se podívat na příklad Amsterdamu, kde byl provoz těchto kol v listopadu loňského roku zakázán. A rád bych upozornil na skutečnost, která je o tomto městě a jeho obyvatelích všeobecně známa, a sice na jejich velkou míru tolerance. Navíc je to město, které je pro cyklisty jedním z nejpřívětivějších v Evropě,“ uvádí radní hl. m. Prahy Jan Wolf.

Beer bike je podle zákona o pozemních komunikacích zařazen do kategorie nemotorových prostředků. Jedná se o kolo, a to z důvodu, že kolo nemá ze zákona přesně předepsanou formu. Jízdním kolem se dle předpisů na úseku provozu na pozemních komunikacích rozumí i tříkolky a vícekolky, stejně jako vícesedadlová jízdní kola – tandemy a jim podobná vozidla poháněná lidskou silou a určená i k provozu na pozemních komunikacích.

Dle stanoviska Ministerstva dopravy postačuje, pokud dané vozidlo splňuje minimální technické požadavky (zejména brzdový systém a systém osvětlení pro jízdu za snížené viditelnosti, včetně zdroje elektrické energie a odrazových skel). Vozidlo může být vybaveno i dodatečně pomocným motorkem, jestliže jeho výkon nepřesáhne 1 kW a v případě použití spalovacího motoru, nebude mít takový motor objem válce nebo válců větší než 50 cm3.

Maximální konstrukční rychlost nesmí být vyšší než 25 km/h. Základní pravidla chování účastníka provozu na pozemních komunikacích mimo jiné stanoví, že nikdo (řidič ani zákazník) nikdy nikoho (včetně sebe) nesmí na pozemních komunikacích ohrozit na životě, zdraví nebo majetku.

„V poslední době mne občané i návštěvníci Prahy stále více upozorňují na rušení veřejného pořádku, omezování plynulosti a bezpečnosti provozu i kolemjdoucích a v neposlední řadě i bezpečnosti samotných pasažérů těchto pivních kol. Já jsem odhodlán tuto situaci řešit. Na druhou stranu, řešení této problematiky není tak jednoduché, jak se teď od mnohých jednotlivců i politických představitelů dozvídáme. Jen tak prostě něco zakázat má zpravidla právní překážky. S těmi je potřeba se vypořádat, ale v první řadě musíme vědět, jaké máme možnosti, jakou cestou chceme konkrétní problematiku řešit a jaké to bude mít pozitivní i negativní důsledky. Již si nechávám od příslušných magistrátních odborů zpracovat analýzu a stanovisko k návrhu možného řešení. Následně budu osobně iniciovat jednání o řešení této problematiky s příslušnými státními institucemi a samozřejmě městskými částmi, kterých se to bezprostředně týká. Momentálně se mi jako jedno z možných řešení jeví zákaz tohoto způsobu provozu v místech se zákazem konzumace alkoholu na veřejném prostranství. Toto řešení by doprovázela i jednodušší vymahatelnost ze strany Městské policie,“ dodává radní Wolf.

Na provozování takzvaných pivních kol se kromě zákona o pozemních komunikacích vztahují i ostatní právní předpisy, zejména živnostenský zákon, regulace veřejného pořádku (zejména vyhláška č. 12/2008 Sb. hl. m. Prahy, která zakazuje požívání alkoholických nápojů na veřejných místech, specifikovaných na území jednotlivých městských částí konkrétními ulicemi a místy).

Postihováno může být jakékoliv chování zákazníků této služby, které je obecně v rozporu s právními předpisy. Jedná se například o porušování předpisů o provozu na pozemních komunikacích včetně ohrožování ostatních účastníků silničního provozu, rušení nočního klidu, či třeba vzbuzování veřejného pohoršení, škody na zdraví či majetku.

Pivní kola se v posledních letech stala oblíbenou atrakcí turistů v centru města. Až patnáct většinou nepřipoutaných pasažérů bez helmy v nich při pomalé jízdě popíjí alkohol, který je součástí ceny, a poslouchají hlasitou hudbu. Navíc v úzkých uličkách Prahy 1 blokují velmi často dopravu. 

„Toto zařízení je velmi nebezpečné pro ty, co na něm pijí a šlapou, a současně je velmi nebezpečné pro chodce, řidiče a podobně. Je to zárodek dalších dopravních problémů. Občané Prahy 1 si navíc stěžují na hluk a nepořádek, který dělají často podnapilí pasažéři pivních kol. Dokonce se někteří obyvatelé Prahy 1 chystají psát petici za zákaz těchto vozítek,“ sdělil Ivan Solil (ČSSD), radní MČ Praha 1 pro oblast bezpečnosti, prevence kriminality a veřejného pořádku.


Radní Radek Lacko podpořil Národní laktační centrum

Včera v 18:17

Význam výživy v prvních 1000 dnech života byl název konference, která se dnes konala v prostorách Nové radnice Magistrátu hl. m. Prahy. Za hlavní město se jí účastnil radní pro oblast zdravotnictví Radek Lacko.

Hasiči, občané a hosté si připomněli 11. září

16. září 2018 ve 22:38

Sedmnáct let uplynulo ode dne, kdy teroristé zaútočili na Spojené státy americké. Katastrofa sledovaná celým světem si vyžádala 2997 obětí a mezi nimi 343 hasičů z dvou set newyorských jednotek. Jejich památku si stejně jako každý rok připomněli občané Prahy 1, její návštěvníci i zástupci...

Další články
Nahoru